Lämpenevät talvet tuovat haasteita maanteiden talvihoitoon (Keski-Suomi ja Itä-Suomi)
Ennen lumien tuloa voi teillä ja etenkin siltapaikoilla esiintyä jo mustaa jäätä, jota autoilijoiden on vaikea erottaa. Tähän näkymättömään jäähän kannattaa aina varautua. Suolauskaluston näkyminen tiellä on varma merkki siitä, että liukkautta on ainakin paikka paikoin. Lumisateiden myötä aurauskalusto ilmestyy muun liikenteen sekaan. Autoilijoiden on syytä noudattaa suurta varovaisuutta ja alentaa nopeutta kohdatessaan aurauskalustoa. Moottoriteillä aurataan useammalla aura-autolla. Tällöin autoilijoiden tulisi välttää aura-auton ohittamista ja ajautumista niiden väliin. Muillakaan teillä ohittamista ei suositella. Aura-auto siirtyy aika ajoin levikkeelle, jolloin se antaa selkeästi ohitusmahdollisuuden. Varsinkin pakkaskelillä pöllyävä lumi vaikeuttaa näkyvyyttä. Tällöin autoilijan on syytä pitää riittävä etäisyys aura-autoon.
– ELY-keskus muistuttaa tienkäyttäjiä siitä, että kesäkeliä vastaavia olosuhteita ei voida talvikaudella saavuttaa edes päätieverkolla, vaikka kaikki resurssit ovat täysimittaisesti käytössä. Autoilijoiden vastuu liikenteessä korostuu ja ajonopeudet sekä turvaetäisyydet tulee sopeuttaa kulloinkin vallitsevan kelin mukaan. Arki saadaan kuitenkin rullaamaan tienkäyttäjien, tienpitäjän ja urakoitsijoiden yhteistyöllä, toteaa kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen.
Maanteiden hoidon toteutus
Maanteiden hoito toteutetaan koko maassa täysin urakoimalla ja urakat ovat monivuotisia, laajoja palvelusopimuksia. Keski-Suomen sekä Pohjois-Savon ELY-keskukset määrittävät alueillaan työt ja halutun laatutason Väyläviraston määrittämien valtakunnallisten toimintalinjojen mukaisesti. Hoidon hankinta on keskitetty itäiselle hankinta-alueelle, jonka toiminnasta vastaa Keski-Suomen ELY-keskus. Maanteiden hoidon kilpailutus on keskitetty valtakunnallisesti läntiselle hankinta-alueelle ja siitä vastaa Varsinais-Suomen ELY-keskus.
Itäinen hankinta-alue (Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnat) on jaettu 21 tiestön hoitourakkaan, joista 13 urakkaa perustuu vielä vanhaan alueurakkamalliin ja 8 urakkaa uuteen maanteiden hoitourakkamalliin. Molemmissa urakkamalleissa urakoitsijat organisoivat työt, valitsevat työmenetelmät, hankkivat aliurakoitsijat ja materiaalit sekä vastaavat laadusta ja sen raportoinnista ELY-keskukselle sopimusasiakirjojen edellyttämällä tavalla. ELY-keskus valvoo toteutunutta laatua pistokoeluontoisesti maastossa sekä kunnossapitokaluston reaaliaikaisen tilannekuvan avulla. Lisäksi on hankittu ulkopuolista laadunvalvontapalvelua.
Uudessa maanteiden hoitourakkamallissa riskejä on pyritty jakamaan paremmin ja urakat ovat tavoitehintapohjaisia, maksuperusteena toteutuneet työt. ELY-keskuksen valvoja osallistuu myös aliurakoitsijoiden valintaan ja laaduntuottoa pystytään valvomaan paremmin jo työnaikana. Uusi maanteiden hoidon urakkamalli tulee käyttöön vaiheittain kilpailutuskierron yhteydessä ja kaikissa urakoissa se on käytössä syksyllä 2023 mennessä. Pääurakoitsijoina alueella toimivat Destia Oy, YIT Suomi Oy ja Savon Kuljetus Oy.
Talvihoidon laatutasoon vaikuttaa tien toiminallinen luokka ja liikennemäärä
– Maanteiden talvihoito perustuu Väyläviraston vuonna 2018 päivittämiin toimintalinjoihin, jossa maantiet on jaettu tienkäytön ja käytettävissä olevan rahoituksen perusteella kuuteen talvihoitoluokkaan. Talvihoitoluokat määrittelevät tienhoidon tason, toimenpiteisiin lähtökynnykset ja sen, missä ajassa urakoitsijoiden on ryhdyttävä toimenpiteisiin ja milloin niiden tulee olla tehtynä. Töitä tehdään vuorokaudenajasta riippumatta, kertoo Partanen.
Ylimpiin talvihoitoluokkiin (Ise ja Is) kuuluvat vilkasliikenteiset päätiet, joita alueen maanteistä on yhteensä noin 9 % (noin 1 980 km). Näillä teillä käytetään liukkaudentorjunnassa pääasiassa suolaa läpi talven. Toimenpiteisiin ryhdytään nopeasti, kun tarvetta ilmenee. Niinpä polanteita ei juuri pääse muodostumaan.
– Usein kuulee myös väitteitä, että lunta sulatettaisiin aurauksen sijasta suolaamalla. Tietynlaisissa olosuhteissa suolausta joudutaan kuitenkin tekemään liukkaudentorjunnan vuoksi lumisateenkin aikana aurauksen yhteydessä, Partanen jatkaa.
Muu päätieverkko sekä vilkkaat seutu- ja yhdystiet, joita alueen maanteistä on noin 18 % (noin 3 810 km) on jaettu liukkaudentorjunnan osalta päällysteen mukaan pääosin suolalla hoidettaviin (Ib) ja pääosin hiekalla hoidettaviin teihin (Ic). Näin varaudutaan paremmin nopeasti muuttuviin sääolosuhteisiin tiestöllä, jonka päällysteet kestävät suolaa ja turvataan päällysteen elinkaarta paremmin tiestöllä, joka kestää suolaa huonosti. Suolalla liukkautta torjuttavat tie ovat pääosan talvea paljaita tai niillä voi esiintyä kapeita, matalia polannekaistoja ajokaistojen ja ajourien välissä. Sään muutostilanteissa voi esiintyä liukkautta. Liukkauden ongelmatilanteet pyritään estämään ennakoivalla liukkaudentorjunnalla. Tiet, joilla liukkautta torjutaan pääosin hiekalla, ovat talvikaudella yleensä joko osittain tai kokonaan polannepintaisia. Suolaa näillä teillä käytetään vain poikkeustapauksissa tai kun ennakoidaan erityisen vaikeita keliolosuhteita. Erityisesti syksyisin voidaan kuitenkin liikenneturvallisuussyistä käyttää suolaa.
Valtaosa alueen maanteistä, noin 73 % (noin 15 660 km), kuuluu alimpiin hoitoluokkiin (II ja III). Tiestö on pääosan aikaa polannepintainen, mutta paikoin tie voi olla lievästi urautunut. Tie on normaalitilanteissa maltilliseen liikennöintiin riittävän pitävä ja tasainen. Risteysalueet, mäet ja kaarteet hiekoitetaan niin, että liikkuminen normaalitilanteissa on turvallista. Tie hiekoitetaan kokonaan vain ongelmatilanteissa. Sään muuttuessa ja erityisesti veden sataessa polannepinnalle keli voi olla useiden tuntien aikana ongelmallinen, jolloin ajaminen vaatii suurta varovaisuutta.
Teknologia apuna tienpidossa
Valtatie 4:llä Helsingin ja Oulun välillä pilotointi olosuhdetiedon hyödyntämistä jatkuu tulevalla talvikaudella. Tiejaksolla liikennöiviin linja-autoihin sekä rekkoihin on asennettu keliolosuhteita mittaavia laitteita. Kyseessä on Uudenmaan, Keski-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskusten sekä Väyläviraston yhteishanke. Keliolosuhteita voidaan seurata reaaliaikaisesti osoitteessa https://roadweather.online/.
– Myös maitotiejärjestelmä laajenee tulevana talvena Ylä-Savon ja Pirkanmaan alueiden lisäksi kattamaan Keski-Suomen. Alueella liikennöivät maitoautot on varustettu laitteilla, joilla voidaan raportoida maanteiden kuntopuutteista tai muista liikennöintiä haittaavista puutteista suoraan liikennekeskuksen kautta paikalliselle hoitourakoitsijalle. Kyseessä on ELY-keskusten, Väyläviraston ja Valion yhteishanke, toteaa Partanen.
Katso myös nämä:
Teiden talvikunnossapidon tietopaketti, Väylävirasto: https://vayla.fi/-/teiden-talvikunnossapidon-tietopaketti
Tienkäyttäjät voivat Ilmoittaa akuuteista ongelmista Tienkäyttäjän linjalle, p. 0200 2100 (24/7, pvm/mpm)
Palautetta talvikunnossapidosta Palauteväylän kautta: https://palautevayla.fi/aspa
Ajantasainen tieto talvikunnossapidosta (esim. auraus, suolaus ja hiekotus): https://liikennetilanne.tmfg.fi/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kunnossapitoyksikön päällikkö
Vesa Partanen
p. 0295 026 750
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Maanteiden kunnossapito vaatii valintoja – liikennöitävyys varmistetaan kaikilla teillä (Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa)15.9.2025 12:05:23 EEST | Tiedote
Maanteiden hoito ja niiden kunto kiinnostaa jokaista suomalaista, asui hän sitten taajamassa tai haja-asutusalueella. Maantieverkon korjausvelka on kasvanut 2,5 miljardiin, vaikka parina viime vuonna tilanteeseen on saatukin lisärahoituksella hieman helpotusta.
INFRA-hankkeiden haku syksyllä 2025 (Lappi)15.9.2025 11:11:07 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus avaa elinkeinolähtöisten infrahankkeiden haun Lapissa. Hankkeiden hakuaika on 15.9.–31.10.2025. Sähköinen haku tapahtuu EURA 2021 -järjestelmän kautta.
Petoaita vastaa tavallista aitaa, jos sähkövirta pääsee karkuteille5.9.2025 09:57:29 EEST | Tiedote
Tärkeä osa petovahinkojen torjuntaa on petoaitojen oikea-aikainen huolto laidunkauden aikana. Suurin uhka petoaidan toimivuudelle on sen alla kasvava kasvillisuus. Esimerkiksi Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueelta on havainnoitu jonkin verran kiireellistä niittämistä kaipaavia petoaitojen alusia. Aitalankoihin osuessaan kasvillisuus johtaa sähkövirtaa maahan ja jännite langassa laskee, eikä enää riitä karkottamaan saalista etsivää petoa.
Toimintaympäristön kehittämisavustuksen haku Pohjois-Pohjamaalla, Kainuussa ja Lapissa käynnistyy 1.9.20251.9.2025 14:11:14 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksessa avautuu toimintaympäristön kehittämisavustushaku EAKR-rahastosta ajalle 1.9.–31.10.2025. Hakuun on varattu varoja yhteensä 2,15 miljoonaa euroa.
Luhanpuron sillan korjaustyöt alkavat Sotkamossa1.9.2025 12:50:18 EEST | Tiedote
Laakajärvetiellä sijaitsevan Luhanpuron sillan korjaustyöt Sotkamossa alkavat viikolla 37. Silta on suljettu liikenteeltä 8.-12.9.2025 klo 21.00–06.00. Ajantasaiset tiedot tietöistä: Tienkäyttäjälinja puh. 0200 2100 Liikennetilanne (fintraffic.fi)
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme