Laktosintolerans och veganism ökar explosionsartat havrebaserade produkters popularitet

Två tredjedelar av världens befolkning lider av laktosintolerans, samtidigt är veganism ett alltmer populärt alternativ. Försäljningen av havrebaserade produkter har ökat explosionsartat, och Finland är på många sätt en pionjär inom tillverkning av dessa. Mätt enligt värde, är Finland världens näst största exportör av havrebaserade produkter. Utöver innovationer så som baljhavre, är även världens första ginbaserade havrelikör, Arctic Blue Oat, nu ute på marknaden.
Arctic Blue Oat on a Viking Line ferry.

Två tredjedelar av världens befolkning beräknas lida av laktosintolerans. Procenten varierar från land till land. I vissa asiatiska länder, så som Japan, och i en del afrikanska länder, är det upp till 90 procent som lider av laktosintolerans. I norra Europa är motsvarande siffra cirka fem procent. Finland hör dock till ett av Europas undantag – en femtedel av finländarna får magbesvär av komjölk. Bevisen blir hela tiden fler som tyder på att matsmältningsbesvär, uppsvälld mage och magont hör samman med laktosintolerans. Detta i sin tur leder till att havrebaserade produkters efterfrågan och utbud växer. Fenomenet är globalt.

Export av havrebaserade produkter från Finland uppnår ett värde av 76 miljoner euro, vilket är det näst högsta värdet i världen efter Kanada. Finland exporterar 11 procent av världens havrebaserade produkter, på tredje plats ligger Sverige med 6 procent.

Havrelikör på fartyg och i butiker

Nu finns det en ny havrebaserad produkt på marknaden – Arctic Blue Oat, lämpad för personer över 18 år. Tillverkaren av denna nya produkt är Arctic Blue Beverages Oy, som även är kända för sin tidigare produkt, Arctic Blue Gin.

Arctic Blue Oat har distribuerats sedan början av juni, och finns nu tillgänglig i Alko, på Viking Lines färjor samt i restauranger. ”Denna nya ginbaserade havrelikör har fått ett positivt bemötande i alla våra distributionskanaler, ända ner till Japan. Vi är ute i exakt rätt tid”, säger Valtteri Eroma, VD för Arctic Blue Beverages. Inom företaget finns det expertis då det kommer till havreprodukter. I företagets styrelse sitter Tuomas Kukkonen som är havreprodukt företaget Kaslinks före detta VD.

Havre utmanar mjölk, mandel och soja

Globalt har marknaden för mjölksubstitut tvådubblats under de senaste fem åren från ca. tio miljarder euro till tjugo miljarder euro. I Finland och inom K-gruppen (Kesko) har försäljningen av veganska produkter ökat med mer än 30 procent de senaste två åren. Inom S-gruppen har försäljningen av veganska produkter ökat med mer än 20 procent per år, och tvådubblats inom de senaste fyra åren. Förra året växte havrebaserade dryckers volym med en tredjedel. Förutom traditionella mjölkprodukter, utmanar havre även soja-och mandeldrycker. Marknaden för havrebaserade mjölksubstitut var förra året beräknad till 3,5 miljarder euro. Marknaden beräknas växa med cirka 10 procent per år fram till i alla fall år 2027. Marknaden för mjölksubstitut växer speciellt snabbt i Europa och i USA, där tillväxten har tredubblats två år i rad. Havrebaserade produkter beräknas växa till det största växtbaserade råmaterialet i dess produktkategori, förbi sojan och mandeln, och överstiga en miljard dollars försäljning de kommande fem åren. Med denna bakgrund, är det inte överraskande att det svenska företaget Oatly, som tillverkar havrebaserade produkter börslistades på New York börsen i maj 2021, med ett börsvärde på 8,25 miljarder euro.

Veganism tar fart i Europa och Amerika

Antalet människor som följer en ren växtbaserad, vegansk kost ökar i Europa och Nordamerika. Detta förväntas bidra till en ökad efterfrågan på växtbaserade livsmedel och drycker inom de närmaste åren.

Veganismens popularitet är redan synlig i google-sökningar, enligt The Economist tidningen har sökningar relaterade till detta tredubblats under de senaste fem åren i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Australien. Veganism är trendigt, och således har antalet som föredrar en vegansk kost flerdubblats och ökat mycket i skillnad till de som följer en totalt vegansk livsstil. Till exempel i Storbritannien, är antalet veganer just under en miljon. Av dem är antalet kvinnor tvådubbelt. I Finland är endast 1 procent av befolkningen veganer. Populariteten av havrebaserade produkter förklaras därmed, vid sidan av laktosintolerans, också utav personliga val, såsom valet att minska på kötträtter och testa på nya produkter som ersätter kött och mjölk.

I Latin-Amerika, Afrika och mellanöstern är medvetenheten av produkter som ersätter mjölk och kött ännu låg. I motsats till detta, har populariteten för produkter som ersätter mjölk vuxit i Europa, Nord-Amerika samt i vissa asiatiska länder såsom Japan. Den stora lanseringen av mjölksubstitut och havrebaserade produkter har öppnat upp exportmarknader även för havrebaserade alkoholdrycker. ”Nu är det vår tur att slå till” konstaterar VD Valtteri Eroma.

Referensar:

Global Oat Market Overview (IndexBox AI Platform)

Accelerated Demand for Healthy Food Emerges As a New Driver for the Global Oats Market (Global Trade)

Lactose Intolerance by Country (Procon.org)

Oat Milk Market Size, Share & Trends Analysis Report By Product (Plain, Flavored), By Source (Organic, Conventional), By Application (Food, Beverages), By Region (Europe, APAC, North America), And Segment Forecasts, 2020 - 2027

Global Market Study on Oat Milk: Increasing Lactose Intolerance Driving Demand for Plant-based Milk Products (Persistence Market Research)

Arctic Blue Oat on a Viking Line ferry.

Arctic Blue Beverages mest kända produkter är dess internationellt hyllade Arctic Blue Gin och Arctic Blue Gin Navy Strength. Utöver dessa inkluderar koncernens dryckessortiment även destillat och viner från Valamo Kloster som dotterbolaget Valamo Beverage Oy säljer. I början av året 2021, har Arctic Blue Beverages Oy meddelat att de kommer lansera sitt eget tonic-vatten samt inleda ett samarbete kring en ny produkt tillsammans med Kouvolan Lakritsi Oy, ett premium lakritstillverkare.

Följ Arctic Blue Beverages

Senaste pressmeddelandena från Arctic Blue Beverages