#lähdinkäveleen - mikä saa sut lähtemään kävelemään?

HSY:n Ilmastoinfon kampanjassa kannustetaan ihmisiä kävelemään, sillä kävely on hyvää arkiliikuntaa ja ekologinen liikkumismuoto. Pyöräillen ja kävellen saavutetaan kuin huomaamatta valtaosa päivän liikkumisen tarpeesta. Tavoitteena on, että kävely vakiintuu pääkaupunkiseudulla asuvien lyhyiden arkimatkojen, virkistäytymisen sekä kuntoilun muodoksi. Perheen aikuisten esimerkki liikkumistavoissa tukee lapsen liikkumista ja nuorena opitut aktiivisen kulkemisen taidot ja tavat ennakoivat aikuisiän käyttäytymistä.

Liikenne- ja viestintäministeriön Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa sekä Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa kävelyn ja pyöräilyn tavoitteeksi on asetettu 30 % matkamäärien kasvu vuoteen 2030 mennessä, se tarkoittaisi noin 450 miljoonaa uutta kävely- ja pyöräilymatkaa vuonna 2030.

-  Kävely on arjen lyhyillä matkoilla aivan ykköskulkutapa ja valinta, joka tuottaa sekä terveys että ympäristöhyötyjä - ja usein vieläpä iloa itse kulkijalle. Poikkeusaikana kävely on lisääntynyt ja meidän tavoitteena on juurruttaa kävelybuumi pysyväksi ilmiöksi, toteaa ylitarkastaja Taina Saarinen Traficomista.

Miksi sinä lähdet kävelemään?

#lähdinkäveleen -kampanjassa on mukana Instagram-vaikuttajia, jotka järjestävät Instagram-livessä yhteiskävelyjä ja kertovat mikä heidät saa kävelemään.

- Kaupunkilaisia innostetaan kävelemään ja jakamamaan syitä kävelyynsä, kertoo Ilmastoinfon viestintäasiantuntija Kirsi-Leena Helle ja jatkaa: Kävelemään lähtemisen syitä on yhtä monta kuin kävelijöitäkin. Lähdetkö sinä kävelemään ystävän pyytämänä, kauniin sään inspiroimana vai koska haluat pienentää hiilijalanjälkeäsi?

Kerro, kuvaa ja jaa kävelytarinasi Instagramissa, miksi #lähdinkäveleen. Ilmastoinfon järjestämän kampanjan aikana (27.4. – 23.5.2021) tunnistetta #lähdinkäveleen käyttäneiden kesken arvotaan Tentsile Experience EcoCamp -yöpyminen Helsingin Vallisaaressa.

***

HSY:n Ilmastoinfo sai alkuvuodesta 2021 Traficomilta hankeavustusta hakemukselleen jonka työnimenä oli ”Dallaus for Dummies”. Hankkeen nimeksi valittiin suomenkielinen #lähdinkäveleen, jossa hyödynnetään fraasin kaksoismerkitystä.

Viestintäasiantuntija
Kirsi-Leena Helle
kirsi-leena.helle@hsy.fi
0401975768

Projektipäällikkö
Mira Soini
mira.soini@hsy.fi

HSY:n Ilmastoinfo auttaa pääkaupunkiseudun asukkaita tekemään ilmaston kannalta hyviä valintoja. Toimintamme pohjana on neljä pääteemaa: asuminen, liikkuminen, ruoka ja kuluttaminen. Tuomme teemoja esiin erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa ja kampanjoissa eri puolilla pääkaupunkiseutua sekä suunnittelemme verkkokursseja ilmastoystävällisen elämäntavan teemoista. Tarjoamme käytännönläheistä neuvontaa, innostavia kokeiluja ja ratkaisuja.

Unohda marmori – energiatehokas taloyhtiö on nykyajan luksusta21.10.2020 08:03:00 EEST | Tiedote

Taloyhtiöklubeista joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen14.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EET | Tiedote

Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 08:00:00 EET | Tiedote

Proteiinin liikasyönti kasvattaa typen määrää jätevedenpuhdistamoilla   28.1.2020 07:30:00 EET | Tiedote

Jätevedenpuhdistamoihin tuleva typpikuorma pk-seudulla on noussut tasaisesti vuosikymmenten ajan. Vuodesta 1999 vuoteen 2019 kasvua on ollut 50 %. Vuonna 2019 kasvu jatkui edelleen ja on suurin vuoden 1999 jälkeen. Yhtenä syynä typpikuorman kasvuun on proteiinin syönnin lisääntyminen. Ylimääräinen proteiini, jota keho ei tarvitse, poistuu kehosta muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Pk-seudulla Viikinmäen jätevedenpuhdistamo puhdistaa typestä lähes 90 %, mutta silti typpeä päätyy Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä.