Lähes 2 miljoonaa euroa suomalaisvenäläiseen yhteistyöhön arktisen tutkimuksen alalla

(21.12.2017) Suomen Akatemia ja Venäjän perustutkimusrahasto (RFBR) ovat myöntäneet rahoituksen viidelle suomalaisvenäläiselle yhteistutkimushankkeelle arktisen tutkimuksen alalla. Haku järjestettiin Suomen Akatemian arktisen tutkimuksen akatemiaohjelmassa (ARKTIKO). Rahoituksen tavoitteena on tukea korkeatasoista, pitkäjänteistä ja systemaattista tutkimusyhteistyötä sekä tutkimusyhteistyöverkostojen syntymistä ja vahvistumista Suomen ja Venäjän välillä. Kaikissa hankkeissa on tutkimusryhmä sekä Suomesta että Venäjältä. Kumpikin rahoittajaorganisaatio rahoittaa vain omassa maassa tehtävää tutkimusta. Suomen Akatemia osoitti 1,8 miljoonaa euroa hankkeiden suomalaisten tutkimusryhmien rahoittamiseen. Hankkeiden rahoituskausi on kolme vuotta.

Nyt rahoitetuissa hankkeissa tutkitaan muun muassa arktisen ekosysteemin ja eliökunnan sopeutumista ilmastonmuutokseen sekä nuorten selviytymisstrategioita pohjoisissa teollisuuskaupungeissa. Tutkimukset täydentävät käynnissä olevaa ARKTIKO-akatemiaohjelmaa.

Rahoitetuksi tulivat muun muassa seuraavat hakkeet:

Professori Christina Biasin (Itä-Suomen yliopisto) tutkimushankkeessa selvitetään voimakkaan kasvihuonekaasun, typpioksiduulin päästöjä arktisella alueella. Tuoreet tulokset osoittavat, että arktisilla alueilla esiintyy merkittäviä typpioksiduulilähteitä. Arvioita typpioksiduulin kokonaispäästöistä arktiselta alueelta ei kuitenkaan ole tehty. Tutkimushanke vastaa tähän tietotarpeeseen ja luo ensimmäistä kertaa koko arktisen alueen kattavan havaintoverkoston, jolta kerätään tietoa typpioksiduulin lähteistä ja nieluista. Tutkimus painottuu Venäjän tundralle, josta on havaittu tähän mennessä suurimmat typpioksiduulin lähteet. Biasin hankkeen tavoitteena on selvittää, mikä on arktisen alueen typpioksiduulilähteiden merkitys koko maapallomme ilmastolle.

Professori Florian Stammlerin (Lapin yliopisto) ja professori Veli-Pekka Tynkkysen (Helsingin yliopisto) tutkimushankkeessa analysoidaan arktisten teollisuuskaupunkien houkuttelevuutta asuin- ja työskentelypaikkoina sekä keskitytään arktisten teollisuuskaupunkien nuorten hyvinvoinnin kannalta ratkaiseviin tekijöihin. Arktisten kaupunkiyhteisöjen tulevaisuus ja kestävyys riippuvat siitä, miten nuoriso näkee omat kehittymisen mahdollisuutensa. Hankkeen tarkoituksena on edistää laajempaa teoreettista pohdintaa elinkelpoisista arktisista yhteisöistä erilaisten tieteellisten lähestymistapojen avulla. Hankkeessa selvitetään, miten viranomaiset, kansalaisyhteiskunta ja yritykset tarjoavat edellytyksiä nuorison hyvinvoinnille ja miten nuoret itse kokevat sen.

Ohjelmapäällikkö Tuula Aarnio
p. 029 533 5146, tuula.aarnio(at)aka.fi

Ohjelmapäällikkö Mikko Ylikangas
p. 029 533 5143, mikko.ylikangas(at)aka.fi

verkkotiedottaja Vesa Varpula
etunimi.sukunimi(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Uneven terrain helps joggers detach from everyday life4.7.2018 10:27Tiedote

Physical sensations are accentuated when running in different environments. A research project funded by the Academy of Finland found that while running on forest trails the challenges caused by the uneven terrain help joggers detach from everyday life. Twists and bumps on the trail require positive concentration from joggers, which prevents them from worrying about other things. Moreover, trail running generates a positive connection with nature as the jogger focuses on various rocks, branches and other natural objects. On the other hand, running on steady terrain enables joggers to find a state of mind that can either be rather void of thought or allow them to solve everyday problems without active effort.