Lapset huomioon kaikessa taloyhtiön päätöksenteossa

Kansainvälisenä lapsen oikeuksien päivänä 20.11. kannustamme taloyhtiöitä huomioimaan lapset kaikessa taloyhtiön toiminnassa ja päätöksenteossa. Parhaillaan vietettävän lapsen oikeuksien viikon teemana on tänä vuonna lapsen oikeus olla oma itsensä.

Taloyhtiön toiminta voi usein näyttäytyä lapselle erilaisten sääntöjen ja kieltojen valossa: ei saa kiivetä pihan puihin eikä maalata liiduilla asvalttiin, ja porraskäytävässäkin pitää liikkua hiljaa. Lasten äänet asuntojen sisällä, porraskäytävissä ja pihoilla kuuluvat kuitenkin normaaliin elämään. Taloyhtiön vastuutehtävissä toimivien on hyvä muistaa, että taloyhtiön päätöksillä voi olla suuri merkitys yhtiössä asuvien lasten arkeen. Sen vuoksi lasten näkökulma tulisi aina ottaa päätöksenteossa huomioon.

”Esimerkkinä lasten elämään vaikuttavista asioista voi mainita taloyhtiön pihan, jota koskevia päätöksiä tehdessä lapset pitäisi aina ottaa huomioon. Kun suunnitellaan piharemonttia, tulisi miettiä, millainen piha olisi viihtyisä myös lasten kannalta”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Vaikka taloyhtiössä ei juuri nyt asuisikaan yhtään lapsiperhettä, lapsille tärkeitä asioita, kuten pihan leikkipaikkoja, ei tulisi päästää rapistumaan, saati kokonaan poistaa.

”Asunnon ostamista harkitsevat perheet kiinnittävät hyvinkin tarkasti huomiota siihen, millaiselta taloyhtiö vaikuttaa lapsiperheen elämää ajatellen. Leikkeihin sopiva pihamaa voi vaikuttaa ostopäätökseen ratkaisevasti ja sillä tavalla lisätä asunnon houkuttelevuutta”, Pynnönen tietää.

Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää vietetään vuosittain 20. marraskuuta Lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi kaikkialla maailmassa. Päivän tarkoituksena on tuoda esiin lapsen oikeuksien sopimusta ja herättää keskustelua lasten hyvinvointiin liittyvistä asioista. Tänä vuonna lapsen oikeuksien päivän teemana on jokaisen lapsen oikeus olla oma itsensä.

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Lievää kasvua korjausrakentamiseen vuonna 202028.11.2019 08:55:00 EETTiedote

Korjausrakentamisbarometrin tulokset povaavat varovaista kasvua taloyhtiöiden korjaamiseen vuonna 2020. Kiinteistöliiton korjausrakentamisen Ilmapuntari osoittaa positiivista saldolukua pk-seudulla, muualla Etelä-Suomessa sekä Pohjois-Suomessa. Näillä alueilla oli hienoisesti enemmän vastaajia, jotka ilmoittavat yhtiönsä korjausten olevan ensi vuonna kuluvaa vuotta suurempia kuin niitä, jotka arvioivat korjausten supistuvan.

Osakas, huomioi postilakko ja ilmoita taloyhtiölle sähköpostiosoitteesi yhtiökokouskutsua varten!25.11.2019 15:13:01 EETTiedote

Postilakko aiheuttaa huolta niissä taloyhtiöissä, joissa yhtiökokouskutsu on toimitettava lakon aikana. Laki velvoittaa toimittamaan yhtiökokouskutsun osakkaille viimeistään kahta viikkoa ennen kokousta. Lakon aikana olisi sekä taloyhtiön että osakkaan edun mukaista lähettää kutsu perinteisen postin sijasta sähköpostilla. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että osakas ilmoittaa oman sähköpostiosoitteensa taloyhtiölle nimenomaan yhtiökokouskutsun toimittamista varten.

Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää8.11.2019 15:35:35 EETTiedote

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää.