Lapset ensin -keräys toteutetaan tänä vuonna verkkolahjoituksin

Koronavirus siirtää Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lapset ensin -keräyksen verkkoon. Lahjoituksia ohjataan tekemään verkkolahjoitussivun tai MobilePayn kautta. Keräyksen tuotto käytetään paikallisyhdistystemme toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen. Keräys alkaa 1. huhtikuuta ja jatkuu 15. toukokuuta asti.

MLL:n Lapset ensin -keräys järjestetään verkkolahjoituksin. Kuva: MLL / Jere Satamo

– Yhdistystemme harrastetoiminta on nyt tauolla, mutta tilanteen mentyä ohitse tarve perhekahviloille, kerhoille ja erilaisille tapahtumille on entistä suurempi. Yhdistykset joutuvat perumaan tapahtumia, jotka toteutuessaan olisivat mahdollistaneet myös varainhankinnan, siksi jokainen verkkolahjoitusten kautta kertyvä euro on erityisen tärkeä, järjestöpäällikkö Arja-Liisa Mauno MLL:stä sanoo.

Lapset ensin -lahjoitukset käytetään Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikalliseen toimintaan. Yhdistystemme 2800 vuotuista perhetapahtumaa, 690 viikoittaista perhekahvilaa ja 1370 kerhoa ovat arjen tukea parhaimmillaan. Osallistumalla autat meitä rakentamaan perheiden turvaverkkoa.

Keräyksen toteuttavat siihen osallistuvat paikallisyhdistykset, joista jokainen valitsee oman keräyskohteensa. Tyypillisiä keräyskohteita ovat perhekahvila, tukioppilas- sekä kerhotoiminta, koko perheen retket ja erilaiset tapahtumat. Tänä vuonna osa tapahtumista liittyy joko yhdistyksen omaan merkkivuoteen tai MLL:n satavuotisjuhlintaan, joiden kunniaksi yhdistyksissä suunnitellaan koko perheen tapahtumia syksylle.

– MLL:n yhdistysten toimintaan mukaan tulemiselle ei ole kynnystä. Kaikki ovat siihen tervetulleita. Se on toimintaa ihmiseltä ihmiselle. MLL-aktiivit muokkaavat toiminnasta itsensä näköistä ja tekevät sitä ilolla. Monenlaisen ilon voi jakaa ja tarjota vain, jos siihen on taloudelliset mahdollisuudet, Mauno toteaa.

Jokaisella lapsella on oikeus leikkiin, iloon ja turvaan

Lapset ensin -keräyksellä satavuotias MLL haluaa muistuttaa, että jokaisella lapsella on oikeus leikkiin, iloon ja turvaan. MLL auttaa vanhempia kasvattamaan ja suojelemaan lapsia ja iloitsemaan heistä. Tässä työssä paikallisyhdistyksillä on merkittävä rooli.

Keräys on valtakunnallinen, mutta toteutetaan alueellisesti paikallisyhdistysten vapaaehtoisten voimin. Vapaaehtoiset pyörittävät MLL:n paikallisyhdistysten toimintaa ja järjestävät muun muassa perhekahviloita, kerhoja, retkiä ja tapahtumia.

Lapset ensin -keräykseen voi lahjoittaa monin eri tavoin: tilisiirrolla, MobilePaylla tai verkkolahjoitussivun kautta. Jokainen lahjoitus kohdistetaan tietyn yhdistyksen toiminnan tukemiseen ja lahjoittajana voit itse valita kohteen. Keräysaika on 1.4.–15.5.2020.

järjestöpäällikkö Arja-Liisa Mauno, p. 040 584 5176, arja-liisa.mauno(a)mll.fi
varainhankintapäällikkö Tiina Vienanlinna, p. 050 472 2445, tiina.vienanlinna(a)mll.fi

Keräysluvan tiedot: Poliisihallitus RA/2019/983, myönnetty 7.11.2019, voimassa 1.1.2020–31.12.2024 koko Suomen alueella Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Käytämme lahjoitukset vuonna 2020 MLL:n paikallistoiminnan tukemiseen ja kehittämiseen.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. Vuonna 2020 liitto juhlii satavuotista taivaltaan lasten hyvinvoinnin edistäjänä. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 87 000 jäsentä, 548 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi

Täikammasta ja hammasharjasta lapsikuolleisuuden vähentämiseen – Näin 100 vuotta täyttävä Mannerheimin Lastensuojeluliitto on muokannut suomalaista yhteiskuntaa22.1.2020 07:02:00 EETTiedote

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on lähes kaikille suomalaisille tuttu. Harva kuitenkaan tietää, kuinka konkreettisesti MLL on ollut muovaamassa asioita, joita pidämme arjessamme tänä päivänä itsestäänselvyyksinä. Esimerkiksi elämä monessa lapsiperheessä voisi näyttää erilaiselta, jos MLL ei olisi tuonut 1920-luvulla täikampaa Suomeen. ”Ennen täiden hävittäminen oli huomattavasti hankalampaa ja monet vaan hyväksyivät ne kiusana, josta ei pääse eroon. MLL:n tuoma täikampa osoittautui kuitenkin halvaksi ja tehokkaaksi keinoksi ongelman ratkaisuun. MLL toi Suomeen tuolloin myös hammasharjoja ja oli kehittämässä hammashoitoa koko Suomessa”, kertoo MLL:n historiantutkija Eeva Kotioja. Lapsikuolleisuuden vastainen työ Tänä vuonna 100 vuotta täyttävä Mannerheimin Lastensuojeluliitto oli heti perustamisestaan saakka merkittävä toimija suomalaisessa yhteiskunnassa ja sen vaikutus näkyi nopeasti. ”MLL:n merkitys Suomelle on suuri ja liitto on tehnyt tilastollisestikin merkittävää työtä lapsikuol