Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Laatuleima Oulun ammattikorkeakoululle – hyvien käytäntöjen kierrätysaamut, viremittaukset ja hanketreffit saivat kiitosta

Jaa

Oulun ammattikorkeakoulu sai Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttamassa auditoinnissa laatuleiman, joka on voimassa kuusi vuotta 22.3.2018 alkaen. Ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä täyttää korkeakoulujen laadunhallinnan kansalliset kriteerit ja vastaa eurooppalaisia periaatteita ja suosituksia.

Auditointiryhmän mukaan laatujärjestelmän kehittäminen Oulun ammattikorkeakoulussa (OAMK) on laajaa ja pitkäjänteistä. OAMK:n laatujärjestelmä on avoin kaikille ja kattaa koko korkeakoulun toiminnan. Järjestelmän kehittämistyössä on hyödynnetty ammattikorkeakoulun sisäisiä arviointeja. Systemaattiset ja vakiintuneet laadunhallinnan menettelytavat edistävät tutkintotavoitteisen koulutuksen kehittämistä ja sille asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Laatujärjestelmän perustana yhteiset arvot ja jatkuva kehittäminen

Auditoinnin mukaan Oulun ammattikorkeakoulun laatupolitiikan perustana ovat yhteiset arvot, joita ovat yhteisöllisyys, työelämäkumppanuus, kehittymishalukkuus ja tuloksellisuus. Arvojen mukainen toiminta on tärkeä ja näkyvä osa jokaisen korkeakouluyhteisön jäsenelle. Sovittuihin arvoihin on sidottu myös kaikki keskeinen kehittämistoiminta. Toimintojen kehittämiseen on saatu kattavasti tietoa erityisesti sisäisillä auditoinneilla ja itsearvioinneilla.

Laatujärjestelmä perustuu OAMK:ssa jatkuvan kehittämisen kehään. Auditointiryhmän mukaan järjestelmä muodostaa yhtenäisen, toimivan ja organisaatiota tukevan kokonaisuuden. Auditoinnin perusteella hyviä käytäntöjä ja avauksia OAMK:ssa ovat erityisesti hyvien käytäntöjen kierrätysaamut, viremittaukset, johdon laatukatsaus sekä hanketreffit.

Edelliseen auditointiin vuodelta 2012 verrattuna OAMK:ssa on organisaatiomuutoksen avulla toimintatapoja ja -kulttuuria selkeästi yhtenäistetty. Palveluyksiköissä on samalla sopeuduttu pienempään henkilöstömäärään.

Vahvuuksina sitoutuminen laatutyöhön sekä innokas ja keskusteleva ilmapiiri

Auditointiryhmä antoi kiitosta siitä, että OAMK:n laatujärjestelmässä on selkeästi ja kattavasti kuvattu eri toimijoiden roolit ja vastuut. Vastuiden kuvaamiseen OAMK:ssa on kiinnitetty erityisesti huomiota ja johtoryhmä ja esimiehet ovat vahvasti sitoutuneita laatutyöhön. Henkilöstön sitoutuminen näyttäytyi erityisesti omassa laadukkaassa tekemisessä. Arviointiryhmän mukaan henkilökunnan sitoutumista koko OAMK:n laadunhallintaan voisi kuitenkin nykyisestään kirkastaa.

Oulun ammattikorkeakoulun monissa toiminnoissa tärkeinä vaikutuskanavina korostuivat yhteisöllisyys sekä yhdessä tekeminen. OAMK:ssa vallitseekin innokas, avoin ja keskusteleva ilmapiiri. Keskustelemalla saatava palaute ei kuitenkaan ole osa korkeakoulun itsensä määrittelemää palautejärjestelmää, eikä sille ole luotu systemaattista käsittelytapaa. Vaikuttavuutta voitaisiin laajentaa kehittämällä opiskelijoilta ja sidosryhmiltä saatavan palautetiedon käsittelyä sekä hyödyntämällä tästä saatavaa palautetietoa koko korkeakoulun kehittämisessä.

Kansainvälisyyttä ja innovatiivisuutta Oamk LABs -oppimisympäristöstä

Korkeakoulun itse valitsemassa valinnaisessa auditointikohtessa Oamk LABs -oppimisympäristössä monialaiset ja kansainväliset tiimit kehittävät uusia konsepteja, tuotteita, palveluita ja uutta liiketoimintaa valituille kohdetoimialoille. Oamk LABsin toimintaa leimaa auditoinnin mukaan erityinen kansainvälisyys, innovatiivisuus ja kokeileva toimintakulttuuri. Auditointiryhmä arvioi, että Oamk LABsin toimintakulttuurin levittäminen laajemmin organisaation käyttöön tukisi ammattikorkeakoulua sen strategisessa linjauksessa, jossa tavoitteena on edistää kansainvälisyyttä työelämäyhteistyöllä.

Lisätietoja:

auditointiryhmän puheenjohtaja Merja Heino, merja.heino@saimia.fi, p. 040 7605533

arviointineuvos Karl Holm, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, karl.holm@karvi.fi, p. 029533 5509

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00Tiedote

Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.

KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00Kutsu

Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap

En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00Tiedote

En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.

Planerna för småbarnpedagogik ger goda riktlinjer för det småbarnpedagogiska arbetet15.8.2018 08:00Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering har utvärderat planerna för småbarnspedagogik som styr det småbarnspedagogiska arbetet och planernas implementering inom kommunala och privata tjänster. Planerna fungerar rätt väl som stöd för arbetet, men det förekom dock kvalitativa problem med barnens planer för småbarnspedagogik. Resultaten visar att fokus inom småbarnspedagogiken borde riktas på barnens likabehandling samt tjänsternas jämna kvalitet.

Arviointitulos: Varhaiskasvatussuunnitelmat antavat hyvät suuntaviivat varhaiskasvatustyölle15.8.2018 08:00Tiedote

Karvi on arvioinut varhaiskasvatustyötä ohjaavia varhaiskasvatussuunnitelmia (vasu) ja niiden käyttöönottoa kunnissa ja yksityisissä palveluissa. Vasut toimivat melko hyvin työn tukena, mutta erityisesti lasten vasuissa ilmeni kuitenkin laadullisia ongelmia. Tulosten perusteella myös lasten yhdenvertaisuuteen varhaiskasvatuspalveluissa ja palvelujen tasaiseen laatuun tulisi kiinnittää huomiota.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme