LÄHES KAIKKI EKONOMISTIT KANNATTAVAT KORONAKRIISISSÄ SUORIA, VÄLIAIKAISIA JA MITTAVIA TUKIA YRITYKSILLE

98 prosenttia taloustieteilijöistä pitää suoria, väliaikaisia ja mittavia yrityksille kohdistettuja tukitoimia perusteltuina koronavirusepidemian vuoksi. Kaksi prosenttia ekonomisteista on väitteen kanssa eri mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.

Epävarma tai vailla mielipidettä ei ole yksikään ekonomisti. Kommenteissaan taloustieteilijät toteavat, että liikkumisrajoitusten aiheuttama poikkeustilanne on taloudellinen shokki, jota vastaan kukaan ei ole voinut varautua ja siksi valtion toimia tarvitaan yritysten ja työpaikkojen pelastamiseksi. Lisäksi he huomauttavat, että kannustinvaikutukset ja kohdentuminen on otettava huomioon tukitoimien muotoilussa.

Ekonomistikone.fi-sivustolla julkaistiin tänään vastaukset kahteen uuteen koronavirusepidemian talousvaikutuksia käsittelevään kysymykseen. Toinen kysymyksistä käsittelee koronavirusepidemian vaikutuksia hallituksen työllisyys- ja taloustavoitteisiin. Yhdeksän prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että vaikka koronavirusepidemia on vienyt maamme poikkeustilaan, tulisi hallituksen siitä huolimatta pitää kiinni itselleen aiemmin asettamista työllisyyttä ja julkisen talouden tasapainottamista koskevista tavoitteista. Toista mieltä on enemmistö eli 65 prosenttia, 22 prosenttia epävarmoja ja neljä prosenttia vailla mielipidettä.

Vuonna 2017 aloittaneella Ekonomistikone.fi-sivustolla suomalaisekonomistit, muun muassa Bengt Holmström, Markus Jäntti, Marko Terviö ja Matti Pohjola ottavat kantaa ajankohtaisiin talouden kysymyksiin. Ekonomistikone on pysyvä, päivittyvä, akateemiseen asiantuntemukseen nojaava työkalu toimittajien, päättäjien ja taloudesta kiinnostuneiden kansalaisten käyttöön, esimerkiksi Ekonomistikoneen graafit ovat vapaasti ladattavissa ja julkaistavissa lähde mainiten.

Kuka tahansa voi ehdottaa kysymystä Ekonomistikoneeseen. Paneelille esitettävät kysymykset valitsee ekonomistipaneelin raati: Mika Maliranta (pj), Essi Eerola, Kaisa Kotakorpi ja Roope Uusitalo.

EKONOMISTIT TORJUVAT UUDEN RAHATEORIAN11.3.2020 07:00:00 EETTiedote

77 prosenttia taloustieteilijöistä torjuu väitteen, jonka mukaan valtioiden, joilla on oma valuutta, ei tarvitse olla huolissaan julkisen talouden alijäämistä, koska ne voivat luoda rahaa velkojensa maksuun. Ekonomistit siis torjuvat uuden rahateorian eli Modern Monetary Theoryn perusolettaman. Vain kolme prosenttia ekonomisteista on väitteen kanssa samaa mieltä. Ekonomistikone selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.