Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Lähes 30-vuotisesta masennuksesta toipunut terapeutti: Masennus voi olla valtava mahdollisuus

Masennus on yksi Suomen vakavimmista kansansairauksista. Noin miljoona suomalaista syö mieleen vaikuttavia lääkkeitä, ja määrä on jatkuvassa kasvussa. Uutuuskirjassaan "Toivon kirja masennuksesta" teologian maisteri, pappi ja terapeutti Miia Moisio korostaa, että masennuksesta voi toipua ja sen avulla voi jopa vahvistua.

Terapeutti Miia Moisio kärsi masennuksesta lähes 30 vuotta, reilusti yli puolet elämästään. Työssään terapeuttina hän on kohdannut masennuksen kanssa kamppailevia ihmisiä.

"Masennukseen sairastuminen on kuin kävelisi kellariin vieviä rappusia. Kellarin pohjalle, kylmälle lattialle, asettautuu turvapeiton alle makaamaan hyvin väsynyt ihminen, joka on ihan hukassa itseltään. Kellarissa on kylmää, pimeää ja yksinäistä", Moisio kuvailee.

Toivon kirja masennuksesta valaa ihmiseen rohkeutta lähteä paranemisen tielle. Moisio ammentaa sekä omasta kokemuksestaan että terapeuttina työskentelystään jakaessaan toipumista edesauttavia ajatuksia. Moision mukaan masennuksesta voi toipua, kunhan on valmis astumaan toipumisen tielle. Lisäksi on löydettävä oikeanlainen, kokonaisvaltainen ja hyväksyvää katsetta tarjoava apu.

"On hyvä keskittyä mieluummin matkantekoon kuin itse päämäärään. Masennus voi kaikessa kamaluudessaan olla kriisi, joka mahdollistaa uuden ja tukevamman perustuksen rakentamisen", Moisio summaa.

Toivon kirja masennuksesta ilmestyy 24.5., jolloin on käsittely- ja arvosteluvapaa.

Miia Moision haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi, p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Hidasta elämää -verkkoyhteisö on kasvanut Suomen pidetyimmäksi hyvinvointikanavaksi. Se tavoittaa kuukausittain yli 500 000 eri lukijaa. Kustannusosakeyhtiö Otava on kustantanut Hidasta elämää –tekijöiden kirjoja keväästä 2017 lähtien.

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri. Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth. ”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta. Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä

Taavi Soininvaaran Ratamo-kirjoista vakoilutrillerisarja – uusi dekkari ilmestyy 10.8.8.8.2018 13:47Tiedote

Jännityskirjailija Taavi Soininvaaran Ratamo-dekkareiden nimeä kantava Ratamo-vakoilutrillerisarja nähdään syksyllä MTV:n suoratoistopalvelu C Moren alkuperäissarjana. Sarja pohjautuu Arto Ratamo -kirjojen maailmaan ja hahmoihin. Ratamo on toiminnantäyteinen, merkittävä kansainvälisen tason tuotanto, jota ei ole tällaisessa mittakaavassa aikaisemmin MTV:n draamahistoriassa nähty. Sarjan tapahtumat käynnistyvät, kun Supo saa tutkittavakseen äärimmäisen tulenaran jutun, johon näyttää sotkeutuneen myös Suomen pääministeri. Ratamo-sarjaa tähdittävät muun muassa Samuli Vauramo, Saara Kotkaniemi ja Jukka Puotila. Taavi Soininvaaran Ratamo-kirjasarjan uusin dekkari, Darwinin seitti, ilmestyy 10. elokuuta. Darwinin seitti on Ratamo-sarjan neljästoista osa. Kirjasarjan ensimmäinen osa, Ebola-Helsinki, ilmestyi vuonna 2000. Hyytävässä trillerissä vuosikymmenien ajan kudottu verkko kiristyy ja uhkaa Suomea ja koko länttä. Suomalaisen huippukirurgin potilaana oleva IMF:n irlantilainen johtaja hour