Laatu, aitous ja alkoholittomat juomat kiinnostavat myös pikkujouluissa

Pikkujouluissa maistuvat nyt glögien ja viinin rinnalla laadukkaat cocktailit ja erikoisoluet. Myös alkoholittomat vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan. S-ryhmän kaupoissa alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut parissa vuodessa 40 %.

Ravintoloille pikkujoulukausi on vuoden tärkein sesonki, jota tänä vuonna vauhdittaa perjantaille osuva itsenäisyyspäivä. Juhlakausi on tärkeä myös ruokakaupoille, joissa suurin myynti painottuu jouluun.

– Näyttää siltä, että pikkujouluja vietetään tänä vuonna ravintoloissa viime vuoden tapaan, joka oli poikkeuksellisen hyvä vuosi S-ravintoloille. Ruokailun jälkeenkin sellaiset ovat paikat suosittuja, joissa voi seurustella ja olla rennosti. Siihen meillä S-ryhmässä on hyvä kattaus eri tyylisiä ravintoloita, ketjupäällikkö Pekka Lavikainen SOK Mara-ketjuohjauksesta toteaa.

Laatu, aitous ja vastuullisuus trendejä myös juomissa

Tuotteiden vastuullisuus, ekologisuus ja aitous ovat juomissakin isoja trendejä ja valikoimilta odotetaan paljon. Tämän vuoden pikkujouluajan hitti S-ravintoloissa on kotimainen luomumustikkaglögi. Myös vuosittain vaihtuvat asiakasomistajaviinit ovat vastuullisesti tuotettuja luomuviinejä. Ne ovat erittäin suosittuja ja yli 40 % S-ravintoloissa myydyistä viinipulloista on asiakasomistajaviinejä.

Laadukkaan juomisen trendi näkyy cocktailien myynnin kasvussa. Ravintoloiden asiakkaat arvostavat aitojen ja itse tehtyjen raaka-aineiden käyttämistä myös cocktaileissa.

– Amarillon vuonna 2017 startanneessa konseptiuudistuksessa panostimme laadukkaisiin cocktaileihin ja alkoholittomiin mocktaileihin, ja niiden myynti tuplaantuikin parissa vuodessa. Cocktailien suosiota siivittää myös globaali craft ginien ja -rommien trendi, Pekka Lavikainen kertoo.

Erikoisoluet kiinnostavat edelleen

Erikoisoluet kiinnostavat edelleen kuluttajia ja niiden myynti on litroissa kasvanut edellisvuoteen verrattuna noin 4 % S-ryhmän myymälöissä. Erikoisoluiden valikoimat ovat viime vuosina moninkertaistuneet niin ravintoloissa kuin kaupoissakin. Loppuvuoden sesonki tuo valikoimiin myös suositut jouluoluet. Vaihtuvuus ja valikoimien kierto on nopeaa erityisesti kaupoissa.

– Kuluttajat haluavat maistella ja kokeilla erilaisia olutmerkkejä, joita ei ennen ollut mahdollista myydä päivittäistavarakaupoissa. Alkoholilain uudistuttua viime vuonna olemme voineet vastata kysyntään ja parantaa valikoimia. Myös pienpanimoiden tuotteita on aiempaa paremmin saatavilla, valikoimapäällikkö Kari Häsä SOK:lta kertoo.

Miedot viinit ja alkoholittomat oluet kasvattaneet eniten myyntiään

Eniten myyntiään kaupoissa ovat tänä vuonna kasvattaneet miedot viinit, joiden myynti on kasvanut 50 %. Tarjonta tuoteryhmässä on kasvanut, kun viinitalot ovat tuoneet valikoimiinsa uusia, enintään 5,5 % vahvuisia viinejä. Viineistä erityisen suosittuja ovat miedot ja alkoholittomat kuohuviinit.

Alkoholittomien vaihtoehtojen kysyntä kasvaa edelleen tasaisesti. Kysyttyjä ovat etenkin alkoholittomat oluet, joiden myynti on parin viime vuoden aikana kasvanut yli 40 % S-ryhmän ruokakaupoissa. S-ravintoloissa laadukkaat mocktailit ovat vakiinnuttaneet paikkansa ja oluita sekä siidereitä on tarjolla lähes aina myös alkoholittomina.

Sosiaalinen juhliminen yleistyy ja ruoan merkitys kasvaa

Alkoholin myynti on laskenut Suomessa jo useita vuosia. Tänä vuonna alkoholin myynti väheni Valviran tilastojen mukaan tammi-elokuussa noin kaksi prosenttia edellisvuodesta.

Kulutustottumusten muutos vie kohti sosiaalista juhlimista, ja juomat valitaan yhä useammin maku edellä. Ruokasuositus löytyykin S-ryhmän kaupoissa jo lähes aina erikoisoluiden infoetiketistä. Ruoan merkitys kasvaa myös pubeissa ja olutravintoloissa. Eri makuiset oluet kaipaavat seurakseen muutakin kuin pähkinöitä.

– Gastro pub -henkisyys on lisääntynyt. Asiakkaat tulevat viihtymään ja seurustelemaan ja illan aikana halutaan myös syödä. Oluita halutaan maistella sopivan ruoan kanssa. Juomavalikoimalta odotetaan kattavuutta ja laadukkuutta ja ruokatarjoilun tulee vastata sitä, Pekka Lavikainen tiivistää.

Lisätietoja:

S-ravintolat: Markkinointijohtaja Outi Vitie, SOK Mara-ketjuohjaus, puh. 010 768 2733
S-ryhmän vähittäiskauppa: Valikoimapäällikkö Kari Häsä, SOK vähittäiskaupan ketjuohjaus, puh. 010 768 0706

Pietarin Sokos Hotellit tarjoavat korkeatasoista palvelua vaativalla markkinalla3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Pietarissa toimivat kolme Sokos Hotellia ovat menestyneet viime vuosina erittäin hyvin, vaikka toimintaympäristö on vaativa ja kilpailu kireää. Työntekijöidensä hyvinvointiin ja erinomaiseen asiakaspalveluun satsaavan OOO Sokotelin menestyminen on myös huomattu: viime viikolla paikallinen talouslehti valitsi toimitusjohtaja Petri Schaafin Pietarin sadan parhaan yritysjohtajan joukkoon.