Lapsen oikeudet on huomioitava sukupuolen vahvistamista koskevassa lainvalmistelussa

Lapsiasiavaltuutettu, Väestöliitto ry., Sateenkaariperheet ry., Lastensuojelun Keskusliitto ja Mannerheimin lastensuojeluliitto toteavat, että sukupuolen juridiseen vahvistamiseen liittyvän lainsäädännön tulee turvata lapsen oikeuksia ja tukea lapsen terveen identiteetin kasvua.

Translain on huomioitava lapsen oikeudet

Kouluterveyskyselyssä on alettu kysyä nuoren sukupuolen kokemuksesta. Kysely kertoo hälyttäviä tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Myös aiemmat tutkimukset osoittavat, että sukupuoliristiriitaa kokevat nuoret ovat muita alttiimpia kiusaamiselle, väkivallalle, yksinäisyydelle ja ahdistuksen kokemuksille.

Kyseessä on yksi haavoittuvimmista lapsiryhmistämme, johon kohdistuu erittäin vihamielistä suhtautumista yhteiskunnassamme. Meidän on varmistettava sukupuoliristiriitaa kokevan lapsiryhmän turvallinen kasvu.

Ongelma on ratkaistava yhdessä. Koulujen ja muiden lasten kasvuympäristöjen rakentaminen turvalliseksi myös sukupuolivähemmistöihin kuuluville lapsille on ensiarvoisen tärkeää. Niin lasten kuin nuorten parissa työskentelevien kykyä kohdata sukupuolten moninaisuutta tulee parantaa.

Yhteiskunnan arvot heijastuvat lainsäädäntöön. Sukupuolen juridiseen vahvistamiseen liittyvän lainsäädännön tulee turvata lapsen oikeuksia, tukea lapsen terveen identiteetin kasvua ja suojella lasta kasvuympäristön vihamieliseltä suhtautumiselta.

Nuoren tunnistaminen virallisesti hänen sukupuolikokemustaan vastaavalla henkilötunnuksella ja nimellä on keino tukea lapsen itseymmärrystä. Näin hänet voidaan myös kohdata oikein arjen ihmissuhteissa, koulussa ja palvelujärjestelmässä. Juridinen tunnistaminen on muutettavissa, eikä se tarkoita peruuttamattomien hoitojen sallimista alaikäisille.

Kaikessa lainsäädännössä tulee huomioida lapsen etu ja lain vaikutukset lapsiin. Sukupuolen vahvistamista koskeva lainsäädäntö ei voi olla tästä poikkeus.

Kun lakia uudistetaan, on välttämätöntä arvioida, miten lainsäädännöllä voidaan tukea ja turvata sukupuolivähemmistöihin kuuluvia lapsia ja nuoria, intersukupuoliset lapset mukaan lukien.

Lapsiasiavaltuutettu
Väestöliitto ry.
Sateenkaariperheet ry.
Lastensuojelun Keskusliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Lisätietoja:

Eija Koivuranta, toimitusjohtaja, Väestöliitto ry., p. 050 574 1775, eija.koivuranta@vaestoliitto.fi

Juha Jämsä, toiminnanjohtaja, Sateenkaariperheet ry, p. 044 997 1956, juha.jamsa@sateenkaariperheet.fi

Lapsistrategian lähtökohdaksi lasten ja perheiden moninaisuus ja haavoittuviin ryhmiin kuuluvien lasten suojelu12.3.2019 06:00:00 EETTiedote

Tänään julkaistaan Lapsen aika – Kohti kansallista lapsistrategiaa 2040 -raportti. Raportin on tarkoitus antaa suuntaviivoja seuraavan hallituskauden lapsistrategiatyöhön. Taustapaperissa mainitaan, että lapsiystävällinen Suomi on tasa-arvoinen ja yhdenvertainen. Tämä linjaus ei kuitenkaan yksin riitä turvaamaan kaikkien lasten ja perheiden näkyvyyttä strategiassa.

Järjestöt: Sijaissynnytysten kotimainen sääntely on ainoa eettisesti kestävä ratkaisu19.11.2018 07:00:00 EETKutsu

Sijaissynnytykseen tähtäävät järjestelyt on nykyisellään kielletty hedelmöityshoitolaissa, minkä vuoksi useat suomalaiset ovat turvautuneet ulkomailla tapahtuviin järjestelyihin. Sijaissynnytykselle täytyy luoda eettisesti kestävät ja turvalliset rakenteet kotimaassa uudistamalla lainsäädäntöä ja luomalla hyvät käytänteet, vaativat Lapsettomien yhdistys Simpukka, Monimuotoiset perheet -verkosto, Sateenkaariperheet ry ja Kohtuuttomat ry