Lähes 90 prosenttia kansasta arvostaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen työtä – harva lahjoittaisi rahojaan

Vain joka kymmenes suomalainen lahjoittaisi vapaaehtoisesti rahaa päihdeongelmien vähentämiseen tai terveyden edistämiseen.

Suomalaisten valtaenemmistön mielestä sosiaali- ja terveysjärjestöt tekevät arvokasta työtä. 45 prosenttia on väitteen kanssa täysin samaa mieltä, 42 prosenttia jokseenkin samaa mieltä.

Tulokset ilmenevät Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Kantar TNS:llä teettämästä kyselystä.

77 prosenttia suomalaisista on täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että kansalaisjärjestöjä tarvitaan nostamaan esiin yhteiskunnan epäkohtia. 76 prosentin mielestä järjestöt täydentävät julkisten organisaatioiden toimintaa ja palveluja.

87 prosenttia suomalaisista pitää kasvatustyötä ja kouluttamista erittäin tai melko tärkeänä järjestötyön muotona. 78 prosenttia pitää yhteiskunnan päätöksentekoon vaikuttamista erittäin tai melko tärkeänä työmuotona järjestöille.

Veikkausvoittovaroja saavien sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitus on ollut esillä julkisessa keskustelussa, kun Veikkauksen tuotot ovat supistumassa.

Yli kahdeksan kymmenestä kyselyyn vastanneesta pitää tärkeänä, että sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoittaminen turvataan.

”Tulos kertoo siitä, että kansalaiset pitävät tärkeänä järjestöjen tekemää työtä. Järjestöjen tekemä työ tavoittaa aidosti kansalaisia usein silloinkin, kun esimerkiksi julkiset palvelut eivät siihen pysty. Järjestöille on tärkeää pitkäjänteinen ja ennustettava rahoitus työn turvaamiseksi samalla kun rahapelijärjestelmää kehitetään vastuulliseksi ja haittoja ehkäiseväksi”, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n va. toiminnanjohtaja Marja Pakarinen.

Nuorisotyötä, tiedettä ja sote-järjestöjä pidetään tärkeimpinä turvata

Veikkauksen tuotoilla rahoitetuista asioista suurimman suosion saa nuorisotyö, jonka rahoittamisen turvaamista 87 prosenttia pitää erittäin tai melko tärkeänä.

Tieteen rahoituksen turvaamista pitää tärkeänä 84 prosenttia ja sosiaali- ja terveysjärjestöjen 83 prosenttia.

Kulttuurin ja taiteen tukemista piti tärkeänä 64 prosenttia vastaajista. Vähiten tärkeäksi nähtiin hevosurheilun rahoituksen turvaaminen (16 prosenttia).

Lahjoituskohteiden suosio vaihtelee selvästi

Kansalaiset ovat kaikkein valmiimpia tukemaan vapaaehtoisilla lahjoituksilla eri sairauksien potilasjärjestöjä kuten syöpäjärjestöjä. Niitä olisi valmis tukemaan 27 prosenttia vastaajista. Yhtä suosittua on myös lastensuojelu.

Vähiten suosittuja lahjoituskohteita ovat kehitysyhteistyö ja kehitysapu (8 prosenttia), päihdeongelmien vähentäminen (9 prosenttia) ja terveyden edistäminen (9 prosenttia).

Kahdeksan vastaajaa kymmenestä pitää kuitenkin päihteiden haitallista käyttöä merkittävänä yhteiskunnallisena ongelmana. Tätäkin useampi (87 prosenttia) pitää kyselyn mukaan päihdeongelmien vähentämistä tärkeänä asiana.

71 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että päihteistä aiheutuvien ongelmien vähentämiseen pitäisi panostaa enemmän kuin nykyisin.

”Kuten kyselytutkimuksesta käy ilmi, ihmiset kokevat päihdetyön tärkeäksi. Päihdetyötä tekevät järjestöt eivät kuitenkaan pysty tekemään työtään pelkästään lahjoitusten varassa. Siksi työtä on tärkeä tukea julkisista varoista”, sanoo va. toiminnanjohtaja Marja Pakarinen.

Kyselyyn vastasi Kantar TNS:n Gallup Kanavalla 1005 henkilöä 22.-28.10.2021. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä molempiin suuntiin.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Kysely: Enemmistö suomalaisista pitää rahapelaamisen tappiorajoja liian korkeina15.12.2021 13:47:56 EET | Tiedote

Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että Veikkauksen asettamat pakolliset tappiorajat rahapeliautomaateille ja osalle nettipeleistä ovat liian korkeat, kertoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Taloustutkimuksella teettämä kysely. Kyselystä käy ilmi myös, että pakollisen tunnistautumisen rahapelaamisen yhteydessä koetaan ehkäisevän ja vähentävän rahapelihaittoja.

KUTSU: Tervetuloa Raha pelissä: digi- ja rahapelaamisen hämärtyneet rajapinnat -seminaariin 11.marraskuuta3.11.2021 10:08:34 EET | Kutsu

Raha- ja digipelaaminen ovat lähentyneet toisiaan. Miten tämä näkyy ihmisten peliongelmissa tai lasten digipelaamisessa? Entä miten osakesijoittaminen on alkanut muistuttaa rahapelaamista? Osallistu etänä tai tule Helsingin Oodi-keskustakirjastoon 11. marraskuuta kuulemaan tulevaisuuden digi- ja rahapelaamisen trendeistä. Puhujina on alan ykköstutkijoita sekä heitä, jotka näkevät rahapelaamisen varjopuolet.

Kirjastot, järjestöt ja yrittäjät lähteneet innolla mukaan lapasten keruuseen asunnottomille – keräyspisteitä yli 100!12.10.2021 08:10:00 EEST | Tiedote

Lahjoita lämpöä -kampanja rohkaisee ihmisiä neulomaan villasukkia ja lapasia asunnottomille ja muille haavoittuvassa asemassa oleville. Asusteet voi viedä lähimpään keräyspisteeseen tai postittaa A-klinikkasäätiölle. Keräys jatkuu 30.11.2021 saakka, mutta villatuotteita jaetaan jo Asunnottomien yönä 17.lokakuuta. Kampanjan takana ovat A-klinikkasäätiö ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.