Lappeenrannassa kolmioiden vuokrapyynneissä raju lasku koronakeväänä

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa tekemän vuokramarkkinakatsauksen mukaan Lappeenrannassa kolmioiden vuokrailmoitusten vuokrapyynneissä oli raju lasku huhti-toukokuussa. Kolmioiden vuokrapyynnit olivat Vuokraovi.com sivustolla huhti-toukokuussa lähes 7 prosenttia pienemmät kuin alkuvuodesta. Pienemmissä asunnoissa ei ole havaittavissa vastaavaa muutosta.

Vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä Lappeenrannan vuokrataso oli noussut vuoden takaisesta 1,3 prosentilla. Vuokrien nousu on ollut nopeinta yksiöissä (+1,6 %) sekä kolmioissa ja isommissa asunnoissa (+1,7 %). Viiden vuoden tarkastelussa kaksioiden vuokrat (+ 6,1 %) ovat nousseet lähes yhtä nopeasti kuin yksiöiden (+ 6,5 %), mutta kolmioissa ja suuremmissa asunnoissa kehitys on ollut noin puolet hitaampaa (+3,5 %).

”Suurempien asuntojen vuokrapyyntien notkahdus ajoittuu koronakeväälle. On vaikea sanoa mistä tämä johtuu. Yksi mahdollinen selitys voi olla suurempien lyhytaikaisessa majoituskäytössä olleiden vuokra-asuntojen siirtyminen normaalien vuokra-asuntojen markkinoille, jolloin tarjonnan nopea kasvu on johtanut myös vuokrapyyntöjen laskuun. Kolmioiden vuokrapyynnit ovat perinteisesti olleet kaupungissa korkeimmillaan vuoden kolmannella vuosineljänneksellä, joten syksyn tiedot antavat tarkempaa kuvaa mahdollisista isompien asuntojen vuokramarkkinamuutoksista Lappeenrannassa”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen arvio.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Lappeenrannassa 560 euroa. Vuokrapyynnit olivat keskimäärin välillä 495–638 euroa. LUT-yliopiston toisessa tuoreessa kotikaupungissa Lahdessa vastaavalla ajanjaksolla yksiöiden kokonaisvuokrien mediaani oli 504 euroa. Ilmoitusten vuokrapyynnit vaihtelivat Lahdessa keskimäärin 445–550 eurossa. Lappeenrannasta oli alkuvuonna selkeästi vaikeampi löytää markkinoilta alle 500 euron yksiöitä verrattuna Lahteen.

Yliopistokaupungin asukkaista noin joka kymmenes on opiskelija. Vuokra-asuntojen vuokrausajat ovatkin lyhimmillään vuoden kolmannella vuosineljänneksellä, jolloin uudet opiskelijat ovat saaneet varmistuksen opiskelupaikasta ja etsivät itselleen asuntoa. Vuoden 2019 aikana yksiöihin löytyi uusi vuokralainen keskimäärin 10 päivässä. Lappeenrannassa keskimääräinen markkinointiajan trendi on ollut kasvussa. Viimeisen vuoden aikana keskimääräinen markkinointiaika on kasvanut kuudella päivällä 21 päivään.

”Lappeenrannan haasteena on negatiivinen väestökehitys. Vuonna 2030 kaupungissa ennustetaan olevan reilu tuhat asukasta vähemmän kuin tänään. Toinen haaste liittyy koronaan ja venäläisten matkailun pysähtymiseen. Ihmisten ja tavaroiden liikenteen palautumisella rajan yli on kaupungin näkymille iso merkitys. Hidas palautuminen iskisi keskustan lukuisiin rakennushankkeisiin sekä kaupungin operoimaan lentokenttään”, Rokkanen pohtii.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Harkitsetko Airbnb-vuokraamista? Tutustu ensin näihin oikeustapauksiin17.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Korkein hallinto-oikeus antoi viime viikolla kolme mielenkiintoista Airbnb-vuokrausta koskevaa ratkaisua. KHO:n mukaan oman asunnon tilapäinen ja lyhytkestoinen vuokraaminen katkaisee verovapaan myyntivoiton edellytyksenä olevan kahden vuoden yhtäjaksoisen asumisajan. Lisäksi KHO otti kantaa ns. salahotellitapauksiin. KHO painotti ratkaisuissaan olennaista olevan se, millaisia konkreettisia vaikutuksia toiminnalla kulloisessakin yksittäistapauksessa on. Airbnb-vuokranantajien näkökulmasta lyhytaikaisen vuokraustoiminnan riskit kasvoivat tuoreiden ennakkoratkaisujen myötä.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.