Lajittele jätteet myös jouluna

Jätteiden lajittelu on tärkeää myös jouluna. Lahjapaperit kuuluvat sekajäteastiaan ja alumiinivuoat ja tuikkukynttilöiden kuoret metallin keräykseen. Ylijääneen ruoan voi tuunata uusiksi aterioiksi.

Jouluna syntyvän ruokajätteen määrää voi helposti vähentää ostamalla jouluruokia kohtuudella.

- Jos joulun ruokia jää yli, ne voi tuunata uusiksi aterioiksi. Kinkunrasvan voi käyttää kastikkeen valmistamiseen. Kinkkua ja kalaa voi käyttää wrapeissa tai paistoksissa ja laatikoita sosekeittojen raaka-aineina. Ruokajäte ja kinkunrasva eivät kuulu wc-pyttyyn, vaan biojäteastiaan. Nestemäinen rasva voidaan laittaa tiiviissä pakkauksessa sekajätteeseen ja hyytynyt rasva biojätteeseen, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti.

Laatikkoruokien alumiinivuoat, tuikkukynttilöiden kuoret ja muut alumiiniroskat kuuluvat metallinkeräykseen. Rikkoutuneet led-kynttilät ja valosarjat tulee viedä sähkölaitekeräykseen, ei sekajätteeseen.

Lahjapaperit ja -narut sekajäteastiaan

Lahjapaperit ovat sekajätettä, josta tuotetaan jätevoimalassa kaukolämpöä ja energiaa.

- Lahjapaperit eivät kelpaa paperin- tai kartonginkeräykseen, koska ne ovat päällystettyjä ja sisältävät paljon painovärejä, tarroja ja teippejä. Uudelleenkäytettävät kankaiset lahjapussit ovat hyvä keino vähentää lahjapaperijätteen määrää, ohjeistaa Partti.

Risat joulukoristeet, kuten joulupallot, kimallenauhat ja kynttiläkipot, kuuluvat myös sekajätteeseen.

Uudenvuodentinat ovat vaarallista jätettä, sillä ne sisältävät runsaasti lyijyä. Tinat kannattaa säästää ja valaa uudelleen seuraavana vuonna. Ne voi myös viedä maksutta HSY:n vaarallisten jätteiden konttiin tai Sortti-asemalle.

Jouluna syntyy paljon pakkausjätettä, joten kierrätyspisteiden ja kiinteistöjen jäteastioita on hyvä täyttää maltilla. Lahjapaperit ja -pakkaukset voivat odottaa hetken vaikka varastossa, jos jäteastiat ovat täynnä. Pakkauslaatikot kannattaa tilan säästämiseksi litistää ennen keräysastiaan laittamista.

Ohjeita jätteiden lajittelusta löytyy osoitteesta www.hsy.fi/jateopas. Vinkkejä joulun jätteiden lajitteluun löytyy HSY:n tulostettavasta joulumuistiosta.

Ympäristöasiantuntija Minna Partti, puh. 040 593 6348, minna.partti(at)hsy.fi

Lisätietoa kinkunrasvojen oikeasta käsittelystä: https://www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2017/Sivut/Kinkun-paistorasva-voi-tukkia-viemarin.aspx

HSY:n joulumuistio: https://www.hsy.fi/sites/Esitteet/EsitteetKatalogi/joulumuistio.pdf

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.