LänsiAuto Oy

LänsiAuton kasvutarina on merkkiliikkeiden piirissä ainutlaatuinen

LänsiAuto on neljässä vuodessa tuplannut liikevaihtonsa ja yli nelinkertaistanut liikevoittonsa.

Suomalainen perheyritys LänsiAuto on tilikausien 2013-2016 aikana tuplannut liikevaihtonsa noin 140 miljoonasta eurosta yli 280 miljoonaan euroon. Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat samassa ajassa kasvaneet vain 7 prosenttia. Kasvun kulmakerroin on suurten merkkiliikkeiden sarjassa täysin ainutlaatuinen. Samaan aikaan konsernin liikevoitto on yli nelinkertaistunut noin 6,5 miljoonaan euroon, ja oman pääoman tuotto yli tuplaantunut lähes 12 prosenttiin.

- Liikevaihto ja tulos ovat parantuneet joka vuosi. Tällaiset parannukset näin lyhyessä ajassa ovat vaatineet kovaa työtä koko organisaatiolta. Olen erittäin iloinen saavutuksistamme, jotka osoittavat LänsiAuton kilpailukyvyn sekä henkilöstön vahvan sitoutumisen, toteaa toimitusjohtaja Tommi Köninki.

LänsiAuton strategia ja johto vaihtuivat tilikaudella 2013. Nykyinen toimitusjohtaja aloitti yhtiön talousjohtajana helmikuussa 2012 ja on vastannut koko konsernin liiketoiminnasta elokuusta 2013 alkaen. Matkalle on mahtunut monta yrityskauppaa ja melkoisesti rekrytointeja.

- Markkina ei ole ollut apunamme näinä vuosina - vaikka vuosi 2016 olikin vuoteen 2015 verrattuna hieman vireämpi. Kasvuyrityksiä löytyy kuitenkin muualtakin kuin start up -genrestä. LänsiAuton kasvu on rakennettu yritysjärjestelyillä sekä myyntiin ja markkinointiin kaikin eri tavoin panostamalla. Työllistämme jo 550 autokaupan ammattilaista, Köninki jatkaa.

Vuonna 2017 LänsiAuto-konsernin rakenne on hyvin erilainen kuin vuonna 2013. Yhtiön liiketoiminnasta yhä suurempi osa muodostuu vuokraamo- ja leasing-palveluista, joiden liikevaihto on moninkertaistunut. Vuonna 2016 LänsiAuto lähti vauhdilla kasvattamaan käytettyjen autojen liiketoimintaansa, kun se perusti edullisten käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneen Auto-Bilin.

- Avaamme seitsemännen Auto-Bil -myymälän parin viikon kuluttua. Bilistä on myyty jo tuhansia autoja - mutta tavoitteemme ovat vielä paljon korkeammalla. Vuonna 2018 tähtäämme 400 miljoonan euron liikevaihtoon, josta Auto-Bilin osuus on noin viidennes, linjaa Köninki.

LänsiAuto-konsernin keskeisiä tunnuslukuja 2012-2016.

Liikevaihto

Liikevoitto

Oman pääoman tuotto

Omavaraisuusaste

Henkilöautojen ensirekisteröinnit

LänsiAuton liikevaihdon muutos

Ensirekisteröintien muutos

Tommi Köninki
tommi.koninki@lansiauto.fi

LänsiAuto Oy
Pakkalantie 15
01510 VANTAA

LänsiAuto on yksi Suomen suurimmista ja vakavaraisimmista henkilö- ja pakettiautojen itsenäisistä jälleenmyyjistä. Vuonna 2014 LänsiAuto myy noin 15 000 ja huoltaa yli 50 000 ajoneuvoa kymmenellä eri paikkakunnalla Etelä-Suomessa. Yhtiön liikevaihto kasvaa vuonna 2014 yli 200 miljoonaan euroon. Lisätiedot yhtiöstä: www.lansiauto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta LänsiAuto Oy

LänsiAuto ostaa Sveitsinportin ja Kaupunginportin Auton liiketoiminnot Hyvinkäällä2.3.2016 04:00:00 EET | Tiedote

LänsiAuto Oy ja Sveitsinportin Auton sekä Kaupunginportin Auton omistaja SPA Group Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jolla LänsiAutolle siirtyy SPA Group Oy:n autokaupan liiketoiminta kiinteistöineen 2.5.2016. Siirtyvän liiketoiminnan liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa. Kysymys on Hyvinkään suurimmasta autoliikkeestä, jonka markkinaosuus alueella on noin 25 prosenttia. Liikkeessä työskentelee 68 henkilöä.