Laihialla on postinumeroalue, jolla on erityisen paljon aurinkopaneeleja

Kevätaurinko saa tuttuun tapaan omakotiasujat vilkuilemaan talonsa katolle. Viime vuoden korkeista sähkönhinnoista hyötyivät ne kuluttajat, joilla oli omaa sähköä myytävänä. Aurinkopaneelien suosio oli kuitenkin suurta jo ennen vuoden 2022 kohonneita hintoja. Vaasan Sähköverkon alueella suosio näkyy muun muassa Laihialla.

Vuosi sitten Vaasan Sähköverkko arvioi, että vuoden 2022 loppuun mennessä näitä niin sanottuja pientuotannon käyttöpaikkoja olisi yhtiön jakelualueella noin kahdessa prosentissa sähköliittymistä. Arvio oli alakanttiin.

- Vuoden loppuun mennessä aurinkosähkötuotantoa oli yli kolmella prosentilla sähköliittymistämme, kertoo erityisasiantuntija Ari Salo.

Yhteensä pientuotantoa on jakelualueella jo yli 1 200 käyttöpaikassa. Alkuvuonna tuotantokäyttöpaikkoja on tullut lisää noin 40 kuukaudessa.

- Kun tarkastelee Vaasan Sähköverkon jakelualuetta postitoimipaikoittain, aurinkopaneelien suosio näkyy eniten alueella 66400 (Laihia).

- Alueen kuntien asukaslukuun suhteutettuna Korsnäs vie voiton, vaikkakin omaa sähköä tuotetaan vain hiukan yli 40 käyttöpaikassa.

TOP-5 eniten yksittäisiä sähkön pientuotantopaikkoja Vaasan Sähköverkon alueella

1. Vaasa
2. Mustasaari
3. Laihia
4. Maalahti
5. Vöyri

TOP-5 eniten sähkön pientuotantopaikkoja postitoimipaikoittain Vaasan Sähköverkon alueella

1. 66400
2. 65280
3. 65410
4. 65610
5. 65300

Asiakkaiden oman sähköntuotannon odotetaan yleistyvän. Vuoden alusta mahdollistettiin lailla energiayhteisöt, minkä myötä esimerkiksi taloyhtiö voi hyödyntää omista aurinkopaneeleista saatavaa sähköä koko talon kulutukseen.

Lue lisää energiayhteisöistä: www.vaasansahkoverkko.fi/energiayhteiso

Tavoitettavissa 24.3. klo 10 - 11

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2023 oli noin 200 milj. euroa.