Lakien tulkinta jatkuvassa liikkeessä

Kuka maksaa eläketurvan? Kesäkuun Työeläke-lehden kansijutussa työeläkelainsäädännön tuntija Maijaliisa Takanen tarkastelee työelämän uutta ilmentymää, laskutuspalveluyrityksiä. Eläkelakien soveltamisessa lopulta ratkaistaan, kuka eläkemaksut maksaa. Lait elävät ajassa ja lakien tulkinta on pysyvässä liikkeessä.
Kansi: Työeläke 3:2016

– Periaate on kuitenkin hyvin selkeä. Työeläkevakuutuksen ottaa ja maksaa joko työnantaja tai yrittäjä. Vakuuttamisen velvollisuuksia ei voi siirtää sopimuksin kolmannelle osapuolelle, Eläketurvakeskuksen lakiosaston osastopäällikkö Maijaliisa Takanen kertoo uusimmassa Työeläke-lehdessä (3:2016).

Joustava eläkeikä vetää terveimpiä aiempaa aikaisemmin eläkkeelle, osoittaa tutkijakolmikko Taina Leinonen, Mikko Laaksonen ja Pekka Martikainen lehden asiantuntija-artikkelissa. Joustavan eläkeiän tuoma uusi valinnanvapaus näyttää rohkaisevan nimenomaan terveimpiä 63- ja 64-vuotiaita jäämään aikaisemmin eläkkeelle.

Riittävätkö eläkevarat?

Työeläkevakuuttajat hallinnoivat noin 181 miljardin eläkevaroja. Kokonaiskuva työeläkevakuuttajien tilinpäätöksistä selviää lehden keskiaukeaman tilinpäätösliitteestä. Eläkeyhtiöiden varat ja vastuut, toimijoiden ominaispiirteet sekä niiden väliset erot muun muassa sijoitusjakaumassa ja vakavaraisuusasteessa on koottu vertailutaulukkoon.

Osittain rahastoivan työeläkejärjestelmän varautumisesta ja riskienhallinnasta kertovat lehdessä muiden muassa toimitusjohtaja Satu Huber työeläkeyhtiö Elosta ja sosiaali- ja terveysministeriön vakuutusosaston ylimatemaatikko Mikko Kuusela.

Digitaalisuutta työeläkepalveluihin

Työelämään murros on tullut jäädäkseen. Lehti tapasi Ilmarisen kehitysjohtaja Pekka Puustisen, joka vauhdittaa työeläkeyhtiön toimintatapoja.

– Digitaalisuuden myötä tietoa on saatavilla ja käytettävissä aivan uudella tavalla. Vanhassa virastomaisessa ajattelussa työeläkeyhtiön asiakkaan palvelemiseksi riitti, että tehtiin vakuutussopimus. Asiakas kohdattiin ehkä vain kerran, ja silloinkin kasvotusten. Enää se ei riitä, Puustinen sanoo uusimmassa lehdessä.

Viidesti vuodessa ilmestyvä aikakauslehti Työeläke on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. Lehteä julkaisee Eläketurvakeskus.

Digilehteen, Työeläke 3:2016

Lisätietoja Työeläke-lehdestä: