Lähes kaikkien metroasemien lamput päivitetty ympäristöystävällisiksi ledeiksi
Vaihtotyötä perinteisistä valonlähteistä eli esimerkiksi hehkulampuista, loisteputkista ja elohopealampuista ledeiksi on tehty vähitellen jo monen vuoden ajan. Lamppuja on vaihdettu tai suunniteltu vaihdettavaksi ledeihin kaikilla metroasemilla. Uudemmilla läntisen metron asemilla valaistus on jo alun perin rakennettu led-pohjaiseksi.
Valaistuksen päivittämisessä hyödynnettiin myös heinäkuussa toteutettua Kipparlahden metrosillan uusimisprojektia ja siitä aiheutunutta Itä-Helsingin metrokatkoa. Katkon aikana Kontulan ja Itäkeskuksen metroasemien loisteputket vaihdettiin uusiin led-putkiin. Katko mahdollisti vaihtotyön tekemisen nopeasti ja tehokkaasti, sillä normaalisti vastaavia kunnossapitotöitä voidaan toteuttaa ainoastaan yöaikaan metroliikenteen ollessa pysähdyksissä vain muutaman tunnin ajan aseman tyhjennettyä ja ennen aamun avausjunaa.
Kokonaisenergiatehokkuudessa led-valoputkiin vaihtamisella ollaan päästy yli 62% energiansäästöön. Metroasemien valaistukseen kuluvassa elinkaarikustannuksessa energian osuus on merkittävästi suurempi kuin tuotteen hinta tai sen asennuskustannus.
”Loisteputki on ollut laiturivalaistuksen toteuttamiseen kustannustehokkain lampputyyppi vuosikymmenet. Sillä on ollut paljon hyviä teknistaloudellisia ja arkkitehtuurisia ominaisuuksia ja se on ollut helppo vaihtaa. Markkinat ovat kehittäneet tähän samaan kantaan sopivan ja vähintään yhtä hyvillä ominaisuuksilla varustetun led-valoputken. Tämä kehitys mahdollistaa sen, että ledeihin päivittämisen vuoksi ei tarvitse vaihtaa koko valaisinta, mikä tuottaisi suuremmat asennuskustannukset”, HKL:n projektipäällikkö Anssi Pietilä kertoo.
Vaikka led-valoputki maksaa enemmän kuin loisteputki, se maksaa itsensä takaisin alle kahdessa vuodessa. Ledit ovat pidempiaikainen ratkaisu monesta syystä: ne palavat pidempään ja niiden ”hiipuminen”, eli valovirran alenema on paljon pienempää kuin loisteputkessa. Tämän lisäksi niitä voidaan himmentää helpommin ja energiatehokkaammin kuin muita valonlähteitä.
Vaihto ledeihin vapauttaa myös HKL:n kunnossapidon resursseja muuhun työhön. Led-lampun keskimääräinen käyttöikä HKL:llä on noin 5 vuotta ja tässä ajassa säästetään jo yksi kokonainen loisteputkien huoltosykli. Yksittäisvaihtojenkin määrä on pienempi, kun keskimääräinen elinikä on selvästi pidempi.
Kehittyvä teknologia mahdollistaa tulevaisuudessa esimerkiksi valaistuksen määrän paremman tasapainottamisen luonnonvalon määrän kanssa. Tiedetään myös, että sinertävän sävyinen valo energisoi ihmistä ja keltainen valo rauhoittaa. Joku päivä valaistus voisi siis tunneliasemillakin seurailla auringon syklejä. Aamulla metroasemalle väsyneenä saapuva työmatkalainen saisi sinisestä valosta virtaa päiväänsä.
”Tämän tyyppisiä ratkaisuja meille varmasti joku päivä tulee ja pienessä mittakaavassa niitä jo kokeillaan. Internet of Things (IoT) -järjestelmien kehittyessä led-lampuissa tullaan niitä hankittaessa maksamaan edistyksellisistä ominaisuuksista, joita ovat esimerkiksi tieto valonlähteen kunnosta tai mahdollisista häiriöistä, tämä parantaa kunnossapidon tilannekuvan ylläpitämistä, kun on mitattua dataa käytettävissä”, Pietilä kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Projektipäällikkö Anssi Pietilä, HKL
040 6684690
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä. HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitioliikenteeseen ennakoidaan peruttuja lähtöjä viikon ajaksi17.9.2025 09:19:47 EEST | Tiedote
Kantakaupungin raitioliikenteeseen on odotettavissa lähtöjen peruutuksia seuraavan viikon aikana. Kaupunkiliikenne Oy on korjannut vikaantuneita raitiovaunuja, mutta valitettavasti kaikkia vanhempia vaunuja ei ole saatu takaisin liikenteeseen.
Kutsu medialle: Tervetuloa uuden Koskelan varikon peruskiven muuraukseen16.9.2025 13:56:43 EEST | Kutsu
Uutta Koskelan raitiovaunuvarikkoa toteuttava Akseli-allianssi kutsuu median edustajat osallistumaan varikon peruskiven muuraustapahtumaan.
Kruunusillat-raitiotien käyttöönottovaiheen valmistelut on aloitettu16.9.2025 08:45:03 EEST | Tiedote
Kruunusillat-raitiotien eli Laajasalon raitiotieyhteyden rakentaminen etenee ja Kaupunkiliikenne Oy ja HSL valmistautuvat jo käyttöönottovaiheeseen.
Nivelraitiovaunuja on saatu palautettua liikenteeseen, muutoksiin liikenteessä kannattaa kuitenkin varautua14.9.2025 19:03:36 EEST | Tiedote
Kantakaupungin raitiotien ajojännitteen nosto lauantain ja sunnuntain välisenä yönä aiheutti vikoja vanhemmassa raitiovaunukalustossa. Kaupunkiliikenne Oy selvittää ongelman syitä ja on saanut osan vikaantuneista vaunuista korjattua. Sunnuntain liikenne saatiin pienin poikkeuksin ajettua käytettävissä olleella kalustolla. Maanantain raitioliikenteen aikatauluihin ei ennakoida tulevan merkittäviä muutoksia. Joitakin lähtöjä jäänee maanantaina kuitenkin ajamatta ja muutoksiin kannattaa varautua myös myöhemmin viikolla.
Raitiotien jännite nostettu onnistuneesti – nivelratikoissa ilmennyt haasteita14.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy nosti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä 750 VDC:hen. Jännitteen nostaminen onnistui suunnitellussa aikataulussa ja raitioliikenne alkoi sunnuntaiaamuna kello 07. Yön aikana Kaupunkiliikenne on kuitenkin tunnistanut haasteita vanhemman nivelraitiovaunukaluston osalta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme