Lahkomurha, joka tapahtui aivan naapurissamme

Peter Gembäckin ja Annika Sohlanderin kirja Knutbyn murha – Seurakunnasta kultiksi julkaistaan 9.3.2022
Peter Gembäck Knutbyssa. (kuva: Peter Gembäckin kotialbumi)

Pastori Peter Gembäckillä on arvostettu asema seurakunnassaan Knutbyssä. Millään ei kuitenkaan ole enää väliä. Hän mittailee katseellaan konttorin kattohirsiä ja googlaa sanan “hirttoköysi”. Internetistä löytyy monta osumaa, ja hän pohtii, millaisen köyden ottaisi.

Mitä Uppsalan lähellä Knutbyssä oikeasti tapahtui? Miten tavallinen helluntaiseurakunta muuttui lahkoksi? Knutbyn murha on tositarina, jonka kertoja on seurakunnan entinen pastori Peter Gembäck. Hän paljastaa ensimmäistä kertaa, miten hän teki virheitä, valehteli ja loukkasi läheisiään. Asemansa vuoksi Peter tuntee sisäpiirin ja salaisuudet, joista ei koskaan aikaisemmin ole puhuttu.

Ruotsissa ja Pohjoismaissa suurta huomiota herättänyt Knutbyn lahkomurha vuonna 2004 ei ollutkaan päätepiste laittomalle toiminnalle seurakunnassa.Päinvastoin. Vallan väärinkäyttö jatkui vielä pitkään sen jälkeen, kun median valot sammuivat.

Henkistä ja fyysistä väkivaltaa, seksuaalista hyväksikäyttöä, pelolla hallitsemista, rahan ahneutta. Sairas lahkokulttuuri sai rehottaa normaalilta näyttävän pinnan alla. Kunnes syyskuussa 2017 Peter Gembäck, entinen Knutbynfiladelfiaseurakunnan pastori, teki rikosilmoituksen itsestään ja kahdesta muusta pastorista.

Oikeuspsykologi ja psykoterapeutti Pia Puolakka on kirjoittanut kirjaan epilogin, jossa hän analysoi terveen ja sairaan uskonnollisen yhteisön tunnusmerkkejä ja kertoo, miksi Knutbyn tapaus voi toistua myös Suomessa.

Uskontojen uhrien tuki ry (UUT) suosittelee kirjaa kaikille hengellisen väkivallan uhreille.

Toimittaja Annika Sohlander seurasi aikanaan Knutbyn tapahtumia mediassa. Hänelle heräsi kysymys karismaattisen johtajan vallasta: miten valoisa ja myönteinen yhteisö muuttuu vähitellen myrkylliseksi? ”Toivon, että tämä kirja antaa vastauksen”, hän sanoo.

Peter Gembäck, Annika Sohlander: Knutbyn murha – Seurakunnasta kultiksi (Docendo 2022), sidottu, 396 sivua.

Peter Gembäck vierailee Suomessa 8.–9.3. ja on tällöin myös median haastateltavissa.

Peter Gembäck Knutbyssa. (kuva: Peter Gembäckin kotialbumi)

Arvorakennusten julkisivut paljastavat työmaahuumoria ja kätkevät synkkiä tragedioita25.3.2024 02:00:00 EET | Tiedote

Vielä 1990-luvulla julkisivutyömailla viina virtasi eikä työturvallisuusmääräyksiä tunnettu, huumori kukoisti kahvitauoilla ja vahvat persoonat toivat väriä työpäivään. Tuomas Marjamäen kirja Julkisivun takaa kertoo yli 300 tarinaa julkisivuremonteista ja niiden liepeiltä. Teos julkaistaan maanantaina 25. maaliskuuta klo 13 ravintola Ostrobotnian Chydenius-salissa, Museokatu 10, Helsinki. Paikalla on useita kirjassa esiintyviä julkisivuammattilaisia.

Visurilta, Kesseliltä ja Geustilta kokonaisesitys Suomen sotahistoriasta vuosilta 1939–1945, kirjan julkistustilaisuus talvisodan päättymisen vuosipäivänä 13.3.13.3.2024 02:00:00 EET | Kutsu

Pekka Visurin, Pasi Kesselin ja Carl-Fredrik Geustin 550-sivuinen teos Suomen sodat 1939–1945 – selviytyminen maailmansodasta julkistustilaisuus järjestetään 13.3. klo 13.00–14.30 Ravintola Ostrobotnian Topelius-salissa, osoitteessa Museokatu 10. Ennakkoilmoittaudu sotahistorialliseen iltapäivään: tiedotus@docendo.fi.