Lapin kauppakamari kutsuu Jasper Pääkkösen tutustumaan Lapin elinkeinoihin

Lapin kauppakamari on esittänyt näyttelijä Jasper Pääkköselle kutsun tulla tutustumaan Lapin nykyiseen ja tulevaan elinkeinorakenteeseen.

Kimmoke kutsun lähettämiseen syntyi Pääkkösen kirjoituksesta Facebookissa 30.5.2023, jossa Pääkkönen kirjoittaa, että Lapilla on kaksi tulevaisuuskuvaa: kaivosteollisuuden Lappi ja luontomatkailijoiden Lappi, joissa nämä kaksi elinkeinoalaa sulkevat toisensa pois. Pääkkösen mukaan hän ei tiedä onko muita realistisia tulevaisuuskuvia.

Kuva Lapin elinkeinojen tulevaisuudesta on huomattavasti Pääkkösen mustavalkoista ja vastakkainasetteluun pohjautuvaa kuvaa mielenkiintoisempi ja positiivisempi. Juuri julkaistun Lapin suhdannekatsauksen mukaan Lapin vahvimmat erikoistumisalat ovat kaivostoiminta, matkailu ja metsätalous. Suhdannekatsaus osoittaa, että jo nyt monipuolinen elinkeinorakenne on paras tuki Lapin kasvulle ja kehitykselle.

Ennakkoarvion mukaan Lapin yritysten liikevaihto oli vuonna 2022 yli 18,4 miljardia euroa, josta teollisuuden (ml. kaivostoiminta) osuus nousi 59 prosenttiin. Hyvänä esimerkkinä yhteiselosta toimii Kittilä, jossa on sekä Levin matkailukeskus että Agnico Eaglen kultakaivos. Näin ollen kauppakamari ei näe tarpeelliseksi asettaa matkailua ja kaivostoimintaa vastakkain.

Pääkköselle esitetty vierailuohjelma sisältää tutustumista Lapin kaivostoimintaan ja malminetsintään, metsäteollisuuteen ja matkailuun. Ohjelmaa muotoillaan Pääkkösen toiveiden mukaisesti. Lapin kauppakamarin toiveena on toteuttaa vierailu elokuun aikana.

Lapin kauppakamari kannattaa Pääkkösen omaa Nangunniemen hotellihanketta ja pitää matkailuinvestointien tekemistä kestävän kasvun välttämättömänä edellytyksenä.