Lähisuhdeväkivallan sovittelussa vakavia riskejä uhrin kannalta – järjestöt jättivät kannanoton Saarikolle

Yhdeksän järjestöä jätti kannanoton lähisuhdeväkivallan sovitteluun perhe- ja peruspalveluministeri Annikka Saarikolle keskiviikkona 12.12. Järjestöt toteavat kannanotossaan, että lähisuhdeväkivallan sovitteluun sisältyy vakavia riskejä uhrin kannalta eivätkä sovitteluprosessit ole tuoneet muutosta tilanteeseen. Kannanotossa järjestöt esittävät, että lähisuhdeväkivallan sovittelusta nykyisessä muodossaan tulisi luopua.

Yhdeksän järjestöä ilmaisee huolensa lähisuhdeväkivallan sovittelun toteuttamisesta Suomessa perhe- ja peruspalveluministeri Annikka Saarikolle lähettämässään kannanotossa. Järjestöt toteavat, että sovittelu toimii vähäisempiin rikoksiin, mutta huonosti vakavampiin ja monimutkaisempiin rikoksiin kuten lähisuhdeväkivaltaan ja seksuaalirikoksiin.

Järjestöjen näkemys on, että sovitteluprosessissa lähisuhdeväkivallan dynamiikka ja roolijako jatkuvat samanlaisina eikä sovittelulla saada aikaan sitoutumista väkivallattomuuteen. Sovittelun läpikäyneet asiakkaat kertovat sovittelun vaikuttaneen usein kielteisesti uhrin hyvinvointiin, turvallisuuteen ja oikeusturvaan.

“Lähisuhdeväkivallan sovittelu ei missään tilanteessa saa korvata esitutkintaa tai muuta rikosprosessia. Mikäli uhrien oikeusturva ei toteudu, on tilanne selkeässä ristiriidassa ihmisoikeussopimusten kanssa, joihin Suomi on sitoutunut”, toteaa Amnestyn sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän asiantuntija Pia Puu Oksanen.

Sovitteluihin ohjataan usein viranomaisten taholta.

“Perheväkivaltaklinikan asiakkaille sovittelu on ollut usein ikävä ja traumatisoiva kokemus. Uhrit ovat kokeneet painetta osallistua sovitteluun peloistaan huolimatta, joko tekijän painostuksesta tai siksi, että useat ammattilaiset ovat kehottaneet osallistumaan sovitteluun käräjille menon välttämiseksi”, kertoo Väkivalta- ja kriisityön yksikön johtaja Satu Hintikka Setlementti Tampere ry:stä.

Hintikka lisää, että uhrit ovat kokeneet, että sovittelijat ovat painostaneet heitä sopimuksen tekoon, mutta sopimuksen toteutumista ei ole kuitenkaan seurattu. Samalla uhrien luottamus auttajatahoja ja oikeusjärjestelmää kohtaan vähenee. Sovittelusopimukseen perustuen syyttäjä on voinut tehdä taas syyttämättäjättämispäätöksen.

Sovittelusta tulee nykyisessä muodossaan luopua

Järjestöt ovat sitä mieltä, että lähisuhdeväkivallan sovittelusta tulisi nykyisessä muodossaan luopua. Viranomaisten ei tule ohjata osapuolia sovitteluun vaan tukipalveluiden pariin, joissa on paremmin valmiutta arvioida onko tapaus soviteltavissa. Lapsiin kohdistuvia lähisuhdeväkivalta- ja seksuaalirikoksia ei tulisi sovitella ollenkaan.

Ensi- ja turvakotien jäsenyhdistysten tietoon on tullut tapauksia, joissa sovittelua on käytetty toistuvan ja vakavan väkivallan ollessa kyseessä.

“Tilanteissa, joissa väkivalta jatkuu eron jälkeen, jokainen kohtaaminen uhrin ja tekijän välillä voi kiihdyttää vainoa”, jatkaa psykologi ja tukikeskusvastaava Pia Marttala Tukikeskus Varjosta.

Kannanoton ovat allekirjoittaneet Amnesty International Suomen osasto ry, Ensi- ja turvakotien liitto ry, Lyömätön Linja Espoossa ry, Monika-Naiset liitto ry, Naisasialiitto Unioni ry, Nicehearts ry, Seta rySetlementti Tampere ry ja Tukikeskus Varjo, Viola ry.

Lisätietoja:
Satu Hintikka, yksikönjohtaja, Väkivalta- ja kriisityön yksikkö, Setlementti Tampere ry
satu.hintikka@setlementtitampere.fi, 050 523 7313

Johanna Matikka, asiantuntija, perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyö, Ensi- ja turvakotien liitto ry
johanna.matikka@etkl.fi, 050 3738 506

Pia Puu Oksanen, sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän asiantuntija,
Amnesty International Suomen osasto ry
pia.oksanen@amnesty.fi, 040 833 11 40

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.4.10.2019 09:40:53 EESTKutsu

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin. Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa. Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu? Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lo

Kutsu: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.30.9.2019 10:32:40 EESTKutsu