Lähijunien linjakartat uudistuivat – muutos tehtiin palautteiden perusteella

Julkaisimme helmikuussa ehdotuksen uudesta lähijunien linjakartasta, jota käytetään muun muassa asemilla ja lähijunissa osana matkustajainformaatiota. Toivoimme samalla palautetta ehdotettuihin vaihtoehtoihin ja saimmekin yhteensä 500 kommenttia matkustajilta. Mukana oli myös runsaasti avoimia kehityskommentteja. " Kiitos niistä jokaisesta sekä kannustuksesta osana uudistustyötä!
Kommenttien perusteella teimme parannuksia, joiden lopputuloksen näet alta. Löydät kartan myös lähijuna-asemalla sekä junista. Yhteensä junissa on noin 800 linjakarttaa tukemassa matkustamista ja helpottamassa matkantekoa. Lisäksi asemien laiturialueilta löytyvät samat tiedot julisteen muodossa.
Kartta laadittiin yhteistyössä VR:n kanssa, joka vastaa HSL-alueen ulkopuolisesta lähijunaliikenteestä. Uusi kartta mahdollistaa myös erilaiset muokkaukset tulevina vuosina lähijunaliikenteen mahdollisesti laajentuessa.
Mikä muuttui palautteiden perusteella?
Edellisen kerran karttoihin tehtiin päivityksiä 2015 kun valmistauduimme Kehäradan ja bussilinjan 560:n käyttöönottoon. Uusien lippuvyöhykkeiden käyttöönotto 2019 muutti myös karttoja, joten perusteellisempi läpikäynti oli jo paikallaan. Tavoitteena on, että matkustajat löytävät tarvitsemansa tiedon jatkossakin helposti.
Vahvistimme tärkeimpiä yksityiskohtia visuaalisesti
Kevään kyselyn vastausten perusteelle teimme useita muutoksia karttaan. Korostimme muun muassa junien pääteasemia ja lisäsimme Lentokenttä-tunnuksen Kehäradan I- ja P-junille. Myös keskeiset vaihtoasemat saivat aiempaa suuremman nimen, joten ne erottuvat jatkossa nopeammin. Lisäksi lisäsimme lippuvyöhykkeiden tunnisteita useampaa paikkaan, jotta vyöhykerajan sijainti on selkeämpi.
Vaikka kartta on reittikaavio eli yksinkertaistus linjoista, tarkensimme palautteen perusteella idän suuntaan kulkevien ratojen suhdetta maantieteelliseen sijaintiin. Runkobussien merkintöjä taas pienennettiin, koska muutos tukee keskeisimmän informaation eli junaliikenteen nopeaa havainnointia. Tässä vain muutamia esimerkkejä joihin kehitysehdotuksilla on vaikutusta.
Miksi linjakartta?
Linjakartat on suunniteltu välittämään tiivistetysti ja yksinkertaisesti tietoa julkisen liikenteen verkosta. Ajatuksena on esittää verkon perusrakenne sen sijaan että näytetään tarkasti linjojen ja asemien maantieteellinen sijainti kartalla. Tutkimuksen osoittavat, myös että linjakartoista matkustajat saavat tarvitsemansa tiedon nopeammin.
Lähijunien linjakartta kuuluu samaan perheeseen HSL:n runkolinjakartan, raitiolinjakartan ja metrolinjakartan kanssa. Suunnittelussa teemme yhteistyötä Kuudes Kerros Oy:n kanssa, joka on HSL:n graafinen yhteistyökumppan
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joona PackalénMatkustajainformaatiopäällikkö
Puh:040 573 1283joona.packalen@hsl.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme