Lähes joka kuudes suomalainen lainaa rahaa ostaakseen joululahjoja

Monelle joulu merkitsee rauhallista aikaa perheen ja ystävien parissa. Joululla on kuitenkin hintansa. Intrumin European Consumer Payment -raportin mukaan 29 % kyselyyn vastanneista suomalaisista kuluttajista on huolissaan rahojensa riittävyydestä jouluostoksiin.

18 % suomalaisista vastaajista kertoo kuluttavansa enemmän rahaa joululahjoihin kuin mihin heillä olisi varaa. 15 % suomalaisista kuluttajista kertoo joskus lainaavansa rahaa tai käyttävänsä luottokorttinsa luottorajan täyteen lahjojen ostamiseksi. Tammikuu näyttäisikin olevan joka viidennelle suomalaiselle taloudellisesti vuoden vaikein kuukausi.

– Lomakaudella rahaa tulee helposti käytettyä normaalia enemmän. Joulun aikana rahaa kuluu herkästi niin lahjoihin kuin juhlapöydän antimiin. Jos haluaa välttyä ikäviltä yllätyksiltä tammikuussa, kannattaa päättää joulun budjetti etukäteen ja pyrkiä pitäytymään suunnitelmassa. Veronpalautusten siirtyminen aikaisemmaksi saattaa myös vähentää käytettävissä olevia tuloja joulun aikaan aiempaan verrattuna, Intrum Oy:n myyntijohtaja Juha Iskala toteaa.

Kun suomalaisten vastauksia vertaillaan Euroopan keskiarvoihin, näyttää siltä, että rahojen riittävyydestä joululahjoihin murehditaan kautta Euroopan (EU keskiarvo 26 %). Eurooppalaisista keskimäärin 23 % sanoo käyttävänsä rahaa joululahjoihin enemmän, kuin mihin heillä olisi varaa. Samaten 29 % eurooppalaista sanoo, että tammikuu on heille taloudellisesti vuoden hankalin kuukausi.

Tulokset pohjautuvat Intrumin Euroopan laajuiseen tutkimukseen, johon osallistui 24000 18-65 -vuotiasta kuluttajaa 24 Euroopan maasta.

Lataa raportti, Suomen tulokset

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja European Consumer Payment Report -julkaisusta

Intrum on kerännyt tietoja 24,004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, heidän kulutustottumuksistaan ja kyvystään hallita kotitaloutta kuukausitasolla. 2019 raportti koko Euroopan tuloksista on julkaistu 28.11.2019 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2019

Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, laskuja kasautuu silti stressiksi asti5.12.2019 07:00:00 EETTiedote

Intrumin European Consumer Payment -raportissa vertailtiin 24 Euroopan maan kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa neljän osa-alueen - maksukyvyn, velkaantumisen, säästämisen ja taloudenlukutaidon - suhteen. Suomi sijoittui Taloudellisen hyvinvoinnin barometrin kokonaistuloksissa viidenneksi, kun edellä mainittujen osa-alueiden pisteet laskettiin yhteen.

Yritysten maksuviiveet pysyneet lähes ennallaan vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna29.10.2019 07:21:39 EETTiedote

Intrum seuraa kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Alkuvuonna näkynyt maksuviiveiden määrän lisääntyminen on sittemmin tasaantunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä hieman alle kuudella prosentilla kaikista yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus oli lähes muuttumaton, muutosta tapahtui -0,72 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Majoitus- ja ravitsemisalalla maksuviiveitä ilmeni joka kahdeksannella yrityksellä, lukumäärä oli kasvanut prosentin vuodentakaiseen verrattuna.

Intrumin tutkimus: luottotappioiden riski suurempi kuin edellisen taantuman aikana, mikäli kotitalouksien tulonmuodostus heikkenee15.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kotitalouksien tulot ovat jatkaneet kasvuaan, ja kasvu on nyt viiden vuoden takaisella tasolla. Samaan aikaan kulutus on kuitenkin kasvanut tuloja enemmän mikä viittaa siihen, että osa kulutuksesta tapahtuu luotolla. Intrumin tuoreen Nordic Debt Collection -analyysin mukaan luottoriskit näyttävät kasvavan, mikäli taantuma iskee Suomeen ja kuluttajien tulot pienenevät.