Läpimurto atomin mallinnuksessa edesauttaa uusien materiaalien ja lääkkeiden kehittämistä

IBM:n tutkijat ovat onnistuneet mallintamaan kvanttiprosessoria hyödyntävällä algoritmillä tähän asti suurimman molekyylin.

Quantum and Chemistry

Yorktown Heights, N.Y. - 14.9.2017: IBM:n tutkijat ovat kehittäneet täysin uudenlaisen algoritmin molekyylien ja kemiallisten yhdisteiden mallinnukseen, joka hyödyntää IBM:n seitsemän kubittisen kvanttiprosessorin ominaisuuksia.

Tutkijat onnistuivat algoritmin ja prosessorin avulla määrittämään berylliumin hydridimolekyylin alhaisimman energiatason. Se on suurin molekyyli tähän asti, joka on onnistuttu mallintamaan kvanttijärjestelmällä. Saavutus auttaa tutkijoita ymmärtämään yhä monimutkaisempia kemiallisia rakenteita, ja näin kehittämään uusia materiaaleja, energialähteitä sekä yksilöllisempiä lääkkeitä.

Toki berylliumin hydridimolekyylin (BeH2) mallintaminen onnistuisi nykyisillä järjestelmillä. IBM:n tapa käyttää kvanttiprosessoria ja sitä hyödyntävää algoritmia tähtää BeH2:ta suurempien molekyylien mallintamiseen. Tähän ei perinteisten järjestelmien kapasiteetti enää riitä. Esimerkiksi tehokkainkaan supertietokone ei tällä hetkellä kykene tarkkaan simuloimaan kofeiinin kaltaisen kemiallisen yhdisteen sisältämien kaikkien elektronien vuorovaikutuskäyttäytymistä.

Tutkimustyön tavoitteena on kyetä tulevaisuudessa analysoimaan molekyylejä ja kemiallisia reaktiota kokonaisuudessaan kvanttitietokoneiden avulla. Tutkimustulokset julkaistiin Nature-lehdessä.

www.ibm.com/press/us/en/pressrelease/53137.wss

Blogi: ”How to measure a molecule’s energy using a quantum computer

Video: "Quantum and Chemistry"
www.youtube.com/watch?v=qarc7AA4-wM