Läntisen Suomen yhteisen vesihuoltostrategian taustaselvitykset loppusuoralla – vielä voit vaikuttaa vastaamalla kyselyyn

Yhteistä, katseet vuoteen 2050 suuntaavaa strategiaa tarvitaan tilanteessa, jossa vesihuolto on rakennemuutoksessa. Seitsemän maakuntaa kattava vesihuollon strategiatyö on edennyt vaiheeseen, jossa työryhmä viimeistelee nykytilaraporttia.

Strategia kattaa Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Satakunnan, Varsinais-Suomen sekä Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnat. Hanketta koordinoivat alueen ELY-keskukset (Varsinais-Suomi, Häme, Etelä-Pohjanmaa ja Pirkanmaa).

Välitön verkostojen laajentamistarve on jäänyt monilta osin taakse. Vesihuollon laadun varmistamiseksi on sovittava, miten rakenteiden kunnossapito, resurssien turvaaminen, ilmastonmuutokseen sopeutuminen hoidetaan samalla, kun vastataan energia- ja kiertotalouden haasteisiin.

Taustaselvityksissä tunnistetaan ja huomioidaan alueelliset erot

Yksi vesihuollon toimintavarmuuden keskeinen teema on toimintakuntoisten vesijohto- ja viemäriverkostojen ylläpito. Verkostojen saneerausvelka on kasvamassa suureksi valtakunnallisesti ja alueellisesti. Verkosto-omaisuus muodostaa noin 80 % koko vesihuolto-omaisuuden arvosta. Korjaus- ja investointitarpeiden on viimeaikaisissa selvityksissä arvioitu lähes kaksinkertaistuvan vuoteen 2040 mennessä. Tältä osin myös strategian alueellisia taustaselvityksiä tarkennetaan parhaillaan.

Strategiaa on valmisteltu tekemällä alustavaa analyysiä, jossa on tunnistettu maakuntien omia ja koko tarkastelualueen yhteisiä vesihuollon vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia vesihuollon nykytilannekartoituksen perusteella. Analyysituloksia hyödynnetään lähtöaineistona ja niitä täydennetään keväällä 2021 järjestettävissä maakunnallisissa sidosryhmätilaisuuksissa saatavan palautteen myötä.

Koronavirustilanne vaikuttanut myös strategiatyön etenemiseen

Marraskuulle 2020 suunnitellut sidosryhmätilaisuudet on jouduttu perumaan COVID-19-tilanteen takia ja siirtämään maaliskuulle 2021. Laajan alueen vesihuoltostrategian valmistelu vallitsevan korona-pandemiatilanteen aikana on edellyttänyt työryhmältä monien sähköisten työkalujen käytön omaksumista ja harjoittanut myös ELY-keskusten vesihuoltoasiantuntijoiden yhteistyötä. Yhdessä tekemällä on saatu laajennettua näkökulmia ja vahvistettua sisällön kattavuutta.

Vesihuoltokyselyyn voi edelleen vastata

Vesihuoltopalvelujen käyttäjien ajatuksia alueensa vesihuollosta halutaan edelleen kuulla. Haluamme myös kiittää kaikkia jo kyselyyn vastanneita. Kyselyn vastauksista koostettavia yhteenvetoja käytetään strategiatyön tukena.

Läntisen Suomen vesihuoltostrategia 2050 kysely  (webropol.com)
Hankkeen verkkosivut  (ymparisto.fi)

Timo Virola
Hämeen ELY-keskus
timo.virola@ely-keskus.fi

Riitta Syvälä
Pirkanmaan ELY-keskus
riitta.syvala@ely-keskus.fi

Sirpa Lindroos
vesitalousasiantuntija
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
sirpa.lindroos@ely-keskus.fi

Jyrki Lammila
Varsinais-Suomen ELY-keskus
jyrki.lammila@ely-keskus.fi

Kriterier fordras för att hållbart bärga vitmossa13.1.2021 09:23:16 EETTiedote

Nya metoder har utvecklats för maskinell bärgning av vitmossa och samtidigt som verksamheten effektiveras har bärgningsarealen ökat år för år. Samtidigt har diskussionen om hållbarheten i bärgningen ökat med tanke på naturens mångfald och klimatkonsekvenserna. Att bärga vitmossa är inte reglerat på samma sätt som till exempel torvproduktionen. Ett utvecklingsprojekt för att styra bärningen av vitmossa och utveckla förfaringsmetoder har därför inletts i NTM-centralen i Södra Österbotten.

Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit13.1.2021 09:23:15 EETTiedote

Rahkasammalen koneelliseen korjuuseen on kehitelty uusia menetelmiä, ja toiminnan tehostuessa korjuualat ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Samaan aikaan keskustelu korjuun kestävyydestä luonnon monimuotoisuuden ja ilmastovaikutusten näkökulmasta on lisääntynyt. Rahkasammalen korjuu ei ole samaan tapaan säädeltyä kuin esimerkiksi turvetuotanto. Tämän vuoksi rahkasammalen korjuun ohjaamiseksi ja menettelytapojen kehittämiseksi on Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa käynnistetty kehittämishanke.

Hakukierros haitallisten vieraslajien torjumiseksi on päättynyt17.12.2020 12:09:35 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa valtakunnallisesti. Ensimmäinen avustushaku vieraslajien saamiseksi kuriin on päättynyt marraskuun lopussa. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa sekä edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.