Lähijunien linjakartat uudistuivat – muutos tehtiin palautteiden perusteella

Julkaisimme helmikuussa ehdotuksen uudesta lähijunien linjakartasta, jota käytetään muun muassa asemilla ja lähijunissa osana matkustajainformaatiota. Toivoimme samalla palautetta ehdotettuihin vaihtoehtoihin ja saimmekin yhteensä 500 kommenttia matkustajilta. Mukana oli myös runsaasti avoimia kehityskommentteja. " Kiitos niistä jokaisesta sekä kannustuksesta osana uudistustyötä!
Kommenttien perusteella teimme parannuksia, joiden lopputuloksen näet alta. Löydät kartan myös lähijuna-asemalla sekä junista. Yhteensä junissa on noin 800 linjakarttaa tukemassa matkustamista ja helpottamassa matkantekoa. Lisäksi asemien laiturialueilta löytyvät samat tiedot julisteen muodossa.
Kartta laadittiin yhteistyössä VR:n kanssa, joka vastaa HSL-alueen ulkopuolisesta lähijunaliikenteestä. Uusi kartta mahdollistaa myös erilaiset muokkaukset tulevina vuosina lähijunaliikenteen mahdollisesti laajentuessa.
Mikä muuttui palautteiden perusteella?
Edellisen kerran karttoihin tehtiin päivityksiä 2015 kun valmistauduimme Kehäradan ja bussilinjan 560:n käyttöönottoon. Uusien lippuvyöhykkeiden käyttöönotto 2019 muutti myös karttoja, joten perusteellisempi läpikäynti oli jo paikallaan. Tavoitteena on, että matkustajat löytävät tarvitsemansa tiedon jatkossakin helposti.
Vahvistimme tärkeimpiä yksityiskohtia visuaalisesti
Kevään kyselyn vastausten perusteelle teimme useita muutoksia karttaan. Korostimme muun muassa junien pääteasemia ja lisäsimme Lentokenttä-tunnuksen Kehäradan I- ja P-junille. Myös keskeiset vaihtoasemat saivat aiempaa suuremman nimen, joten ne erottuvat jatkossa nopeammin. Lisäksi lisäsimme lippuvyöhykkeiden tunnisteita useampaa paikkaan, jotta vyöhykerajan sijainti on selkeämpi.
Vaikka kartta on reittikaavio eli yksinkertaistus linjoista, tarkensimme palautteen perusteella idän suuntaan kulkevien ratojen suhdetta maantieteelliseen sijaintiin. Runkobussien merkintöjä taas pienennettiin, koska muutos tukee keskeisimmän informaation eli junaliikenteen nopeaa havainnointia. Tässä vain muutamia esimerkkejä joihin kehitysehdotuksilla on vaikutusta.
Miksi linjakartta?
Linjakartat on suunniteltu välittämään tiivistetysti ja yksinkertaisesti tietoa julkisen liikenteen verkosta. Ajatuksena on esittää verkon perusrakenne sen sijaan että näytetään tarkasti linjojen ja asemien maantieteellinen sijainti kartalla. Tutkimuksen osoittavat, myös että linjakartoista matkustajat saavat tarvitsemansa tiedon nopeammin.
Lähijunien linjakartta kuuluu samaan perheeseen HSL:n runkolinjakartan, raitiolinjakartan ja metrolinjakartan kanssa. Suunnittelussa teemme yhteistyötä Kuudes Kerros Oy:n kanssa, joka on HSL:n graafinen yhteistyökumppan
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joona PackalénMatkustajainformaatiopäällikkö
Puh:040 573 1283joona.packalen@hsl.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lähimaksulla ostetusta lipusta reilu alennus18.9.2025 10:05:00 EEST | Tiedote
HSL ottaa käyttöön uuden lipunmyynnin taustajärjestelmän 22.–23.9. Tuona aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti. Lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.
Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote
Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.
HSL:n hallituksen päätöksiä 16.9.202516.9.2025 13:22:26 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 16. syyskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.
Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme