Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Laatuleima Oulun ammattikorkeakoululle – hyvien käytäntöjen kierrätysaamut, viremittaukset ja hanketreffit saivat kiitosta

Jaa

Oulun ammattikorkeakoulu sai Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttamassa auditoinnissa laatuleiman, joka on voimassa kuusi vuotta 22.3.2018 alkaen. Ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä täyttää korkeakoulujen laadunhallinnan kansalliset kriteerit ja vastaa eurooppalaisia periaatteita ja suosituksia.

Auditointiryhmän mukaan laatujärjestelmän kehittäminen Oulun ammattikorkeakoulussa (OAMK) on laajaa ja pitkäjänteistä. OAMK:n laatujärjestelmä on avoin kaikille ja kattaa koko korkeakoulun toiminnan. Järjestelmän kehittämistyössä on hyödynnetty ammattikorkeakoulun sisäisiä arviointeja. Systemaattiset ja vakiintuneet laadunhallinnan menettelytavat edistävät tutkintotavoitteisen koulutuksen kehittämistä ja sille asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Laatujärjestelmän perustana yhteiset arvot ja jatkuva kehittäminen

Auditoinnin mukaan Oulun ammattikorkeakoulun laatupolitiikan perustana ovat yhteiset arvot, joita ovat yhteisöllisyys, työelämäkumppanuus, kehittymishalukkuus ja tuloksellisuus. Arvojen mukainen toiminta on tärkeä ja näkyvä osa jokaisen korkeakouluyhteisön jäsenelle. Sovittuihin arvoihin on sidottu myös kaikki keskeinen kehittämistoiminta. Toimintojen kehittämiseen on saatu kattavasti tietoa erityisesti sisäisillä auditoinneilla ja itsearvioinneilla.

Laatujärjestelmä perustuu OAMK:ssa jatkuvan kehittämisen kehään. Auditointiryhmän mukaan järjestelmä muodostaa yhtenäisen, toimivan ja organisaatiota tukevan kokonaisuuden. Auditoinnin perusteella hyviä käytäntöjä ja avauksia OAMK:ssa ovat erityisesti hyvien käytäntöjen kierrätysaamut, viremittaukset, johdon laatukatsaus sekä hanketreffit.

Edelliseen auditointiin vuodelta 2012 verrattuna OAMK:ssa on organisaatiomuutoksen avulla toimintatapoja ja -kulttuuria selkeästi yhtenäistetty. Palveluyksiköissä on samalla sopeuduttu pienempään henkilöstömäärään.

Vahvuuksina sitoutuminen laatutyöhön sekä innokas ja keskusteleva ilmapiiri

Auditointiryhmä antoi kiitosta siitä, että OAMK:n laatujärjestelmässä on selkeästi ja kattavasti kuvattu eri toimijoiden roolit ja vastuut. Vastuiden kuvaamiseen OAMK:ssa on kiinnitetty erityisesti huomiota ja johtoryhmä ja esimiehet ovat vahvasti sitoutuneita laatutyöhön. Henkilöstön sitoutuminen näyttäytyi erityisesti omassa laadukkaassa tekemisessä. Arviointiryhmän mukaan henkilökunnan sitoutumista koko OAMK:n laadunhallintaan voisi kuitenkin nykyisestään kirkastaa.

Oulun ammattikorkeakoulun monissa toiminnoissa tärkeinä vaikutuskanavina korostuivat yhteisöllisyys sekä yhdessä tekeminen. OAMK:ssa vallitseekin innokas, avoin ja keskusteleva ilmapiiri. Keskustelemalla saatava palaute ei kuitenkaan ole osa korkeakoulun itsensä määrittelemää palautejärjestelmää, eikä sille ole luotu systemaattista käsittelytapaa. Vaikuttavuutta voitaisiin laajentaa kehittämällä opiskelijoilta ja sidosryhmiltä saatavan palautetiedon käsittelyä sekä hyödyntämällä tästä saatavaa palautetietoa koko korkeakoulun kehittämisessä.

Kansainvälisyyttä ja innovatiivisuutta Oamk LABs -oppimisympäristöstä

Korkeakoulun itse valitsemassa valinnaisessa auditointikohtessa Oamk LABs -oppimisympäristössä monialaiset ja kansainväliset tiimit kehittävät uusia konsepteja, tuotteita, palveluita ja uutta liiketoimintaa valituille kohdetoimialoille. Oamk LABsin toimintaa leimaa auditoinnin mukaan erityinen kansainvälisyys, innovatiivisuus ja kokeileva toimintakulttuuri. Auditointiryhmä arvioi, että Oamk LABsin toimintakulttuurin levittäminen laajemmin organisaation käyttöön tukisi ammattikorkeakoulua sen strategisessa linjauksessa, jossa tavoitteena on edistää kansainvälisyyttä työelämäyhteistyöllä.

Lisätietoja:

auditointiryhmän puheenjohtaja Merja Heino, merja.heino@saimia.fi, p. 040 7605533

arviointineuvos Karl Holm, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, karl.holm@karvi.fi, p. 029533 5509

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Kutsu tulosten julkistamistilaisuuteen: Millainen on suomalainen lääkäri? – Lääketieteen peruskoulutus arvioitu ensimmäistä kertaa5.6.2018 12:38Kutsu

Aika: perjantai 15.6. mediatilaisuus klo 9.00-10.00, julkistamistilaisuus 10.00–13.00 Paikka: Suomen Kansallismuseo, Mannerheimintie 34 Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on toteuttanut lääketieteen peruskoulutuksen ensimmäisen kansallisen arvioinnin. Arviointi toteutettiin vuosina 2016–2018. Julkistamistilaisuudessa esitellään arvioinnin tuloksia ja suosituksia, jotka heijastavat lääkäreiden työn muuttuvia osaamisvaatimuksia ja tulevaisuuden toimintaympäristöä. Arvioinnissa vastataan muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Millainen on lääketieteellisen koulutuksen nykytila? Mitkä ovat sen vahvuudet ja haasteet? Miten lääkärikoulutus vastaa sote-uudistuksen tuomiin osaamistarpeisiin? Julkistamistilaisuudessa kuullaan edustajia kaikista viidestä Suomen yliopistosta, joissa lääketiedettä opetetaan. Tuloksia kommentoi muun muassa sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila. Tutustu seminaarin ohjelmaan. Seminaarin kielenä on englanti. Tilaisuutta voi seurata myös verkosta tämän

Maailman paras amis?18.5.2018 08:45Blogi

Suomalainen ammatillinen koulutus on huippuluokkaa, mutta huippuosaajien lisäksi tutkintotodistuksen saa moni opiskelija, joka saavuttaa vain tutkinnon minimivaatimukset. Osaamisten vaatimustasosta on pidettävä huolta, sillä vaatimalla liian vähän ja joustamalla vaatimustasosta muun muassa nuorten syrjäytymisriski lisääntyy. Koulutuksen työelämärelevanssi ja opiskelijalähtöisyys sekä rakentavan keskustelukulttuurin luominen eri toimijatahojen välille ovat ammatillisen koulutuksen kehittämisen lähtökohtia.

KUTSU: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? – Arviointifoorumi 25.5.17.5.2018 08:00Kutsu

Aika: perjantai 25.5. klo 9.00–16.00 Paikka: Musiikkitalon Black Box -sali, Helsinki Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) järjestää toukokuussa ensimmäistä kertaa Arviointifoorumin, jossa tarkastellaan laaja-alaisesti koulutuksen nykytilaa ja tulevaisuutta arviointitiedon pohjalta eri koulutusasteilla: varhaiskasvatuksessa – esi- ja perusopetuksessa – lukiokoulutuksessa – ammatillisessa koulutuksessa – korkeakoulutuksessa – vapaassa sivistystyössä. Puheenvuoroissa, työpajoissa ja keskusteluissa pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? Toteutuuko koulutuksellinen tasa-arvo ja osallisuus? Mitä tapahtuu oppijan polun nivelvaiheissa? Vastaako osaaminen työelämän vaatimuksia? Millainen on koulujen digitalisaation tila? Päivän muita teemoja ovat muun muassa luottamus suomalaisen koulutus- ja arviointijärjestelmän perustana, maahanmuuttajien koulutus sekä ruotsinkielinen koulutus. Tutustu Arviointifoorumin ohjelmaan. T

Monipuolisilla menetelmillä ja yritysyhteistyöllä hyvät yrittäjyysvalmiudet ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluopetuksessa3.5.2018 08:00Tiedote

Korkeakouluissa on menossa selkeä yrittäjyysbuumi: yli puolet korkeakouluopiskelijoista kertoi pitävänsä yrittäjyyttä kiinnostavana uravaihtoehtona. Samanlaista buumia ei voida opiskelijakyselyn perusteella sanoa näkyvän ammatillisessa koulutuksessa. Yritysten ja yrittäjyyden vahvistaminen on yksi Sipilän hallituksen tavoitteista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme