Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: Kuntien skarpattava työllisyyspalveluissa

Yrittäjät kehottavat kuntia ryhdistäytymään työllisyyspalveluissa. Lähes 10 000 vastaajasta 42 prosenttia sanoi, että kunnat kykenevät hoitamaan työllisyyspalveluita kohtuullisesti, 23 % huonosti ja 9 prosenttia erittäin huonosti, osoittaa Yrittäjien Kuntabarometri.

Johtaja Harri Jaskari. Kuva: Johanna Kinnari

IROResearch kysyi yrittäjiltä Yrittäjien kuntabarometri -kyselyssä yrittäjien mielipiteitä yrityksen kotikunnan toiminnasta. Kysely tehtiin 1.2.–4.4.2022. Siihen vastasi 9 564 yrittäjää eri puolilta Suomea.

Työllisyyspalvelut siirtyvät TE-toimistoista kunnille vuonna 2024. Yrittäjien odotukset kuntien työllisyydenhoitoon eivät ole vielä järinkorkealla.Yrittäjistä liki puolet (48 prosenttia) vastasi silti, että kunta on riittävän iso hoitaakseen työllisyyspalveluita.

- Nyt on aidosti mietittävä, mitä on tehtävä uudella tavalla. Esimerkiksi yksityisten työvoimapalvelujen rooli kasvattaminen julkisen palvelun rinnalla olisi varmasti järkevää. Otetaan yksityisen sektorin osaaminen käyttöön työllisyyspalveluissa. Vain 18 prosenttia yrittäjistä oli sitä mieltä, että kunta tekee riittävästi yhteistyötä yksityisen kanssa, johtaja Harri Jaskari Suomen Yrittäjistä sanoo.

- Sen sijaan yrityspalveluita ja elinkeinopolitiikan asemaa pidettiin yrittäjien vastauksissa kunnissa suhteellisen hyvinä. Tämä on tärkeä viesti siitä, että kunnissa ymmärretään yrittäjyyttä.

Työllisyyspalvelut eivät olleet kuntien vastuulla tähän mennessä kuin kokeilualueilla. Jotkut kunnat ovat jo kokeilleet uutta roolia kuntien työllisyyskokeilujen avulla. Yhteensä kuntakokeiluissa on ollut 25 aluetta, joihin kuuluu 118 kuntaa.

- Kokeiluissa suuria ongelmia ovat olleet kuntien ja valtion työkulttuurien yhteensovittaminen ja tietojärjestelmähaasteet. Työttömiä on vaikea auttaa, mikäli ei ole kuvaa siitä, millaisen reitin kautta työttömäksi on päädytty.

Kunnan tulee keskittyä soten poistuttua elinvoimaan

Yli 60 prosenttia kuntien käyttämistä budjettirahoista siirtyy uusille hyvinvointialueille ja samalla siirtyy myös vastuu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä. Uusista kunnista käytetään nimitystä elinvoimakunta.

Peräti 73 prosenttia yrittäjistä vastasi, että kunnan on keskityttävä yleiseen elinvoimaan soten poistuttua, 42 prosenttia vastasi lakisääteisiin tehtäviin, 39 yrityspalveluihin ja 25 työllisyyspalveluihin.

- Tässä on paljon mahdollisuuksia. Tulevaisuudessa kunnissa yksissä käsissä ovat elinkeinopolitiikka, yritystoiminnan paikallinen kehittäminen, osaamisen kehittäminen paikallisten oppilaitosten avulla ja työvoimapolitiikka. Pitkäaikaistyöttömien kannalta vaikeuksia voi tuoda se, että sosiaalipalvelut ovat vastaisuudessa hyvinvointialueilla. Ihmisen ei pidä pudota hallinnon häkkyröiden väliin, Jaskari lisää.

- Työllisyyttä ei laiteta kestävälle pohjalle vain siirtelemällä julkisen hallinnon rakenteita. Tarvitaan myös rakenteellisia muutoksia, kuten paikallisen sopimisen lisäämisestä.

- Uudistetaan sosiaaliturvaa niin, että se kannustaa ottamaan vastaan työtä.Lyhennetään ja porrastetaan ansiosidonnainen työttömyysturva ja otetaan käyttöön yleinen ansioturva, Jaskari jatkaa.

Tutustu kuntakohtaisiin tuloksiin!

Lähes 10 000 yrittäjien vastauksien alueelliset ja kuntakohtaiset tulokset on julkistettu 18.5. Kunnallisjohdon seminaarissa Vaasassa. Voit tutustua alueellisiin ja kuntakohtaisiin tuloksiin yrittajat.fi/kuntabarometri2022. Suomen Yrittäjien aluejärjestöt julkistavat tuloksia tarkemmin myös omilla tiedotteillaan ja tiedotustilaisuuksillaan. Suomen Yrittäjät jakaa tulokset Twitterissä aihetunnisteella #kuntabaro #kujo2022.

Lisätietoja:

Harri Jaskari, johtaja, 050 512 2874, harri.jaskari@yrittajat.fi, Suomen Yrittäjät

Johtaja Harri Jaskari. Kuva: Johanna Kinnari

Kysely: Yrittäjien luottamus eläkejärjestelmään matala, Yrittäjien korjausehdotukselle tukea28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Yrittäjien eläkejärjestelmän suurin uhka on sen rahoittajien rapautunut luottamus, osoittaa Suomen Yrittäjien suuri eläkekysely. – Yrittäjän eläkejärjestelmä (YEL) pitää korjata siten, että järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus rahoittajien eli yrittäjän silmissä paranee, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. Järjestö esittää pakollisen vakuuttamisen alarajan nostoa.

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa27.6.2022 10:05:00 EEST | Tiedote

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Yrittäjägallup: Käänne työvoiman saannissa, vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat vähentyneet23.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

– On tapahtunut kiinnostava käänne. Yritysten vaikeudet löytää osaavaa työvoimaa ovat hieman vähentyneet. Ne ovat kuitenkin edelleen suuret. 35 prosenttia yrityksistä raportoi vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa. Vielä marraskuussa osuus oli 44 prosenttia. Yritykset odottavat uudelta hallitukselta lukuisia työllistämistä helpottavia säädösmuutoksia, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Elinkeinoelämä varoittaa: Sote-alueiden yhtiöhimmelit tukahduttavat yksityisiä yrityksiä22.6.2022 08:00:04 EEST | Tiedote

Sote-alueiden yhtiöt ovat valtaamassa yksityisten pesula-, catering-, ict- ja kiinteistöpalveluyritysten markkinoita, osoittaa tuore selvitys. Elinkeinoelämän järjestöt vetoavat alueellisiin päättäjiin, jotta pk-yritysten toimintaedellytyksiä ei heikennetä. Järjestöt esittävät neljän kohdan listaa ongelmien korjaamiseksi. Viranomaisten on myös välittömästi selvitettävä toiminnan lainmukaisuus.

Yrittäjägallup: Ukrainan sodan vaikutukset suomalaisyrityksiin vahvistuvat, yhä useampi yritys aikoo nostaa hintoja20.6.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Selvästi yli kolmannes yrityksistä ilmoittaa energian ja raaka-aineiden hinnan sekä kuljetuskustannusten nousun vaikuttavan yrityksen toimintaan, Yrittäjägallup osoittaa. Toukokuussa yhä useampi yritys ilmoittaa nostavansa hintoja. – Kun Ukrainan sota pitenee, myös sodan vaikutukset yrityksiin laajenevat, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.