Lähes puolet haluaisi äänestää netissä kuntavaaleissa

Kuntaliiton kyselyyn vastanneista 46 prosenttia kannattaa nettiäänestämisen mahdollistamista kevään kuntavaaleissa. Kannatus on samalla tasolla kuin vuonna 2008, mutta selvästi suurempaa kuin edellisessä mittauksessa vuonna 2017.

Nettiäänestämistä suositaan erityisesti 30–39-vuotiaiden keskuudessa (64 %), mutta myös kaikissa alle 60-vuotiaita edustavissa ikäluokissa.

- Kyselyn toteutusaikana käynnistynyt koronatilanteen aiheuttama poikkeustilanne on todennäköisesti vaikuttanut ainakin hieman nettiäänestyskannatuksen nousuun. Viime aikojen tietoturvaan liittyvä uutisointi puolestaan saattaa laskea nettiäänestämisen kannatusta, kertoo tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom.

Yli 70-vuotiaiden ikäluokissa nettiäänestäminen ei saa kannatusta. Lähes puolet ei äänestäisi netissä ja sitä kannattaa harvempi kuin joka kolmas.

Kaikissa ikäluokissa vain alle kolmannes ei haluaisi äänestää netissä.

Tiedot käyvät ilmi Kuntaliiton kyselystä, jolla selvitettiin kuntalaisten suhtautumista omaan kuntaan ja sen palveluihin. Kyselyyn vastasi 10 812 kuntalaista. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kuntalaisia 43 kunnassa eri puolelta Suomea.

Lisätietoa kuntavaaleista osoitteessa kuntavaalit.fi.

Marianne Pekola-Sjöblom, tutkimuspäällikkö, p. 050 337 5634, marianne.pekola-sjoblom(at)kuntaliitto.fi

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.