Valtakunnallinen työpajayhdistys ry

Lähes 10 000 syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta jää vuosittain ilman apua, jos hallituksen leikkaukset toteutuvat

Julkaisuvapaa 26.4.2016. Nuorisotakuun perävaloissa siintää maisema, jossa syrjäytymisvaarassa olevat nuoret uhkaavat jälleen jäädä ilman palveluita, jotka voivat muuttaa elämän suunnan. Työpajojen ja etsivän nuorisotyön ammattilaiset kokoontuvat tällä viikolla Lappeenrantaan Valtakunnallisille työpajapäiville.

- Hallituksen luonnostelemat leikkaukset etsivään nuorisotyöhön ja työpajatoimintaan tulevat aikana, jolloin nuorten työllistyminen ja opintoihin ohjautuminen on yhä vaikeampaa kaikille nuorille, myös hyvinvoiville. Nuori, jonka elämänhallinnan taidot tarvitsevat vahvistusta, jää yhä todennäköisemmin tavoittamatta. Näiden nuorten kanssa työtätekevien ammattilaisten huoli on suuri, toteaa Valtakunnallisen työpajayhdistyksen toiminnanjohtaja Mari Ahonen-Walker.

- Hallituksen leikkaus- ja rahoituspalapeli ei tulevien vuosien osalta vielä ole lähellekään kirkas, mutta vuoden 2016 suunnitelmien perusteella leikkaukset tulevat olemaan alan kokoon nähden valtavia. Kokonaisuudessaan työpajatoimintaan ja etsivään nuorisotyöhön ennakoidaan lähes kolmanneksen leikkauksia. Niitä on tasoitettu jonkin verran erilaisilla kehittämisrahoilla, mutta edelleen potentiaaliset leikkaukset ovat suuria ja tulevaisuus on hyvin epäselvä, Ahonen-Walker jatkaa.

Toteutuessaan leikkaukset tarkoittavat Ahonen-Walkerin mukaan karuimmillaan sitä, että työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön mahdollisuudet tavoittaa ja auttaa nuoria tipahtavat noin kolmanneksella viime vuosien määristä. Se tarkoittaa karkeasti arvioiden lähes 10 000 nuorta vuodessa.

- Kun samaan aikaan palkkatukirahat ovat tiukassa, aloituspaikat oppilaitoksissa vähenevät ja TE-toimiston palveluihin on pitkät jonot, on vaikeaa nähdä, miten nämä säästöt lopulta säästävät yhteisiä rahoja. Elämänsä alkuvaiheessa ilman tukea jäänyt nuori maksaa yhteiskunnalle moninkertaisesti hänen auttamiseensa käytetyt rahat, Ahonen-Walker muistuttaa.

Valtakunnalliset työpajapäivät ja etsivän nuorisotyön päivät järjestetään Lappeenrannassa 27.-28.4.2016 Alan suurimpaan vuotuiseen tapahtumaan tulee lähes 700 työpaja-ammattilaista ja etsivän nuorisotyöntekijää. Tänä vuonna puheenvuoroissa korostuvat ne muutokset lainsäädännössä, valtionhallinnossa ja rahoituksessa, jotka vaikuttavat heikossa työmarkkina-asemassa olevien nuorten mahdollisuuteen luoda turvattu tulevaisuus.

Valtakunnallinen työpajayhdistys

Valtakunnallinen työpajayhdistys ry (TPY) on työpaja-ammattilaisten perustama järjestö, joka ehkäisee syrjäytymistä edistämällä työpajatoiminnan ja sosiaalisen työllistämisen kehitystä Suomessa ja vahvistaa toiminnallaan sekä työpajojen toimintaedellytyksiä että työpaja-ammattilaisten osaamista. Työpajoilla on vuosittain ollut noin 23 000 valmentautujaa, joista nuoria on noin 14 000. Etsivä nuorisotyö tavoittaa noin 17 000 nuorta vuosittain.

Lisätiedot:

Mari Ahonen-Walker, toiminnanjohtaja, Valtakunnallinen työpajayhdistys. P. 010 2792724

Maria Gnosspelius, viestintäpäällikkö, Valtakunnallinen Työpajayhdistys. P. 0102792727

Valtakunnallinen työpajayhdistys ry
Rautatieläisenkatu 6 (käyntios. Kellosilta 7)

010 279 2720http://www.tpy.fi

Valtakunnallinen työpajayhdistys ry (TPY)vahvistaa toiminnallaan työpajojen ja etsivän nuorisotyön toimintaedellytyksiä ja niissä työskentelevien ammattilaisten osaamista.

Lue lisää julkaisijalta Valtakunnallinen työpajayhdistys ry

Työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö vahvistavat syrjässä olevien nuorten elämäntaitoja11.6.2019 13:58:42 EEST | Tiedote

Tiedote 11.6.2019. Hallitusohjelmassa esitetään etsivän nuorisotyön ja työpajojen resurssien vahvistamista. Tuoreet vaikuttavuustulokset osoittavatkin, että työpajatoiminnassa ja etsivässä nuorisotyössä pystytään vastaamaan syrjässä olevien nuorten tarpeisiin. Nuorten syrjäytymiseen puututaan tehokkaasti aikuisten läsnäololla, kohtaamisella ja kannustavalla ohjauksella. Nuoret kokevat, että työpajojen ja etsivän nuorisotyön kautta heillä on mahdollisuus keskustella luotettavan aikuisen kanssa. Yli 90 prosenttia työpajojen ja etsivän nuorisotyön ohjauksessa olleista nuorista on kokenut sosiaalista vahvistumista.

Ratkaisuja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn4.4.2019 12:48:14 EEST | Tiedote

Etsivä nuorisotyö ja työpajat tavoittavat vuosittain 34 000 nuorta. Nämä ammattilaiset ovat huomanneet, että nuorten syrjäytymiseen vaikuttavat erityisesti puutteet lähipalveluissa, ennaltaehkäisevässä toiminnassa, nuorten päihde- ja mielenterveyspalveluissa sekä opiskelujen ohjauksessa ja tuessa. Miten nämä vaikuttavat nuoriin, ja miten tilannetta voitaisiin parantaa? Tässä etsivän nuorisotyön ja työpajojen ratkaisuja.

Uudistuva ammatillinen koulutus vaatii omatoimisuutta – työpajat koulutuksen järjestäjien kumppaneiksi opinnoissa tukea tarvitseville10.9.2018 07:00:00 EEST | Tiedote

Ammatillisen koulutuksen reformin myötä merkittävä osa ammatillisen koulutuksen opinnoista tulee suorittaa työpaikoilla. Työvaltainen opiskelu soveltuu monille, mutta vaatii omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta. Kaikilla ei ole tähän vielä riittäviä valmiuksia. Yritysten resurssit ohjata etenkin erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita ovat rajalliset. Kokonaisuus on haasteellinen ja riskinä onkin opintojen keskeyttämisten lisääntyminen.

Työpajoilla kertyvää osaamista voidaan tunnustaa osaksi ammatillisia opintoja6.10.2017 15:30:00 EEST | Tiedote