Lappset-konsernille 50-vuotisen historiansa paras liikevaihto vuonna 2019, yli 70 MEUR

Lappset-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 73 miljoonaa euroa (63,5 MEUR vuonna 2018), kasvua edellisvuodesta 15 %. Kaikki kolme liiketoiminta-aluetta kasvattivat liikevaihtoaan. Liikevoitto kehittyi myönteisesti lisääntyneen myynnin ja toimintojen tehostamisen ansiosta. Liikevoittoa kertyi 3,9 miljoonaa, kun se vuonna 2018 oli 2,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2019 liikevoittoprosentti oli 5,3. Lappset Groupin viime vuoden liikevaihto oli konsernin 50-vuotisen historian paras ja liikevoitto toiseksi paras.

Lappset solmi yhteistyön Muumien kanssa ja lanseerasi viime vuonna Muumitalon pihan tuotesarjan ensimmäisenä kokonaisuutena. Valokuva: Antti Kurola/Lappset Group Oy

Myynti kasvoi erityisesti kansainvälisillä markkinoilla, mutta myös Lappset-konsernin kotimaassa Suomessa. Suurin osa viennin kasvusta tuli projektiliiketoimintaan kuuluvasta teemapuistosegmentistä.

Konsernin liiketoiminta-alueita on kolme: Pohjoismaiden liiketoimintadivisioona ja kansainvälinen liiketoimintadivisioona sekä projekti- ja teemapuistojen liiketoimintaan keskittyvä Lappset Creative. Pohjoismaiden liiketoiminta-alueeseen kuuluu lisäksi PlayCare –palveluliiketoiminta.

Viime vuonna Lappset-konserni investoi reippaasti kasvuun rekrytoiden uutta osaamista ja uusia työntekijöitä. Henkilöstömäärä kasvoi 10,2 % edellisvuoteen verrattuna ollen 432 viime vuoden päättyessä (392 vuonna 2018). Suuri osa henkilöstörekrytoinneista kohdistui Suomeen. Lappset-konsernilla on 15 tytäryhtiötä yhdeksässä eri maassa, ja tuotantoa neljässä Euroopan maassa.

Oman pääoman tuottoprosentti oli 16,7 %, kun se edellisvuonna oli 12,8. Konsernin omavaraisuusaste pieneni hieman ollen 47,3 % vuonna 2019, vuonna 2018 se oli 56,1 %.

Merkittävin investointi kohdistui viime vuoden lopulla aseman vahvistamiseen Keski-Euroopassa, kun aiemmin 51 prosentin osuudella omistettu tytäryhtiö Yalp Lappset Holding B.V. Hollannissa ostettiin kokonaan konsernin omistukseen. Henkilöstövoimavaroihin panostamisen lisäksi Lappset teki korvausinvestointeja tuotannon tehokkuuden ylläpitämiseksi. Viron Tallinnassa sijaitsevan tehtaan tiloja laajennettiin kapasiteetin lisäämiseksi.

Lappset-konserni on varautunut koronavirustilanteen aiheuttamaan poikkeustilanteeseen huolehtimalla henkilöstönsä, asiakkaidensa ja muiden keskeisten sidosryhmiensä hyvinvoinnista sekä terveydestä hallituksen ja viranomaisten ohjeiden mukaisesti.

Konsernin tuotantolaitokset neljässä maassa toimivat normaalisti, ja toimihenkilöt työskentelevät etänä. Asiakaspalvelu toimii normaalisti etäyhteyksien ansiosta. Konsernin hankintatiimin oikea-aikainen ja nopea varautuminen on varmistanut tärkeiden komponenttien saatavuuden myös koronavirustilanteen aikana. Huolellisen varautumisen ansiosta Lappsetin toimitusvarmuus on tällä hetkellä erinomainen.

Lappset Groupin tärkeimmät luvut vuodelta 2019

Liikevaihto (milj.€)

73,0

63,5

50,8

Liikevoitto (EBITA) (milj.€)

3,9

2,9

3,1

Liikevoitto %:ia liikevaihdosta

Oman pääoman tuotto

Omavaraisuusaste

Nettovelkaantumisaste

-16,9 %

Henkilöstön lukumäärä

YouTube -video Lappset-konsernin toiminnasta.
Siirry videokanavalle

Toimitusjohtaja Tero Ylinenpää, puh. 0400 290 234, tero.ylinenpaa@lappset.com

Luonnonmukaisuutta myötäilevä Flora-tuotesarja on yksi Lappsetin asiakkaiden suosikeista. Pohjoisen männystä valmistettu tuotesarja tehdään Rovaniemen tehtaalla, ja se sopii moniin ympäristöihin. Kuva on Melbourneen Australiaan toimitetusta Flora-leikkipuistosta.

Lappset Group on rovaniemeläinen perheomisteinen yritys, joka suunnittelee ja valmistaa leikki- ja liikuntapaikkavälineitä, harraste- ja huippu-urheilukenttiä, teemoitettuja aktiviteettipuistoja sekä puisto- ja kadunkalusteita. Konsernin kotipaikka on Rovaniemellä, ja sillä on kotimaassa kaksi toimipistettä Helsingissä. Konserniin kuuluu 15 tytäryhtiötä yhdeksässä eri maassa, Ruotsissa, Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Näiden lisäksi konsernin kansainvälinen jakelijaverkosto ulottuu lähes 60 eri maahan. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 73 MEUR, ja sen palveluksessa toimii yli 430 eri alojen asiantuntijaa.

Vuonna 2020 Lappset viettää 50-vuotisjuhlavuottaan.

”Mäihä” voitti Imatran Ukonniemen toimintapuiston ideakilpailun12.2.2020 15:20:34 EETTiedote

Imatran kaupunki ja Lappset Group Oy järjestivät yhteistyössä aluesuunnittelun ideakilpailun viime vuonna kohteena Ukonniemen taimitarhan alue. Palkintolautakunta valitsi voittajaksi Hämeen ammattikorkeakoulun kahden opiskelijan tiimin ehdotuksen ”Mäihä”. Yleisöäänestyksen voittajaksi selvisi ehdotus ”imatraLAINE”. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden varjoraadin valinta oli ”Voimala”. Kaikki palkitut kilpailutyöt olivat Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemiä ehdotuksia. Tulokset julkistettiin 12. helmikuuta 2020 Jyväskylässä pidetyillä Viherpäivillä.

Lappset Group tuo ensimmäisenä yrityksenä markkinoille tekonurmien täysin luonnollisen täyteaineen, puurouheen25.9.2019 09:18:44 EESTTiedote

Lappset Group on ollut ympäristöasioiden edelläkävijä yrityksen perustamisesta 1970-luvulta lähtien. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi, urheilualueiden ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi ja pelaajien turvallisuuden vahvistamiseksi Lappset Group tuo ensimmäisenä yrityksenä Euroopan markkinoille 100 % luonnollisen täyteaineen, Lappset Puurouheen. Puurouhe on rekisteröity tavaramerkki.

Lappset tuo markkinoille muumiteemaisen leikkivälinemalliston, Muumitalon piha ensimmäisenä9.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Lappset Group julkistaa Suomessa ja Ruotsissa Moomin Play by Lappset -tuotesarjan, jonka ensimmäinen osa on Muumitalon piha –kokonaisuus. Uusi mallisto koostuu eri Muumihahmoille suunnitelluista aluekokonaisuuksista ja yksittäisistä muumiteemaisista leikkipaikkavälineistä. Näiden lisäksi Lappsetin teemapuistoista vastaavalla yksiköllä Lappset Creativella on mahdollisuus suunnitella ja tuottaa muumiteemaisia aktiviteettipuistoja valituille markkinoille.

Muumit ja Lappset aloittavat aktiviteettipuistoja koskevan yhteistyön12.4.2019 09:25:50 EESTTiedote

Muumien tavaramerkkilisenssiä hallinnoiva Bulls, Moomin Characters ja Lappset Group Oy ovat solmineet muumiteemaisia aktiviteettipuistoja ja muumiteemaista leikkipaikkavälinesarjaa koskevan yhteistyösopimuksen. Sen mukaan Lappsetin aktiviteettipuistoista vastaava liiketoimintayksikkö Lappset Creative alkaa suunnitella ja toimittaa muumiteemaisia aktiviteettipuistoja valituilla markkinoilla. Lisäksi sopimus mahdollistaa muumiteemaisen leikkipaikkavälinemalliston tuottamisen globaaleille markkinoille.

Lappset Group -konsernin vuoden 2018 liikevaihto nousi uusiin ennätyslukemiin20.3.2019 09:03:37 EETTiedote

Lappset Group -konsernin liikevaihto kasvoi voimakkaasti tilikaudella 2018. Konsernin liikevaihto nousi 63,5 miljoonaan euroon (50,8 MEUR vuonna 2017), kasvua 25 % edellisvuoteen verrattuna. Konsernin kaikki kolme liiketoimintadivisioonaa ylittivät myyntitavoitteensa. Konsernin liikevoitto tilikaudella 2018 oli 2,9 miljoonaa euroa, 4,5 % liikevaihdosta, (3,1 MEUR 2017). Liikevoiton pienentyminen johtui lähinnä henkilöstökustannusten noususta ja urakointiin liittyneistä kannattavuushaasteista. Konsernin omavaraisuusaste oli 56,1 %.