Lapset tarvitsevat apua väkivallasta toipumiseen

Pääkaupungin turvakoti ry auttoi vuoden 2018 aikana yli 1400 henkilöä, joiden elämässä oli lähisuhdeväkivaltaa. Väkivaltatyön asiantuntijat ovat huolissaan lapsista, jotka näkevät tai kokevat kotonaan väkivaltaa, mutta joiden avunsaannin estää lapsen toinen huoltaja.

Myös lapset tarvitsevat apua toipuakseen koetusta väkivallasta. Lapset ymmärtävät kodin painostavan ilmapiirin, vaikka he eivät näkisi konkreettista väkivaltatilannetta. Väkivallan kokemukset vaikuttavat aina lapseen, vaikka lyönnit tai väkivallan uhka eivät kohdistuisi suoraan häneen.

– Olemme vuosien ajan tarjonneet apua myös lapsille, joiden vanhemmat hakevat apua väkivaltatyön avopalveluistamme, kertoo Karola Grönlund, Pääkaupungin turvakoti ry:n toiminnanjohtaja.
– On selvää, että jos vuosia väkivallan keskellä elänyt perheen äiti tai isä hakee apua, täytyy huolestua myös lasten tilanteesta tarjoten heille apua. On liian yleistä, että lapsen toinen huoltaja kieltää lapselle tarjotun avun, eikä lapsi saa tulla juttelemaan työntekijän kanssa omista kokemuksistaan, Grönlund toteaa.

Kaikki väkivallan osapuolet voivat saada keskusteluapua yhdistyksen Lähisuhdeväkivaltatyön yksiköstä. Palvelu on asiakkaalle ilmaista. Vuonna 2018 yksikön asiakkuudessa oli 610 henkilöä, joista lapsia oli 37. Toiminnan rahoittavat Stea ja Helsingin kaupunki.

Vuonna 2018 yhdistyksen kolmen turvakodin 682 asiakkaasta lähes puolet oli lapsia. Turvakodit olivat pääsääntöisesti täynnä ja 568 apua hakevaa jouduttiin ohjaamaan muualle. Turvakotien toiminnan rahoittaa valtio ja se on asiakkaalle maksutonta.

Pääkaupungin turvakoti ry:n väkivaltatyön avopalvelut ja turvakodit ovat osa Ensi- ja turvakotien liiton valtakunnallista verkostoa, jonka jäsenjärjestöjen 17 turvakodissa sai apua 3347 ja avopalveluissa 3110 henkilöä.

Apua väkivaltaan jo 40 vuotta

Pääkaupungin turvakoti ry ensimmäinen turvakoti avasi ovensa huhtikuussa 1979 Myllypurossa ja jo avajaispäivänä pihaan saapuivat ensimmäiset apua hakevat äidit. 40-vuotisen historiansa aikana Pääkaupungin turvakoti ry:stä on kehittynyt monipuolinen ja arvostettu perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija. Sen laitos- ja avopalvelut ovat auttaneet rohkeasti ja ennakkoluulottomasti väkivallan kokijoita ja tekijöitä sekä väkivallalle altistuneita.

Vuoden Turvateko -palkinto historioitsija Satu Lidmanille

Pääkaupungin turvakoti ry myöntää vuoden 2019 Turvateko-palkinnon väkivaltatutkija, historioitsija, tietokirjailija Satu Lidmanille.

Satu Lidman on historioitsijana, väkivaltatutkijana sekä tietokirjailijana pitänyt rohkeasti ja monipuolisesti esillä lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä karttamatta sen vaikeita, salattuja tai kipeitäkään osa-alueita. Hän on merkittävällä tavalla korostanut ihmisoikeuksia ja tarkastellut sukupuolittunutta väkivaltaa, lapsiin kohdistunutta väkivaltaa, rangaistusjärjestelmiä ja häpeää sekä historian että nyky-yhteiskunnan näkökulmista. Hän on todennut, että ”Historioitsijalla on arvokas mahdollisuus olla yhteiskunnallinen vaikuttaja”. Pääkaupungin turvakoti ry:n näkemyksen mukaan hän on onnistunut siinä sekä historioitsijana että väkivaltatutkijana.

– Arvostan suuresti väkivaltatyön ammattilaisia, jotka kohtaavat asiakkaita heidän vaikeissa elämäntilanteissaan ja auttavat rakentamaan parempaa arkea. Tutkijana on palkitsevaa saada olla osa moniammatillisia verkostoja väkivallan torjumiseksi, sillä yhteistyössä on voimaa, iloitsee Satu Lidman

Palkinto ojennetaan Lidmanille 2.4.2019 iltapäivällä Paasitornissa pidettävässä juhlatilaisuudessa, jossa julkaistaan myös Pääkaupungin turvakoti ry:n 40-vuotisesta taipaleesta kertova historiikki.

Karola Grönlund
toiminnanjohtaja, Pääkaupungin turvakoti ry, p. 044 275 3006

Laura Kouri
viestinnän asiantuntija, Ensi- ja turvakotien liitto, p. 040 709 9498

Perheiden auttaminen verkossa moninkertaistunut2.4.2020 11:43:39 EESTTiedote

Perheet hakevat nyt vaikeuksiin apua verkon välityksellä. Ensi- ja turvakotien liitto on tehostanut verkkoauttamista ja apua on tarjottu yhä enemmän liiton matalan kynnyksen chatissa. Kuluneen kahden viikon aikana keskustelujen määrä on moninkertaistunut. Erityisesti vauvaperheiden vanhemmat ovat löytäneet chatin ja saaneet keskustelusta apua. Lisääntyneet kotiviikot ovat saaneet ihmiset hakemaan yhä enemmän apua myös kiristyneisiin tilanteisiin ja väkivaltaan kotona.

Perheiden jaksaminen voi olla koetuksella neljän seinän sisällä – Ensi- ja turvakotien liitto tehostaa verkkoauttamista17.3.2020 11:54:54 EETTiedote

Koronan vuoksi perheiden elämä rajoittuu nyt omaan kotiin. Uusi tilanne on hieno mahdollisuus puuhata enemmän yhdessä, kun menoja on vähemmän ja aikaa enemmän. Pulmat voivat myös kärjistyä ja perheiden yksinäisyys tuntua ylivoimaiselta. Ensi- ja turvakotien liitto lisää tuntuvasti perheitä auttavan chatin aukioloaikoja tulevina viikkoina. Chat on auki arkipäiväisin klo 10 –15 sekä muina erikseen ilmoitettuina aikoina. Haemme jäsenyhteisöjemme kanssa koko ajan aktiivisesti uusia keinoja olla apua tarvitsevien tukena tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Oulussa on tarjolla monipuolista tukea seksuaaliväkivallan ja lähisuhdeväkivallan uhreille - Tietoiseksi Pohjois-Suomen seksuaalineuvontakeskus on toiminut kohta vuoden31.1.2020 14:16:13 EETTiedote

Seksuaaliväkivallan uhriksi voi joutua minkä ikäinen ihminen tahansa, mutta seksuaalista väkivaltaa kokeneiden ei tarvitse jäädä Oulussa yksin. Oulun keskustassa Isokadulla Tietoiseksi seksuaalineuvontakeskus tukee seksuaaliväkivaltaa kokeneita aikuisia ja heidän läheisiään. Myös Oulun turvakotiin Tuiraan ja lähisuhdeväkivaltatyön yksikköön voi hakeutua, kun lähisuhteessa on seksuaaliväkivaltaa, muuta väkivaltaa tai vainoa.

Hyvä teko lapselle -palkinto Sixten Korkmanille9.1.2020 09:59:58 EETTiedote

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt Hyvä teko lapselle 2019 -palkinnon valtiotieteen tohtori Sixten Korkmanille. Hän on merkittävänä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja keskustelijana tuonut esiin lapsiin ja perheisiin panostamisen investointina eikä kulueränä. Perheiden varhaiseen tukeen kannattaa investoida, sillä se tuottaa enemmän kuin aiheuttaa kustannuksia. (Tiedote julkaisuvapaa 9.1.2020 klo 14.30)