Lääkkeiden hintalautakunta on vahvistanut Saxenda® 6 mg/ml -valmisteelle (liraglutidi 3,0 mg/vrk) rajoitetun peruskorvattavuuden 1.7.2021 alkaen.

Saxenda® on rajoitetusti peruskorvattava painonhallinnan avuksi vähäenergisen ruokavalion ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen rinnalla aikuisille potilaille, joiden painoindeksi on lähtötilanteessa ≥ 35 kg/m², kun potilaalla on diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1- 6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8-11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43- 47 mmol/mol) sekä vähintään toinen seuraavista, lääkehoitoa edellyttävistä sairauksista: kohonnut verenpaine tai dyslipidemia. Hoidon teho arvioidaan 12 viikon ylläpitohoitoannoksen (3,0 mg) käytön jälkeen ja myöhemmin vähintään kerran vuodessa. Hoidon jatkamisen kannalta riittävänä hoitovasteena pidetään vähintään 5 %:n painonlaskua lähtöpainosta. Saxenda® -valmisteen (injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 6 mg/ml, 5 x 3ml) uusi hinta 1.7. 2021 alkaen on 180,20 euroa (VMH + alv). Kansaneläkelaitos antaa tarkemmat ohjeet valmisteen korvaamisesta kesäkuun 2021 aikana. FI21SX00042_05_2021

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten lihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 45 800 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebookTwitterLinkedInYouTube.

Älykynäpilotti tuo pelillistämisen keinot diabeteksen hoitoon7.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Lääkeyhtiö Novo Nordisk ja suomalainen teknologiayritys Harald AI ovat ryhtyneet yhteistyöhön, jossa etsitään keinoja tukea ykköstyypin diabeteksen säännöllistä hoitoa pelillistämisen avulla. Harald AI:n kehittämä Happy Bob -sovellus tuo insuliinin annosteluun tarkoitetun älykynän antamat tiedot puhelimeen ja kannustaa käyttäjää sairauden säännölliseen seurantaan ja hoitoon. Tarkoituksena on samalla tehdä diabeteksen hoidosta hauskempaa ja vaikuttavampaa – seurannan ei tarvitse olla pelkkien lukujen tuijottamista.

Tutkimus: Potilaat kaipaavat toimivampia hoitopolkuja – korona peruutti myös diabetespotilaiden hoitokäyntejä7.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemia vaikuttaa myös diabeteksen hoitoon. Yli neljänneksellä potilaista hoitokäyntejä on peruttu koronaepidemian takia. Myös omahoidossa havaittiin puutteita merkittävällä osalla vastaajista. Asiantuntijat muistuttavat, että katkokset ja viivästykset diabeteksen hoidossa voivat aiheuttaa pitkäaikaisia terveyshaittoja. Epidemian jatkuessa toimivan hoitopolun merkitys korostuu.

FinWeight-tutkimus: lihavuus heikentää työkykyä ja lisää sairauspoissaoloja – tunnistaminen sairaudeksi edistäisi hoitoa Suomessa, asiantuntijalääkäri sanoo9.11.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Tuore FinWeight-tutkimus kartoitti ensimmäistä kertaa lihavuuden yhteyttä elämänlaatuun ja työkykyyn laajasti suomalaisessa aikuisväestössä. Tulokset osoittivat, että lihavat kokevat elämänlaatunsa ja työkykynsä normaalipainoisia heikommiksi ja raportoivat enemmän työpoissaoloja. Tehokas hoito voi kuitenkin parantaa elämänlaatua ja ehkäistä liitännäissairauksia. Tärkeä askel lihavuuden hoidossa on tunnistaa se sairaudeksi, tutkijaryhmässä mukana ollut Novo Nordiskin asiantuntijalääkäri Tero Saukkonen arvioi.