Uudenmaan Taksiyrittäjät ry

Länsi-Uudenmaan poliittisille päättäjille liittyen henkilökuljetusten välitystoiminnan hankinnan valmisteluun

Jaa
Espoon kaupungin käynnistämä henkilökuljetusten välitystoiminnan hankinnan valmistelu, johon myös asiakkaat saivat ottaa osaa. Ensimmäisessä työpajassa käsiteltiin erilaisia kuljetuspalvelujen välityskeskusten malleja. Käsiteltävät mallit olivat: useamman palveluntuottajan malli, yhden palvelutuottajan malli sekä malli, jossa on yksi palveluntuottaja ja kuljetukset kilpailutettu erikseen. Asiakkaille tärkeintä oli, mallista riippumatta, palvelun saatavuus ja toimivuus. Tilaamisen on oltava helppoa ja toimivaa. Lisäksi kuljetusten on tultava ajallaan ja niiden on oltava turvallisia.

Espoon nykyinen malli, jossa on yksi palveluntuottaja ja kuljetukset on kilpailutettu erikseen, ei täytä asiakkaiden vaatimuksia palvelun saatavuuden ja toimivuuden suhteen. Tilaaminen ei ole ollut helppoa eikä toimivaa. Kuljetukset eivät ole tulleet aina ajallaan ja turvallisuudessakin on ollut toivomisen varaa. Näistä voi lukea Facebookista Länsi-Uudenmaan kulkukeskus kokemuksia -sivustolta lukuisia kulkukeskus-asiakkaiden kirjoittamia esimerkkejä. Ongelmista voi lukea myös Vammaisneuvoston pöytäkirjasta 12/2021.

Yhden palveluntuottajan mallin riskinä on asiakkaan näkökulmasta todellisen laatukilpailun puuttuminen sekä haasteet ajoneuvojen saatavuudessa. Pahimmillaan nämä kuljetukset joudutaan kilpailuttamaan uudestaan. Tässä mallissa asiakkaalla ei ole vaihtoehtoja mikäli palvelun laatu ei vastaa heidän tarpeitaan.

Useamman palveluntuottajan malli, joka on nykyisellään käytössä Vantaalla ja Keravalla, mahdollistaa asiakkaan vapauden valita juuri sellainen palveluntuottaja, joka parhaiten vastaa asiakkaan vaatimuksiin saatavuuden ja toimivuuden näkökulmasta. Asiakas tilaa palvelun siltä palveluntuottajalta, jolta se on helppoa ja kuljetukset hoidetaan ajallaan ja ovat lisäksi turvallisia.

Uudenmaan taksiyrittäjät ry toivoo, että poliittiset päättäjät kuin virkamiehetkin ottavat huomioon aikaisempaan kilpailutukseen liittyvät ongelmat. On otettava käyttöön sellainen malli, joka mahdollistaa asiakaslähtöisen ja toimivan taksipalvelun alueella jatkossakin. Harkitsemattomilla päätöksillä voi olla pitkäaikaisia seurauksia. Uudenmaan taksiyrittäjät ry katsoo, että useamman palveluntuottajan malli vastaa parhaiten näihin vaatimuksiin.

Espoossa 10.5.2022

Uudenmaan Taksiyrittäjät ry

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Uudenmaan Taksiyrittäjät ry
Pauli Marjakangas, Puheenjohtaja
p. 040 591 9683, pj@uudenmaantaksit.fi


Risto Rannila, Varapuheenjohtaja
p. 050 392 3913, ridex@elisanet.fi

Tietoja julkaisijasta

Uudenmaan Taksiyrittäjät ry
Kalliotie 1
04400 Järvenpää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye