Lähijunien linjakartat uudistuivat – muutos tehtiin palautteiden perusteella

Lähijunien linjakartat uudistuivat. Uudet kartat ovat nyt nähtävissä asemilla ja lähijunissa.
Uusi lähijunakartta

Julkaisimme helmikuussa ehdotuksen uudesta lähijunien linjakartasta, jota käytetään muun muassa asemilla ja lähijunissa osana matkustajainformaatiota. Toivoimme samalla palautetta ehdotettuihin vaihtoehtoihin ja saimmekin yhteensä 500 kommenttia matkustajilta. Mukana oli myös runsaasti avoimia kehityskommentteja. " Kiitos niistä jokaisesta sekä kannustuksesta osana uudistustyötä!

Kommenttien perusteella teimme parannuksia, joiden lopputuloksen näet alta. Löydät kartan myös lähijuna-asemalla sekä junista. Yhteensä junissa on noin 800 linjakarttaa tukemassa matkustamista ja helpottamassa matkantekoa. Lisäksi asemien laiturialueilta löytyvät samat tiedot julisteen muodossa.

Kartta laadittiin yhteistyössä VR:n kanssa, joka vastaa HSL-alueen ulkopuolisesta lähijunaliikenteestä. Uusi kartta mahdollistaa myös erilaiset muokkaukset tulevina vuosina lähijunaliikenteen mahdollisesti laajentuessa.

Mikä muuttui palautteiden perusteella?

Edellisen kerran karttoihin tehtiin päivityksiä 2015 kun valmistauduimme Kehäradan ja bussilinjan 560:n käyttöönottoon. Uusien lippuvyöhykkeiden käyttöönotto 2019 muutti myös karttoja, joten perusteellisempi läpikäynti oli jo paikallaan. Tavoitteena on, että matkustajat löytävät tarvitsemansa tiedon jatkossakin helposti.

Vahvistimme tärkeimpiä yksityiskohtia visuaalisesti

Kevään kyselyn vastausten perusteelle teimme useita muutoksia karttaan. Korostimme muun muassa junien pääteasemia ja lisäsimme Lentokenttä-tunnuksen Kehäradan I- ja P-junille. Myös keskeiset vaihtoasemat saivat aiempaa suuremman nimen, joten ne erottuvat jatkossa nopeammin. Lisäksi lisäsimme lippuvyöhykkeiden tunnisteita useampaa paikkaan, jotta vyöhykerajan sijainti on selkeämpi.

Vaikka kartta on reittikaavio eli yksinkertaistus linjoista, tarkensimme palautteen perusteella idän suuntaan kulkevien ratojen suhdetta maantieteelliseen sijaintiin. Runkobussien merkintöjä taas pienennettiin, koska muutos tukee keskeisimmän informaation eli junaliikenteen nopeaa havainnointia. Tässä vain muutamia esimerkkejä joihin kehitysehdotuksilla on vaikutusta.

Miksi linjakartta?

Linjakartat on suunniteltu välittämään tiivistetysti ja yksinkertaisesti tietoa julkisen liikenteen verkosta. Ajatuksena on esittää verkon perusrakenne sen sijaan että näytetään tarkasti linjojen ja asemien maantieteellinen sijainti kartalla. Tutkimuksen osoittavat, myös että linjakartoista matkustajat saavat tarvitsemansa tiedon nopeammin.

Lähijunien linjakartta kuuluu samaan perheeseen HSL:n runkolinjakartan, raitiolinjakartan ja metrolinjakartan kanssa. Suunnittelussa teemme yhteistyötä Kuudes Kerros Oy:n kanssa, joka on HSL:n graafinen yhteistyökumppan

Uusi lähijunakartta

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta