Lähes 2 miljoonaa euroa suomalaisvenäläiseen yhteistyöhön arktisen tutkimuksen alalla

(21.12.2017) Suomen Akatemia ja Venäjän perustutkimusrahasto (RFBR) ovat myöntäneet rahoituksen viidelle suomalaisvenäläiselle yhteistutkimushankkeelle arktisen tutkimuksen alalla. Haku järjestettiin Suomen Akatemian arktisen tutkimuksen akatemiaohjelmassa (ARKTIKO). Rahoituksen tavoitteena on tukea korkeatasoista, pitkäjänteistä ja systemaattista tutkimusyhteistyötä sekä tutkimusyhteistyöverkostojen syntymistä ja vahvistumista Suomen ja Venäjän välillä. Kaikissa hankkeissa on tutkimusryhmä sekä Suomesta että Venäjältä. Kumpikin rahoittajaorganisaatio rahoittaa vain omassa maassa tehtävää tutkimusta. Suomen Akatemia osoitti 1,8 miljoonaa euroa hankkeiden suomalaisten tutkimusryhmien rahoittamiseen. Hankkeiden rahoituskausi on kolme vuotta.

Nyt rahoitetuissa hankkeissa tutkitaan muun muassa arktisen ekosysteemin ja eliökunnan sopeutumista ilmastonmuutokseen sekä nuorten selviytymisstrategioita pohjoisissa teollisuuskaupungeissa. Tutkimukset täydentävät käynnissä olevaa ARKTIKO-akatemiaohjelmaa.

Rahoitetuksi tulivat muun muassa seuraavat hakkeet:

Professori Christina Biasin (Itä-Suomen yliopisto) tutkimushankkeessa selvitetään voimakkaan kasvihuonekaasun, typpioksiduulin päästöjä arktisella alueella. Tuoreet tulokset osoittavat, että arktisilla alueilla esiintyy merkittäviä typpioksiduulilähteitä. Arvioita typpioksiduulin kokonaispäästöistä arktiselta alueelta ei kuitenkaan ole tehty. Tutkimushanke vastaa tähän tietotarpeeseen ja luo ensimmäistä kertaa koko arktisen alueen kattavan havaintoverkoston, jolta kerätään tietoa typpioksiduulin lähteistä ja nieluista. Tutkimus painottuu Venäjän tundralle, josta on havaittu tähän mennessä suurimmat typpioksiduulin lähteet. Biasin hankkeen tavoitteena on selvittää, mikä on arktisen alueen typpioksiduulilähteiden merkitys koko maapallomme ilmastolle.

Professori Florian Stammlerin (Lapin yliopisto) ja professori Veli-Pekka Tynkkysen (Helsingin yliopisto) tutkimushankkeessa analysoidaan arktisten teollisuuskaupunkien houkuttelevuutta asuin- ja työskentelypaikkoina sekä keskitytään arktisten teollisuuskaupunkien nuorten hyvinvoinnin kannalta ratkaiseviin tekijöihin. Arktisten kaupunkiyhteisöjen tulevaisuus ja kestävyys riippuvat siitä, miten nuoriso näkee omat kehittymisen mahdollisuutensa. Hankkeen tarkoituksena on edistää laajempaa teoreettista pohdintaa elinkelpoisista arktisista yhteisöistä erilaisten tieteellisten lähestymistapojen avulla. Hankkeessa selvitetään, miten viranomaiset, kansalaisyhteiskunta ja yritykset tarjoavat edellytyksiä nuorison hyvinvoinnille ja miten nuoret itse kokevat sen.

Ohjelmapäällikkö Tuula Aarnio
p. 029 533 5146, tuula.aarnio(at)aka.fi

Ohjelmapäällikkö Mikko Ylikangas
p. 029 533 5143, mikko.ylikangas(at)aka.fi

verkkotiedottaja Vesa Varpula
etunimi.sukunimi(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2020 rahoitamme tutkimusta 413 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Laatu, vaikuttavuus ja tieteen uudistuminen Suomen Akatemian jakaman rahoituksen kulmakivinä24.6.2020 10:29:11 EESTTiedote

Suomen Akatemia rahoitti syyskuun 2019 haussa 219 akatemiahanketta, joihin osallistuu yhteensä 263 osahanketta. Lisäksi rahoitusta myönnettiin 67 akatemiatutkijan, 107 tutkijatohtorin ja 12 kliinisen tutkijan tehtävään. Yhteensä tutkimuksen toimikunnat myönsivät rahoitusta 173,6 miljoonaa euroa laajasti eri tieteenaloille. Rahoituksen saaneista naisia oli 42 prosenttia.

Vetenskaplig kvalitet, genomslag och förnyelse hörnstenar i Finlands Akademis finansieringsbeslut24.6.2020 10:29:11 EESTTiedote

Finlands Akademis septemberutlysningen 2019 ledde till finansieringsbeslut för 219 akademiprojekt som omfattar totalt 263 delprojekt. Dessutom beviljade Akademin finansiering för 67 anställningar som akademiforskare, 107 anställningar som forskardoktor och 12 anställningar som klinisk forskare. Forskningsrådens finansiering riktades brett mot olika ämnesområden och uppgick sammantaget till 173,6 miljoner euro. Andelen kvinnor bland finansieringsmottagarna var 42 procent.