Lapsen oikeudet on huomioitava sukupuolen vahvistamista koskevassa lainvalmistelussa

Lapsiasiavaltuutettu, Väestöliitto ry., Sateenkaariperheet ry., Lastensuojelun Keskusliitto ja Mannerheimin lastensuojeluliitto toteavat, että sukupuolen juridiseen vahvistamiseen liittyvän lainsäädännön tulee turvata lapsen oikeuksia ja tukea lapsen terveen identiteetin kasvua.

Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen, Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta ja Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä julkaisivat 27.5.2019 Helsingin Sanomissa aiheesta mielipidekierjoituksen. Kirjoitus on julkaistu alla.

Translain on huomioitava lapsen oikeudet

Kouluterveyskyselyssä on alettu kysyä nuoren sukupuolen kokemuksesta. Kysely kertoo hälyttäviä tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Myös aiemmat tutkimukset osoittavat, että sukupuoliristiriitaa kokevat nuoret ovat muita alttiimpia kiusaamiselle, väkivallalle, yksinäisyydelle ja ahdistuksen kokemuksille.

Kyseessä on yksi haavoittuvimmista lapsiryhmistämme, johon kohdistuu erittäin vihamielistä suhtautumista yhteiskunnassamme. Meidän on varmistettava sukupuoliristiriitaa kokevan lapsiryhmän turvallinen kasvu.

Ongelma on ratkaistava yhdessä. Koulujen ja muiden lasten kasvuympäristöjen rakentaminen turvalliseksi myös sukupuolivähemmistöihin kuuluville lapsille on ensiarvoisen tärkeää. Niin lasten kuin nuorten parissa työskentelevien kykyä kohdata sukupuolten moninaisuutta tulee parantaa.

Yhteiskunnan arvot heijastuvat lainsäädäntöön. Sukupuolen juridiseen vahvistamiseen liittyvän lainsäädännön tulee turvata lapsen oikeuksia, tukea lapsen terveen identiteetin kasvua ja suojella lasta kasvuympäristön vihamieliseltä suhtautumiselta.

Nuoren tunnistaminen virallisesti hänen sukupuolikokemustaan vastaavalla henkilötunnuksella ja nimellä on keino tukea lapsen itseymmärrystä. Näin hänet voidaan myös kohdata oikein arjen ihmissuhteissa, koulussa ja palvelujärjestelmässä. Juridinen tunnistaminen on muutettavissa, eikä se tarkoita peruuttamattomien hoitojen sallimista alaikäisille.

Kaikessa lainsäädännössä tulee huomioida lapsen etu ja lain vaikutukset lapsiin. Sukupuolen vahvistamista koskeva lainsäädäntö ei voi olla tästä poikkeus.

Kun lakia uudistetaan, on välttämätöntä arvioida, miten lainsäädännöllä voidaan tukea ja turvata sukupuolivähemmistöihin kuuluvia lapsia ja nuoria, intersukupuoliset lapset mukaan lukien.

Väestöliitto ry.
Sateenkaariperheet ry.
Lastensuojelun Keskusliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto