SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Laatu, aitous ja alkoholittomat juomat kiinnostavat myös pikkujouluissa

Jaa
Pikkujouluissa maistuvat nyt glögien ja viinin rinnalla laadukkaat cocktailit ja erikoisoluet. Myös alkoholittomat vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan. S-ryhmän kaupoissa alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut parissa vuodessa 40 %.

Ravintoloille pikkujoulukausi on vuoden tärkein sesonki, jota tänä vuonna vauhdittaa perjantaille osuva itsenäisyyspäivä. Juhlakausi on tärkeä myös ruokakaupoille, joissa suurin myynti painottuu jouluun.

– Näyttää siltä, että pikkujouluja vietetään tänä vuonna ravintoloissa viime vuoden tapaan, joka oli poikkeuksellisen hyvä vuosi S-ravintoloille. Ruokailun jälkeenkin sellaiset ovat paikat suosittuja, joissa voi seurustella ja olla rennosti. Siihen meillä S-ryhmässä on hyvä kattaus eri tyylisiä ravintoloita, ketjupäällikkö Pekka Lavikainen SOK Mara-ketjuohjauksesta toteaa.

Laatu, aitous ja vastuullisuus trendejä myös juomissa

Tuotteiden vastuullisuus, ekologisuus ja aitous ovat juomissakin isoja trendejä ja valikoimilta odotetaan paljon. Tämän vuoden pikkujouluajan hitti S-ravintoloissa on kotimainen luomumustikkaglögi. Myös vuosittain vaihtuvat asiakasomistajaviinit ovat vastuullisesti tuotettuja luomuviinejä. Ne ovat erittäin suosittuja ja yli 40 % S-ravintoloissa myydyistä viinipulloista on asiakasomistajaviinejä.

Laadukkaan juomisen trendi näkyy cocktailien myynnin kasvussa. Ravintoloiden asiakkaat arvostavat aitojen ja itse tehtyjen raaka-aineiden käyttämistä myös cocktaileissa.

– Amarillon vuonna 2017 startanneessa konseptiuudistuksessa panostimme laadukkaisiin cocktaileihin ja alkoholittomiin mocktaileihin, ja niiden myynti tuplaantuikin parissa vuodessa. Cocktailien suosiota siivittää myös globaali craft ginien ja -rommien trendi, Pekka Lavikainen kertoo.

Erikoisoluet kiinnostavat edelleen

Erikoisoluet kiinnostavat edelleen kuluttajia ja niiden myynti on litroissa kasvanut edellisvuoteen verrattuna noin 4 % S-ryhmän myymälöissä. Erikoisoluiden valikoimat ovat viime vuosina moninkertaistuneet niin ravintoloissa kuin kaupoissakin. Loppuvuoden sesonki tuo valikoimiin myös suositut jouluoluet. Vaihtuvuus ja valikoimien kierto on nopeaa erityisesti kaupoissa.

– Kuluttajat haluavat maistella ja kokeilla erilaisia olutmerkkejä, joita ei ennen ollut mahdollista myydä päivittäistavarakaupoissa. Alkoholilain uudistuttua viime vuonna olemme voineet vastata kysyntään ja parantaa valikoimia. Myös pienpanimoiden tuotteita on aiempaa paremmin saatavilla, valikoimapäällikkö Kari Häsä SOK:lta kertoo.

Miedot viinit ja alkoholittomat oluet kasvattaneet eniten myyntiään

Eniten myyntiään kaupoissa ovat tänä vuonna kasvattaneet miedot viinit, joiden myynti on kasvanut 50 %. Tarjonta tuoteryhmässä on kasvanut, kun viinitalot ovat tuoneet valikoimiinsa uusia, enintään 5,5 % vahvuisia viinejä. Viineistä erityisen suosittuja ovat miedot ja alkoholittomat kuohuviinit.

Alkoholittomien vaihtoehtojen kysyntä kasvaa edelleen tasaisesti. Kysyttyjä ovat etenkin alkoholittomat oluet, joiden myynti on parin viime vuoden aikana kasvanut yli 40 % S-ryhmän ruokakaupoissa. S-ravintoloissa laadukkaat mocktailit ovat vakiinnuttaneet paikkansa ja oluita sekä siidereitä on tarjolla lähes aina myös alkoholittomina.

Sosiaalinen juhliminen yleistyy ja ruoan merkitys kasvaa

Alkoholin myynti on laskenut Suomessa jo useita vuosia. Tänä vuonna alkoholin myynti väheni Valviran tilastojen mukaan tammi-elokuussa noin kaksi prosenttia edellisvuodesta.

Kulutustottumusten muutos vie kohti sosiaalista juhlimista, ja juomat valitaan yhä useammin maku edellä. Ruokasuositus löytyykin S-ryhmän kaupoissa jo lähes aina erikoisoluiden infoetiketistä. Ruoan merkitys kasvaa myös pubeissa ja olutravintoloissa. Eri makuiset oluet kaipaavat seurakseen muutakin kuin pähkinöitä.

– Gastro pub -henkisyys on lisääntynyt. Asiakkaat tulevat viihtymään ja seurustelemaan ja illan aikana halutaan myös syödä. Oluita halutaan maistella sopivan ruoan kanssa. Juomavalikoimalta odotetaan kattavuutta ja laadukkuutta ja ruokatarjoilun tulee vastata sitä, Pekka Lavikainen tiivistää.

Lisätietoja:

S-ravintolat: Markkinointijohtaja Outi Vitie, SOK Mara-ketjuohjaus, puh. 010 768 2733
S-ryhmän vähittäiskauppa: Valikoimapäällikkö Kari Häsä, SOK vähittäiskaupan ketjuohjaus, puh. 010 768 0706

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye