Lahden Seurahuoneelle kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -merkki

Visit Finland on myöntänyt Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneelle Sustainable Travel Finland -merkin. Tunnustuksen saaneet yritykset täyttävät matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisenkin kestävyyden. Seurahuone on ensimmäinen Lahden seudulla Sustainable Travel Finland -merkin saanut toimija.

– Otamme tunnustuksen suurella ilolla ja ylpeydellä vastaan sekä jatkamme entistä suuremmalla innolla arvokasta työtämme kestävän matkailun hyväksi, hotellinjohtaja Marika Haavisto iloitsee.

Perinteikkäälle ja laajalti tunnetulle lahtelaishotellille vastuullinen toiminta ei tarkoita katteettomia lupauksia, vaan vastuullisteot lunastetaan ja tehdään näkyväksi arjessa – esimerkiksi seuraavin tavoin:

• Tuoreimman tunnustuksen lisäksi Seurahuoneella on Green Key -sertifikaatti, jonka toteutumista ulkopuoliset arvioijat seuraavat vuosittain.
  • Paperittomuus on päivän sana, ja turhaa tulostamista vältetään. Esimerkiksi Seurahuoneen Trattoria-ravintolan keittiöön ei tulosteta tilausmääräyksiä, vaan ne lähetetään sähköpostilla kokeille, jotka katsovat tilaukset tabletilta.
  • Seurahuoneen lämmitys-, vesi- ja energiankulutusta seurataan tarkasti. Lisäksi hotellin tiloissa on liiketunnistimella ohjatut valot ja LED-valaistus.
  • Hotellissa on vähennetty runsaasti juomapillien käyttöä. Käytössä olevat pillit ovat ekologisia.
  • Seurahuoneella ei valmisteta ruokaa uhanalaisiksi luokitelluista kalalajeista. Naudanlihan käyttöä on vähennetty huomattavasti, ja ruokalistoihin sekä muihin tarjoiluihin on lisätty kasvisruokavaihtoehto. Kokoustarjoilut on suunniteltu sesonkiajattelun mukaisesti, ja lähituottajien kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.
  • Veden virtaamaa ja kulutusta seurataan säännöllisesti. Kaikki hotellin jätevedet puhdistetaan, ja Seurahuoneen katolla on aurinkokeräimet, jotka lämmittävät osan käyttövedestä.

Oman henkilöstön ääni kuuluu

Lahden Seurahuoneen henkilöstö on keskeisessä roolissa hotellin vastuullisuustyössä.

– Hotellissamme kiinnitetään monin eri tavoin huomiota kestävään kehitykseen, ja jokaisella työntekijällämme on mahdollisuus kantaa kortensa kekoon omalla toiminnallaan. Henkilökuntamme keskustelee työyhteisömme ”sisäisessä somessa” esimerkiksi kierrättämisestä ja lajittelemisesta. Näin pystymme jakamaan osaamistamme toinen toisillemme. Henkilöstön osallistaminen hotellimme vastuullisuusohjelmaan on yksi avainasioista, kertoo Marika Haavisto.

Lahden Seurahuoneen tulevaisuuden tavoitteita ovat muun muassa ruokahävikin merkittävä vähentäminen, lajittelun tehostaminen, hiilijalanjäljen pienentäminen ja työtyytyväisyyden säilyttäminen korkealla tasolla.

Jokainen, joka työskentelee tai vierailee Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneella, on vastuussa ympäristöstään ja kestävän kehityksen edistämisestä. Yhdessä olemme enemmän.

Osuuskauppa Hämeenmaa, majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Lari Rusila, 050 363 6602
Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, hotellinjohtaja Marika Haavisto, 050 388 3393

Hämeenmaa – 166 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 2 900 kanta- ja päijäthämäläistä. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 166 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.

Pidä huolta -kampanja haastaa pitämään huolta nuoresta mielestä – Osuuskauppa Hämeenmaalta 10 000 euron lahjoitus21.9.2021 09:05:00 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Osuuskauppa Hämeenmaa liittyy 10 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.

Kannustajat-tuella tunnepohjaista taidetoimintaa nuorille19.8.2021 11:58:14 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Hämeenmaan Kannustajat-ohjelma jakaa vuosittain 60 000 euroa tukea kanta- ja päijäthämäläisille seuroille, harrastusyhdistyksille, kulttuuritoimijoille sekä avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöille. Sponsorointiohjelman avulla tuetaan lasten ja nuorten harrastamista sekä hyvinvointia edistävää toimintaa. Viime kevään Kannustajat-äänestyksessä eniten ääniä sai Lahden ensi- ja turvakoti ry, joka järjestää saamansa tukisumman avulla mm. taide- ja tunnetyöpajatoimintaa nuorille.

Hämeenmaa suunnittelee kauppakeskusta Turengin keskustaan29.6.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Hämeenmaa on jo pitkään halunnut kehittää Turengin keskusta-alueen palvelutarjontaa. Myös Janakkalan Osuuspankilla on ollut samansuuntaisia tavoitteita keskustan kehittämiseksi. Hämeenmaa on nyt tehnyt esisopimuksen Janakkalan Osuuspankin kiinteistön ostamisesta. Suunnitelmana on purkaa Osuuspankin kiinteistö ja rakentaa tilalle uusi kauppakeskus. Janakkalan Osuuspankki ja OP Koti Janakkala Oy tulevat pitkillä vuokrasopimuksilla vuokralaisiksi kauppakeskukseen. Tilaa tulee myös muille vuokralaisille.