Lappset-konsernin tulos parani selkeästi viime vuonna

Leikki- ja liikuntapaikkoja sekä teemapuistoja toimittava rovaniemeläinen Lappset Group Oy paransi tulostaan selkeästi vaikean koronavuoden jälkeen. Konsernin liikevaihto kasvoi maltillisesti ollen vuoden lopussa 62 MEUR (vrt. 57,1 MEUR vuonna 2020). Liikevoitto oli 2,6 MEUR (4,2 %), kun vuoden 2020 tulos oli tappiollinen (-1,3 %). Sijoitetun pääoman tuotto kipusi 11,4 %:iin edeltävän vuoden -3,8 %:sta. Henkilöstöä konsernin palveluksessa oli vuoden vaihteessa yhteensä 386.
Lappset-konsernin toimitusjohtaja Tero Ylinenpää. Valokuva: Antti Kurola.

Liikevaihto kasvoi ja tuloskehitys oli positiivinen pandemiasta huolimatta

Konsernin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 8,7 %. Se kasvoi konsernissa niin kotimaassa kuin tytäryhtiöissä sekä jälleenmyyjäverkostossa. Teemapuistojen liiketoiminnasta vastaava Lappset Creative Worksin liiketoimintayksikön liikevaihto jäi hieman edellisvuodesta. Konsernin liikevoitto kehittyi myönteisesti paremman myynnin ja toimintojen tehostamisen sekä hankintojen ennakoimisen ansiosta.

”Liikevaihdon kasvua voidaan luonnehtia maltilliseksi. Koronatilanne vaikutti erityisesti teemapuistoprojekteihin, jotka olivat käytännössä jäissä koronan vuoksi lähes kaikkialla maailmassa. Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa, ja erilaisten aktiviteettipuistojen tilauskirja täyttyy mukavasti. Leikki- ja liikunta-alueiden puolella markkinoiden piristyminen näkyy positiivisena tilauskantana,” toimitusjohtaja Tero Ylinenpää kertoo.

Covid-19 -pandemia ja Ukrainan sota luovat epävarmuutta markkinoille

Covid-19 pandemiaan liittyvät epävarmuustekijät jatkuivat vuoden 2021 alussa. Raaka-aineiden ja rahtien hinnat nousivat tilikauden aikana edelleen, minkä vuoksi yhtiön tuotteiden hintoja korotettiin viime vuoden kesällä maltillisella 5%:n koronakorotuksella. Pandemian vaikutus projekteihin ja asiakkaiden ostovoimaan väheni tilikauden lopussa.

Koronaviruksen rokotekattavuuden ja herkästi tarttuvan Omikron-variantin myötä virus alkaa muistuttaa tavallista influenssaa, minkä myötä markkinoiden toivotaan vakiintuvan. Kiinan valtion pyrkiessä tukahduttamaan koronan leviäminen mittavien sulkujen ja karanteenien avulla, voi tämä aiheuttaa merkittäviä häiriöitä tavaravirtoihin. Toisaalta inflaatio on nousussa ja luo edelleen epävarmuutta raaka-aineiden, energian ja rahtien hintoihin.

”Ukrainan sodan vaikutukset ja Venäjälle kohdistuvat taloudelliset pakotteet vaikuttavat kuluvan vuoden liiketoimintaan. Ilmoitimme maaliskuussa vetäytyvämme Venäjän markkinoilta toistaiseksi. Energian hinta on jo kallistunut, logistiset haasteet ovat kasvaneet ja inflaatiopaineet nousevat, mikä kaikki lisää yleistä epävarmuutta markkinoilla,” Ylinenpää toteaa.

Tero Ylinenpää näkee tilanteen kuitenkin positiivisena.

”Vaikka poikkeusajat ovat aiheuttaneet lisärasitusta henkilöstöllemme, niin työntekijämme ovat sopeutuneet hyvin näihin vaikeisiin aikoihin. Uskon, että voimme jatkossakin toimia luottavaisin mielin yhteisen hyvän puolesta suunnitellen ja toimittaen eri-ikäisten ihmisten hyvinvointia ja jaksamista tukevia leikki- ja liikuntaympäristöjä sekä erilaisia aktiviteetteihin kannustavia teemapuistoja. Tällaisina aikoina toimintamme ilon, leikin ja terveellisen elämäntavan edistäjänä on entistäkin tärkeämpi. ”

Lappset-konsernin avainluvut per 31.12.2021

1.1.- 31.12.2021 (suluissa edellisen vuoden vastaava)

Liikevaihto (milj.€)

400

432

392

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Lappsetin juuret ovat syvällä pohjoisen luonnossa, Rovaniemellä, jossa yrityksen päätehdas sijaitsee, ja jossa valmistetaan leikki- sekä liikuntapaikkavälineitä ekologisesta raaka-aineesta, männystä.

Lisätietoja:

-  Toimitusjohtaja Tero Ylinenpää, puh. +358 400 290 234, tero.ylinenpaa@lappset.com

Lappset-konsernin toimitusjohtaja Tero Ylinenpää. Valokuva: Antti Kurola.
Lappset toimittaa leikki- ja liikuntavälineiden vakiomallistojen lisäksi lukuisia asiakkaalle räätälöityjä ja erikoissuunniteltuja leikkipuistoja. Kuvan majakkateemainen leikkipuisto valmistui vuonna 2021 Ranskaan, L'Océan de Bretoniin. Valokuva: Lappset France

Lappset Group Oy on rovaniemeläinen leikki- ja liikuntapaikkavälineitä, teemapuistoja sekä puisto- ja kadunkalusteita toimittava perheyritys. Konserni koostuu kymmenestä tytäryhtiöstä yhdeksässä eri maassa ja yli 50 maahan ulottuvasta jakelijaverkostosta. Tuotantolaitoksia konsernilla on neljässä maassa, Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Alankomaissa. Lappsetin tuotteita viedään lähes 60 eri maahan. Lappset-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 62 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 2,6 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa toimii 386 eri alojen asiantuntijaa yhdeksässä eri maassa.