LänsiAuto Oy

LÄNSIAUTO OSTAA METROAUTON OPEL-LIIKETOIMINNOT PÄÄKAUPUNKISEUDULLA JA TURUSSA

Opel-verkostossa toteutetaan historiallinen rakennejärjestely Opelin markkinaosuuden kasvaessa jo toista vuotta.
LänsiAuto Laivalahdenkadulla

Suomen suurimmat Opel-jälleenmyyjät LänsiAuto Oy ja MetroAuto Oy sekä Opelin maahantuoja GM Finland Oy ovat sopineet MetroAuton Opel-edustusten siirtymisestä LänsiAutolle pääkaupunkiseudulla ja Turussa 1.10.2014. Järjestely toteutetaan liiketoimintakauppana, jossa LänsiAutolle siirtyvät Opel-myynnin ja -huollon lisäksi MetroAuton Chevroletin, Saabin ja GM:n USA-merkkien huoltopalvelut näillä paikkakunnilla. MetroAuto jatkaa Opel-jälleenmyyjänä Tampereella.

- MetroAuton fokus on nyt pääkaupunkiseudun Toyota-, Skoda- ja Subaru-edustuksissa sekä Turun ja Tampereen autotalojen kehittämisessä. Autoalalla pitkään jatkunut ylikapasiteetti vaatii keskittämistä ja kaupan myötä MetroAuton edellytykset toimia asiakaslupauksensa mukaisesti paranevat, perustelee MetroAuton toimitusjohtaja Jussi Rapala.

Liiketoimintaan liittyvä henkilökunta siirtyy LänsiAuton palvelukseen vanhoina työntekijöinä, mutta kauppaan ei kuulu liiketiloja: myynti- ja huoltopalvelut siirtyvät LänsiAuton autotaloihin Espoossa, Helsingissä, Vantaalla ja Turussa. Helsingin Herttoniemeen luodaan Suomen ensimmäinen eksklusiivinen Opel-myymälä.

- Tämä järjestely parantaa olennaisesti kannattavan Opel-liiketoiminnan edellytyksiä, kun puramme siihen vuosikymmenien varrella kertyneen ylikapasiteetin. Asemamme kannattavasti kasvavana autokaupan ketjuna vahvistuu. Samalla meille avautuu mahdollisuus investoida sekä taloudellisesti että toiminnallisesti entistä voimakkaammin Opelin markkinaosuuden kasvattamiseen sekä Opel-asiakkaiden sujuvaan ja joustavaan palvelemiseen. Koemme Opelin maahantuojan tuen tässä liiketoimintakaupassa olevan suuri luottamuksen osoitus meitä kohtaan, kuvailee LänsiAuton varatoimitusjohtaja Tommi Köninki.

Opelin henkilöautomyynti on kasvanut vuonna 2014 noin 15 % vuoteen 2013 verrattuna, kun henkilöautojen kokonaismarkkinat ovat samaan aikaan säilyneet jokseenkin ennallaan. Opelin markkinaosuus on noussut kahdessa vuodessa 3,5 prosentista yli 4,5 prosenttiin. Opel-pakettiautomyynti on kasvanut vielä nopeammin; yli 40 prosenttia.

- Vähäpäästöinen Opel-mallisto on saavuttanut asiakkaiden suosion, mistä osoituksena on että Opel Astra, Mokka ja Insignia ovat kaikki nousseet Suomen myydyimpien autojen listalle. Pakettiautoissa odotukset myynnin kasvun jatkumiselle ovat voimakkaat, kun lanseeraamme täysin uuden pienipäästöisen ja turvallisen Vivaro-pakettiauton lokakuussa. Nyt toteutettavalla liiketoimintajärjestelyllä pyritään turvaamaan Opelin kasvu sekä tarjoamaan liikkeille mahdollisuus kannattavaan liiketoimintaan Suomen haastavilla automarkkinoilla, toteaa Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä.

LänsiAuto on yksi Suomen suurimmista ja vakavaraisimmista henkilö- ja pakettiautojen itsenäisistä jälleenmyyjistä. Vuonna 2014 LänsiAuto myy noin 15 000 ja huoltaa yli 50 000 ajoneuvoa kymmenellä eri paikkakunnalla Etelä-Suomessa. Yhtiön liikevaihto kasvaa vuonna 2014 yli 200 miljoonaan euroon.

MetroAuto on vuonna 1925 perustettu perheyritys ja Pohjoismaiden suurin Toyota- jälleenmyyjä sekä Suomen suurin Skoda-jälleenmyyjä. Vuonna 2014 MetroAuto-konserni myy 7 000 uutta ja 9 000 käytettyä ajoneuvoa 12 eri autotalossa Suomessa ja Ruotsissa ja työllistää noin 500 henkilöä.

Opel Finland (GM Finland Oy) on Adam Opel AG:n tytäryhtiö, joka tuo maahan Opelin henkilö- ja pakettiautoja sekä huoltaa Chevrolet-henkilöautoja. Opel on Suomen automarkkinoilla 4,5% markkinaosuudella kymmenenneksi suurin merkki. Vuonna 2014 Opel myy Suomessa n. 5300 autoa.

Lisätiedot:

LänsiAuto Oy: varatoimitusjohtaja Tommi Köninki, p. 050 545 8515 / tommi.koninki@lansiauto.fi

MetroAuto Oy: toimitusjohtaja Jussi Rapala, p 010 615 5530 / jussi.rapala@metroauto.fi

Opel Finland (GM Finland Oy): toimitusjohtaja Rami Kittilä, p. 050 435 5616 / rami.kittila@opel.com

LänsiAuto Laivalahdenkadulla

LänsiAuto Oy
Pakkalantie 15
01510 VANTAA

LänsiAuto on yksi Suomen suurimmista ja vakavaraisimmista henkilö- ja pakettiautojen itsenäisistä jälleenmyyjistä. Vuonna 2014 LänsiAuto myy noin 15 000 ja huoltaa yli 50 000 ajoneuvoa kymmenellä eri paikkakunnalla Etelä-Suomessa. Yhtiön liikevaihto kasvaa vuonna 2014 yli 200 miljoonaan euroon. Lisätiedot yhtiöstä: www.lansiauto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta LänsiAuto Oy

LänsiAuto ostaa Sveitsinportin ja Kaupunginportin Auton liiketoiminnot Hyvinkäällä2.3.2016 04:00:00 EET | Tiedote

LänsiAuto Oy ja Sveitsinportin Auton sekä Kaupunginportin Auton omistaja SPA Group Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jolla LänsiAutolle siirtyy SPA Group Oy:n autokaupan liiketoiminta kiinteistöineen 2.5.2016. Siirtyvän liiketoiminnan liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa. Kysymys on Hyvinkään suurimmasta autoliikkeestä, jonka markkinaosuus alueella on noin 25 prosenttia. Liikkeessä työskentelee 68 henkilöä.