Lappiin syntyi 12 uutta 4H-yritystä Mobiilisti metsään -hankkeen avulla

Pohjoisessa nuorten on vaikeaa saada työtä kotipaikkakunnallaan edes kesäksi. Mobiilisti metsään -hankkeessa innostettiin lappilaisia nuoria työllistämään itse itsensä 4H-yrittäjinä.

Rovaniemellä toimiva 4H-yritys EK-palvelut tarjoaa nurmialueiden hoitoa, raivauksia, haravointia, lumitöitä sekä polttopuiden tekoa. EK-palveluita pyörittävät 17-vuotiaat kaverukset Eelis Kajula (kuvassa) ja Santeri Saarela. Kuva: Anne Annala.

Lapin 4H-yhdistykset pitivät metsäteemaisia 4H-yrityskursseja, joille osallistui 50 nuorta. 12 uutta nuorten yritystä sai kimmokkeen 4H-yrityskurssilta.

Lähipiirin yrittäjäkokemukset kannustivat 15-vuotiasta Viiviä yrittämään

4H-yritys Vivahde myy luonnontuotteita ja tekee pieniä metsätöitä. Viivi Niskan, 15, yritys teki kesällä myös marjasatohavainnointia Luonnonvarakeskukselle. 4H-yrityksen perustamiseen kannustivat suvussa oleva yrittäjyys sekä isosiskon kokemukset 4H-yrityksen pyörittämisestä. 4H-yrityskurssin käymisestäkin oli apua oman pienyrityksen perustamisessa.

”4H-yrityskurssilta sai paljon vinkkejä. Samoin isosiskolta ja vanhemmilta”, kertoo Viivi Niska.

Eelis 17 v aikoo jatkaa yrittäjänä

Rovaniemellä toimiva EK-palvelut tarjoaa nurmialueiden hoitoa, raivauksia, haravointia, lumitöitä sekä polttopuiden tekoa. EK-palveluita pyörittävät 17-vuotiaat kaverukset Eelis Kajula ja Santeri Saarela. EK-kiinteistöpalvelut on toiminut helmikuusta 2017 asti. Eeliksellä on selvät sävelet myös jatkosta, ja hän aikoo tulevaisuudessa jatkaa yrittäjänä.

"4H-yrittäjänä tienaan enemmän kuin aiemmin normaalissa palkkatyössä. Minua alkoivat kiinnostaa työt yksityissektorilla", vastaa Eelis kysyttäessä, mikä sai hänet kiinnostumaan 4H-yrittäjyydestä.

Nuorten 4H-yritykset tarjoavat monipuolisia palveluita

Nuoret ovat hyödyntäneet yrityksen toimialan valinnassa omia vahvuuksiaan. Heidän yrityksensä ovat hyvin moninaisia. Uusien 4H-yrittäjien palvelu- ja tuotevalikoimassa on luonnontuotteita, metsäpalveluita, kiinteistönhoitoa, leivontaa, lastenhoitoa, eläintenhoitoa sekä siivousta.

"Nuoret ovat turhan vaatimattomia. Heidän kannattaa olla ylpeitä omista taidoistaan ja vahvuuksistaan. Niistä yhdessä innokkuuden kanssa syntyy uusia palveluita ja tuotteita maaseudulle", kuvaa Mobiilisti metsään -hankevastaava Anne Annala nuorten yrittäjien lähtökohtia.

Mobiilisti metsään -hanke vahvistaa nuorten maaseutua

Mobiilisti metsään -hanke lisäsi lasten ja nuorten kiinnostusta metsäelinkeinoja ja yrittäjyyttä kohtaan. Maaseudun elinvoimaisuus vahvistuu, kun elinkeinotoimintaa kehitetään ottamalla nuoret mukaan. Hankkeessa luodut hyvät käytännöt nuorten innostamiseksi metsäelinkeinon pariin 4H-yrittäjinä levitetään kaikkien Suomen 4H-yhdistysten käyttöön.

Mobiilisti metsään -hanke tuo myös metsän käyttöön ja -hoitoon liittyvät koulutusmateriaalit helposti metsänomistajan saataville mobiilipalvelun kautta. Hanketta toteutetaan Lapin alueella Metsäkeskuksen ja Suomen 4H-liiton yhteistyöllä. Hanketta rahoitetaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, ja se jatkuu vuoden 2018 tammikuun loppuun.

Anne Annala
hankevastaava
Mobiilisti metsään -hanke
anne.annala@4h.fi

Kuva 2. Viivi Niskan,15, 4H-yritys Vivahde teki kesällä marjasatohavainnointia Luonnonvarakeskuksen apuna. Yritys myy myös luonnontuotteita ja tekee pieniä metsätöitä. Kuva: Anne Annala.
Kuva 3. ”4H-yrittäjänä tienaan enemmän kuin aiemmin normaalissa palkkatyössä”, kertoo 17-vuotias Eelis Kajula (kuvassa), jolla on 4H-yritys EK-palvelut yhdessä kaverinsa Santeri Saarelan, 17, kanssa. EK-palvelut tarjoaa nurmialueiden hoitoa, raivauksia, haravointia, lumitöitä sekä polttopuiden tekoa. Kuva: Anne Annala.

4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö, jossa on lähes 60 000 jäsentä. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolilla Suomea sijaitsevista 225 paikallisesta 4H-yhdistyksestä, jotka tekevät käytännön nuorisotyötä. 4H-liitto tukee paikallisten 4H-yhdistysten toimintaa.

4H-kerhojen hyvistä teoista on iloa myös vanhuksille16.2.2018 07:45Tiedote

Hyvä teko lämmittää kaikkia. Vuoden 4H-kerho -kilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja. Arvioinnissa huomioitiin myös toiminnasta kertova valokuva. Keskeistä kilpailussa on, että lapset oppivat ymmärtämään hyvien tekojensa arvon myös muille. Miltä toisesta ihmisestä tuntuu, on olennainen kysymys. Valtakunnallisen kilpailun voitti Simon 4H-yhdistyksen kerho. Kerholaiset ohjaajineen leipoivat iloa ikäihmisille ja jakoivat herkkupaketteja yli 70-vuotiaille yksin asuville kuntalaisille.