Lahdenväylälle suunnitellaan kahta uutta siltaa, eritasoliittymää ja lisäkaistoja

Hankkeella parannetaan sekä Malmin lentokentän uuden alueen liikenneyhteyksiä että Lahdenväylän liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Hanke on Helsingin kaupungin ja valtion yhteinen.
Kivikon puistosiltaa suunnitellaan yhdistämään ulkoilureittejä
Lahdenväylän yli suunnitellaan kahta uutta siltaa. Ilmasillaksi nimetty eteläisempi silta ja sen kautta kulkeva Ilmasillantie yhdistävät Kivikonlaidan ja Tattariharjuntien toisiinsa. Ilmasillantieltä suunnitellaan uusia ramppeja ja kaistoja pitkin ajoyhteydet Lahdenväylälle etelän ja pohjoisen suuntaan sekä Porvoonväylälle. Lahdenväylälle Kehä I:n ja Kehä III:n välille sekä Kehä I:lle Malmin ja Lahdenväylän liittymien välille suunnitellaan ramppeja ja lisäkaistoja.
Ilmasillan eritasoliittymään suunnitellaan pysäkkejä lähi- ja kaukoliikenteen busseille. Tulevaisuudessa Malmin lentokentän alueelle on kaavailtu pikaraitiotietä Helsingin keskustasta sekä poikittaista Raide-Jokeri 2 -yhteyttä. Molempien reitit kulkisivat Ilmasillantietä pitkin. Myös pyöräilylle ja kävelylle varataan tilaa Ilmasillantieltä. Pyöräkaistat on suunniteltu osaksi Helsingin baanaverkkoa.
Jalankulkua ja pyöräilyä varten suunnitellaan Ilmasillan pohjoispuolelle Lahdenväylän yli erillinen puistosilta, joka yhdistää Kivikon ja Malmin ulkoilureitit. Sillalle suunnitellaan kasvillisuusalueita ja tavoitteena on, että siltaa pitkin pääsee myös hiihtämään.
Suunnitelmaluonnoksia esitellään 17. joulukuuta Malmitalolla
Tiesuunnitelman eritasoliittymästä ja Lahdenväylän parantamisesta Kehä I:n ja Kehä III:n välillä laativat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus. Suunnitelma sisältää myös meluntorjunnan sekä muut tarvittavat tiejärjestelyt. Kaupunki suunnittelee alueen katuja, puistosiltaa ja Ilmasiltaa samalla yksityiskohtaisemmin. Tie- ja katusuunnittelun aikana alueella tehdään tarvittavia mittauksia ja pohjatutkimuksia.
Suunnitelmat perustuvat vuoden 2019 tammikuussa voimaan tulleeseen Tattarisillan, eli nykyisen Ilmasillan, eritasoliittymän asemakaavaan ja sen yhteydessä laadittuun liikennesuunnitelmaan. Asemakaavoituksen rinnalla laadittiin lisäksi tiesuunnittelua pohjustava aluevaraussuunnitelma.
Suunnitelmaluonnoksia esitellään Uutta Koillis-Helsinkiä -tilaisuudessa Malmitalolla 17. joulukuuta klo 16−19 sekä kevään 2020 aikana. Tavoitteena on, että tiesuunnitelma ja katusuunnitelmat valmistuvat nähtäville ja kaupungin päätöksentekoon syksyllä 2020. Päätöksenteko valtion osalta ajoittuu sen jälkeen. Hankkeen vaiheittainen toteutus alkaa arvion mukaan aikaisintaan vuonna 2023 Ilmasillan ja eritasoliittymän rakentamisella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katusuunnittelu (Ilmasilta, eritasoliittymä, kadut ja puistosilta):
Anni Tirri
projektinjohtaja
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 310 38335
anni.tirri@hel.fi
Tiesuunnittelu (pääväylät, lisäkaistat ja meluntorjunta):
Sami Mankonen
projektipäällikkö
Uudenmaan ELY-keskus
p. 040 573 9951
sami.mankonen@ely-keskus.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme