Lämmin vanhemmuus voi suojata lasta päihteiden käytöltä ja mielenterveysongelmilta

Tilastojen mukaan nuorten päihteiden käyttö on laskussa, mutta laskeva kehityssuunta ei koske kaikkia nuoria. Esimerkiksi alkoholin käyttö on paljon yleisempää ammatillisissa oppilaitoksissa kuin lukioissa ja erot näyttävät kasvavan. Samat tekijät altistavat sekä liialliselle päihteiden käytölle että mielenterveysongelmille, toisaalta samankaltaiset tekijät myös suojaavat niiltä kummaltakin. Näihin tekijöihin kannattaa vaikuttaa jo lapsuudessa, jolloin ehkäisy on kaikkien helpointa.

Alkoholi ja muut päihteet vaikuttavat merkittävästi suomalaisten terveyseroihin. Vanhempien alkoholi- ja muut päihdeongelmat ovat vahvasti yhteydessä lasten ja nuorten hyvinvointiin ja kehitykseen.

Kodin vaikutus kantaa kauas aikuisuuteen, myös hyvässä. Siksi jokaisen vanhemman vanhemmuustaitoja pitäisi tukea entistä tehokkaammin, mikä ehkäisisi lapsen ja nuoren päihteiden käyttöä ja mielenterveyden ongelmia.

”Hyvät vanhemmuustaidot ja se, että lämmintä vanhemmuutta tuetaan, ovat kaikkein tehokkainta ehkäisevää päihdetyötä. Näin todistavat selvitykset ja tutkimukset eri puolilta maailmaa”, sanoo erityisasiantuntija Hanna Heikkilä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä

Tämä tarkoittaa esimerkiksi kiinnostusta lapsen koulunkäyntiin, harrastuksiin ja ystävyyssuhteisiin. Pitäisi olla perillä lapsen elämästä, miten hänellä oikeasti menee.

”Kannustava, kuunteleva ja selkeät rajat asettava vanhemmuus suojaa lasta myöhemmältä riskikäyttäytymiseltä”, Heikkilä sanoo.

Toimiva kouluyhteisö ehkäisee myös päihdehaittoja

Myös toimivaan kouluyhteisöön kuuluminen on jo sinällään lasta suojaavaa, aina varhaiskasvatuksesta alkaen. Jokaisen oppilaan aktiivista osallistumista tukeva koulukulttuuri on yksi YK:n suosittelemista ehkäisevän päihdetyön muodoista. Samoin oppilaiden yleisten sosiaalisten valmiuksien sekä tunne- ja päätöksentekotaitojen tukeminen ovat osa koulujen päihdetyötä, jolla on todettu olevan vaikutusta siihen, miten lapsella myöhemmin elämässä menee.

”Tukemalla nuorten tervettä kasvua laaja-alaisesti voidaan samalla myös tukea heidän koulumenestystään, ja ehkäistä päihteidenkäytön ohella muun muassa väkivaltaista käyttäytymistä tai mielenterveysongelmia. Ehkäisevä päihdetyö siis parantaa lasten ja nuorten tasa-arvoisia valmiuksia integroitua opintoihin, työelämään ja yhteiskuntaan.”

Päihteiden saatavuuden, markkinoinnin ja hinnan sääntely vaikuttavat myös tehokkaasti päihteidenkäyttöön. Alaikäisten päihteidenkäyttöä voidaan ehkäistä noudattamalla alkoholin ja nikotiinituotteiden ostoikärajoja ja puuttumalla päihteiden välittämiseen alaikäisille. Sääntelyn avulla voidaan vähentää myös lasten ja nuorten kokemia aikuisten päihteiden käyttöön liittyviä kielteisiä vaikutuksia.

Mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien nuorten määrä kasvanut kolmanneksen

Yhä useampi nuori jää työelämän ja koulutuksen ulkopuolelle, mikä altistaa nuoria syrjäytymiselle. Vuonna 2015 mielenterveysperusteinen työkyvyttömyyseläke myönnettiin 2289:lle alle 35-vuotiaalle. Luku sisältää sekä pysyvät että määräaikaiset työkyvyttömyyseläkkeet. Luku on kasvanut 31,5 % vuodesta 2005 vuoteen 2015.

”Nuorten putoaminen koulutus- ja työelämästä on yksilön hyvinvoinnille merkittävä riskitekijä, minkä lisäksi se aiheuttaa yhteiskunnalle merkittäviä kustannuksia”, Heikkilä sanoo.

”Näin ei tarvitsisi olla, vaan panostamalla varhaiseen hyvinvointia vahvistavaan ehkäisevään työhön ja hyödyntämällä näyttöön pohjaavia työkaluja, voimme antaa jokaiselle nuorelle mahdollisuudet kasvaa hyvinvoivaksi ja aktiiviseksi yhteiskuntamme jäseneksi.”

Erityisasiantuntija Hanna Heikkilä
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
hanna.heikkilä@ehyt.fi

Puhutaan rahapelaamisesta -verkosto: Veikkauksen toiminnan kehittäminen vaatii rahapelihaittojen syvää asiantuntemusta 11.9.2019 10:10:33 EESTTiedote

Kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero reagoi nopeasti kohuun Veikkauksen ympärillä. Tiedotustilaisuudessa 5.9. kerrottiin toimenpiteistä, joihin Veikkaus ryhtyy. Toimet ovat oikean suuntaisia, mutta niiden toimeenpanossa tulee hyödyntää asiantuntemusta pelihaitoista esitettyä laajemmin. Myös toiminnan seuranta vaatii laaja-alaista haittojen ymmärrystä.

Kutsu: Tervetuloa Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskusteluiltaan!30.8.2019 08:15:00 EESTKutsu

Suomessa pelataan paljon rahapelejä ja joillekin pelaaminen aiheuttaa haittoja. Rahapelit ovat helposti saatavilla ja osa pelaajista pelaa paljon. Miltä rahapelaaminen tuntuu? Millaisia ajatuksia se herättää ja miksi pelaaminen saattaa lähteä käsistä? Miten ison velkataakan kanssa voi elää ja miten huolehtia taloudestaan? Mikä on tärkeää rahapeliongelmasta toipumisessa? Toimittajat ovat tervetulleita Jos rahapelaaminen kuumottaa -keskustelutilaisuuteen Helsinkiin! Tilaisuuden juontaa Peter Nyman. Keskustelemassa ovat kokemusasiantuntijat Jenna Mäkelä, Jouko Vidgren ja Pinja Hiltunen sekä Peliklinikan psykologi Otso Saariluoma, Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha A. Pantzar sekä tieto- ja tukipiste Tiltin koordinaattori Jenni Kämppi. Aika: Tiistai 3.9.2019 kello 17-19 Paikka: Helsingin keskuskirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4, 00100 Helsinki Tervetuloa! Tilaisuuden järjestää Puhutaan rahapelaamisesta –verkosto, johon kuuluvat A-klinikkasäätiö, EHYT ry, Peluuri, Tiltti (Sininauhaliito), Pel

Nuorten päihdekokeilujen siirtäminen myöhempään ikään ehkäisee ongelmia17.7.2019 13:55:00 EESTTiedote

SuomiAreenassa keskusteltiin huumeista. Lähes puolet nuorista aikuisista ilmoittaa kokeilleensa laitonta päihdettä joskus elämässään. Varhainen aloitusikä altistaa usein päihderiippuvuudelle. Lasten ja nuorten päihteiden käyttöä ehkäisemään uusi hallitus on luvannut luoda Islannin innoittamana ”Suomen mallin”. EHYT ry muistuttaa, ettei Suomen malli saa supistua pelkästään harrastusten tukemiseksi.