Lääkäriliitto: Terveydenhuollon asiantuntijoiden työtä ja tutkittua tietoa on kunnioitettava

Lääkäriliiton valtuuskunta tuomitsee terveydenhuollon asiantuntijoihin kohdistetun painostuksen, jonka kohteeksi ovat joutuneet erityisesti Kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä KRAR:n ja THL:n asiantuntijat, mutta myös paikalliset tartuntatautityötä tekevät toimijat.

Terveydenhuollon asiantuntijat tekevät työtään kovan paineen alla pandemian yhä jatkuessa. He analysoivat jatkuvasti taudin kuvaa ja kulkua maailmalla. Heidän tekemänsä viranomaissuositukset perustuvat tutkittuun tietoon, asiantuntijuuteen ja analyyseihin.

Kriittinen keskustelu asiantuntijoiden näkemyksistä kuuluu demokraattiseen yhteiskuntaan. Se pitää kuitenkin käydä avoimesti, asiallisesti perustellen ja lähtökohtaisesti omia nimiä käyttäen. Nimettömänä poliittisista lähteistä median kautta esitetty kritiikki voidaan perustellusti tulkita uhkailuksi.

Lääkäriliitto muistuttaa, että tutkitun tiedon merkitystä korostetaan myös nykyisessä hallitusohjelmassa. Opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Akatemia ja Tieteellisten seurain valtuuskunta ovat julistaneet tämän vuoden tutkitun tiedon teemavuodeksi.

Tutkittua tietoa ja sen asiantuntevaa tulkintaa tarvitaan koronapandemian voittamiseksi. Asiantuntijoille tulee antaa työrauha.

Lisätiedot:

Matias Rantanen, puh. 040 720 8308
Tuula Rajaniemi, tuula.rajaniemi@laakariliitto.fi, puh. 040 542 7211

Lääkäriliitto: Kolmansien rokotusten antamista syytä vauhdittaa, järjestäytyneellä tavalla17.12.2021 10:16:36 EET | Tiedote

Lääkäriliitto tukee peruspalveluministeri Krista Kiurun vahvaa pyrkimystä vauhdittaa kolmansien rokotusten antamista. Terveydenhuollon ammattilaisia ei voida kuitenkaan kutsua ”talkoisiin” ilman puitteiden rakentamista niin potilaita kuin henkilöstöäkin turvaavalla tavalla. Lääkärien osalta tämä merkitsee sitä, että töihin lähdetään vain työ- tai virkasuhteessa, jolloin vakuutussuoja ja oikeusturva ovat kunnossa.