Lähes 80 prosentilla suomalaisista luottokortti – kulut hämärän peitossa

Luottokorttia käyttää lähes 80 prosenttia 25 vuotta täyttäneistä suomalaisista. Useimmilla on vain yksi luottokortti käytössään. Kortin käytön kustannukset tunnetaan huonosti: neljännes vastaajista ei tiedä, kuinka paljon pankilleen kortista maksaa.

S-Pankin Kantar TNS:llä teettämästä tutkimuksesta selviää, että lähes 80 prosentilla suomalaisista on luottokortti. Noin 40 prosentilla luottokortin omistajista niitä on vain yksi. S-Pankin korttiasiantuntija, tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankista muistuttaa, että luottokortin käyttäjien ei kannattaisi olla yhden kortin varassa.

”Turvallisuussyistä etenkin matkoilla olisi hyvä olla kaksi korttia, niin ei joudu pulaan, vaikka toinen katoaisi. Kortin saa tarvittaessa heti suljettua, ja sille voi myös asettaa itse käyttörajoituksia esimerkiksi käteisnostoille tai maantieteelliselle käyttöalueelle”, Lundell kertoo.

Turvallisuusnäkökulma nousi esiin tarkasteltaessa korttien lukumäärän lisäksi niiden käyttöä. Hankintoja tehdään yhä useammin verkossa, ja jopa 44 prosenttia vastaajista koki tärkeäksi sen, että luottokortilla tehdyistä verkkokauppaostoksista voi ongelmatilanteissa saada rahansa takaisin.

Miehet ilmoittavat olevansa naisia paremmin perillä kustannuksista

Suomalaiset ovat huonosti perillä luottokortin käytöstä aiheutuvista kustannuksista. Jopa lähes neljännes (23 %) vastaajista hahmottaa kulut huonosti tai ei lainkaan. Miehet sanovat olevansa paremmin perillä luottokorttinsa kuluista kuin naiset, mutta heistäkin vain vajaa puolet (45 %) ilmoitti tietävänsä hyvin tarkasti korttinsa kulut. Naisista vastaava luku on noin kolmannes (33 %).

”On huolestuttavaa, että luottokortin kustannukset ovat niin monella hämärän peitossa. Korttien hinnoissa on eroja, joten vertailu kannattaa. Tilinhoitopalkkion lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää mahdollisiin kuukausi- ja vuosimaksuihin sekä marginaaliin. Parasta on vertailla todellista vuosikorkoa, mikä sisältää kaikki kustannukset”, Marketta Lundell sanoo.

Eroja sukupuolten välillä löytyi myös luottokortin käyttötavoista. Miehet käyttävät korttia tyypillisimmin verkko-ostoksiin, naiset puolestaan ulkomailla ollessaan.

Maantieteellisesti tarkasteltuna aktiivisimmat luottokortinkäyttäjät asuvat pääkaupunkiseudulla: Pääkaupunkiseudulla asuvista 51 prosentilla on käytössä useampi kuin yksi luottokortti, ja he myös käyttävät korttejaan aktiivisemmin. Muualla Suomessa asuvista useampi kortti on käytössä vain noin kolmanneksella (34 %).

Lue lisää luottokorttikyselyn tuloksista (PDF)

Kantar TNS toteutti S-Pankin toimeksiannosta tutkimuksen suomalaisten suhtautumisesta luottokortin käyttöön ja luotolla maksamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin Kantar TNS:n internet-paneelissa marraskuussa 2017. Tutkimukseen vastasi 1 047 vähintään 25-vuotiasta suomalaista, joista luottokortti oli 822:lla. Vastaajajoukko edustaa 25–74-vuotiaita suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Niissä kysymyksissä, missä on ollut vähintään 1 000 vastaajaa, on virhemarginaali 3 prosenttiyksikköä.

Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki, p. 040 505 8858, marketta.lundell@s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.

S-Pankki mukaan hillitsemään isoimpia saastuttajia25.9.2018 07:00Tiedote

S-Pankin varallisuudenhoito liittyy jäseneksi Climate Action 100+ -hankkeeseen. Kyseessä on projekti, jossa sijoittajat ympäri maailman vaikuttavat järjestelmällisesti planeettamme suurimpiin saastuttajiin. Vaikuttamisen kohteena olevat runsaat sata yhtiötä ovat maailman merkittävimpiä kasvihuonepäästöjen aiheuttajia. Siksi niiden päätökset vaikuttavat keskeisesti siihen, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet saavutetaan.

S-Pankilta Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen palvelu: Säästäjä21.9.2018 08:15Tiedote

Suomalainen makuuttaa ylimääräisiä rahojaan perinteisesti tuottamattomalla pankkitilillä. Sijoittaminen on liian vaikeaa ja moni ajattelee sen kuuluvan vain rikkaille. Tämä on S-Pankin mielestä väärin, sillä mahdollisuuden panna omat rahat tuottamaan pitäisi olla jokaisen oikeus. Nyt pankki ravistelee sijoitusalan luutuneita rakenteita ja julkaisee markkinoiden ensimmäisen mikrosäästämisen palvelun: Säästäjän avulla jokainen meistä voi alkaa rakentaa rahakkaampaa huomista.