Lapset tarvitsevat apua väkivallasta toipumiseen

Pääkaupungin turvakoti ry auttoi vuoden 2018 aikana yli 1400 henkilöä, joiden elämässä oli lähisuhdeväkivaltaa. Väkivaltatyön asiantuntijat ovat huolissaan lapsista, jotka näkevät tai kokevat kotonaan väkivaltaa, mutta joiden avunsaannin estää lapsen toinen huoltaja.

Myös lapset tarvitsevat apua toipuakseen koetusta väkivallasta. Lapset ymmärtävät kodin painostavan ilmapiirin, vaikka he eivät näkisi konkreettista väkivaltatilannetta. Väkivallan kokemukset vaikuttavat aina lapseen, vaikka lyönnit tai väkivallan uhka eivät kohdistuisi suoraan häneen.

– Olemme vuosien ajan tarjonneet apua myös lapsille, joiden vanhemmat hakevat apua väkivaltatyön avopalveluistamme, kertoo Karola Grönlund, Pääkaupungin turvakoti ry:n toiminnanjohtaja.
– On selvää, että jos vuosia väkivallan keskellä elänyt perheen äiti tai isä hakee apua, täytyy huolestua myös lasten tilanteesta tarjoten heille apua. On liian yleistä, että lapsen toinen huoltaja kieltää lapselle tarjotun avun, eikä lapsi saa tulla juttelemaan työntekijän kanssa omista kokemuksistaan, Grönlund toteaa.

Kaikki väkivallan osapuolet voivat saada keskusteluapua yhdistyksen Lähisuhdeväkivaltatyön yksiköstä. Palvelu on asiakkaalle ilmaista. Vuonna 2018 yksikön asiakkuudessa oli 610 henkilöä, joista lapsia oli 37. Toiminnan rahoittavat Stea ja Helsingin kaupunki.

Vuonna 2018 yhdistyksen kolmen turvakodin 682 asiakkaasta lähes puolet oli lapsia. Turvakodit olivat pääsääntöisesti täynnä ja 568 apua hakevaa jouduttiin ohjaamaan muualle. Turvakotien toiminnan rahoittaa valtio ja se on asiakkaalle maksutonta.

Pääkaupungin turvakoti ry:n väkivaltatyön avopalvelut ja turvakodit ovat osa Ensi- ja turvakotien liiton valtakunnallista verkostoa, jonka jäsenjärjestöjen 17 turvakodissa sai apua 3347 ja avopalveluissa 3110 henkilöä.

Apua väkivaltaan jo 40 vuotta

Pääkaupungin turvakoti ry ensimmäinen turvakoti avasi ovensa huhtikuussa 1979 Myllypurossa ja jo avajaispäivänä pihaan saapuivat ensimmäiset apua hakevat äidit. 40-vuotisen historiansa aikana Pääkaupungin turvakoti ry:stä on kehittynyt monipuolinen ja arvostettu perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija. Sen laitos- ja avopalvelut ovat auttaneet rohkeasti ja ennakkoluulottomasti väkivallan kokijoita ja tekijöitä sekä väkivallalle altistuneita.

Vuoden Turvateko -palkinto historioitsija Satu Lidmanille

Pääkaupungin turvakoti ry myöntää vuoden 2019 Turvateko-palkinnon väkivaltatutkija, historioitsija, tietokirjailija Satu Lidmanille.

Satu Lidman on historioitsijana, väkivaltatutkijana sekä tietokirjailijana pitänyt rohkeasti ja monipuolisesti esillä lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä karttamatta sen vaikeita, salattuja tai kipeitäkään osa-alueita. Hän on merkittävällä tavalla korostanut ihmisoikeuksia ja tarkastellut sukupuolittunutta väkivaltaa, lapsiin kohdistunutta väkivaltaa, rangaistusjärjestelmiä ja häpeää sekä historian että nyky-yhteiskunnan näkökulmista. Hän on todennut, että ”Historioitsijalla on arvokas mahdollisuus olla yhteiskunnallinen vaikuttaja”. Pääkaupungin turvakoti ry:n näkemyksen mukaan hän on onnistunut siinä sekä historioitsijana että väkivaltatutkijana.

– Arvostan suuresti väkivaltatyön ammattilaisia, jotka kohtaavat asiakkaita heidän vaikeissa elämäntilanteissaan ja auttavat rakentamaan parempaa arkea. Tutkijana on palkitsevaa saada olla osa moniammatillisia verkostoja väkivallan torjumiseksi, sillä yhteistyössä on voimaa, iloitsee Satu Lidman

Palkinto ojennetaan Lidmanille 2.4.2019 iltapäivällä Paasitornissa pidettävässä juhlatilaisuudessa, jossa julkaistaan myös Pääkaupungin turvakoti ry:n 40-vuotisesta taipaleesta kertova historiikki.

Karola Grönlund
toiminnanjohtaja, Pääkaupungin turvakoti ry, p. 044 275 3006

Laura Kouri
viestinnän asiantuntija, Ensi- ja turvakotien liitto, p. 040 709 9498

Pirkanmaalla lähisuhdeväkivaltaa kokeneet saavat monipuolisesti apua19.8.2019 09:09:37 EESTTiedote

Tampereen kahdessa turvakodissa ja sen avopalveluissa autettiin viime vuonna 758 väkivaltaa kokenutta. Lapsia apua saaneiden joukossa oli 348. Lähisuhdeväkivaltaan saa monipuolisesti ja matalalla kynnyksellä apua, kun yhteistyörakenteet toimivat ja apua uskalletaan hakea. Väkivalta on silti liian usein läsnä arjessa. Tampereella kokoontuu 21-22.8. lähes 300 väkivaltatyön ammattilaista pohtimaan miten väkivallan osapuolia autetaan entistä tehokkaammin. Ammattilaiset haluavat keskustan halki kulkevalla kulkueella muistuttaa, että väkivaltaan löytyy apua, yksin ei kannata jäädä.

Kutsu medialle 20.8: Lahteen uusi palvelu raskaana oleville ja vauvaperheille (KORJATTU)14.8.2019 18:18:45 EESTKutsu

Lahteen avattava uusi palvelu auttaa päihteitä käyttäneitä tai - käyttäviä vauva- ja taaperoperheitä. Kolmena päivänä viikossa tapaavassa yhteisössä ja ryhmissä harjoitellaan vauvaperheen arkea, tuetaan varhaista vuorovaikutusta ja kuntoudutaan päihteistä. Uusi avopalveluyksikkö tulee tarpeeseen, sillä päihdeongelmat ovat Lahdessa vakavat ja lisääntynyt huumeiden käyttö näkyy monina vaikeuksina. Perheiden auttaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on inhimillistä ja järkevää lapsen turvallisten kasvuolosuhteiden edistämiseksi sekä päihdehaittojen vähentämiseksi. HUOMAA! Tiedote on julkaisuvapaa 20.8. klo 10.

Kutsu medialle 20.8: Lahteen uusi palvelu raskaana oleville ja alle 3-vuotiaiden perheille14.8.2019 14:23:11 EESTKutsu

Lahteen avattava uusi palvelu auttaa päihteitä käyttäneitä tai - käyttäviä vauva- ja taaperoperheitä. Kolmena päivänä viikossa tapaavassa yhteisössä ja ryhmissä harjoitellaan vauvaperheen arkea, tuetaan varhaista vuorovaikutusta ja kuntoudutaan päihteistä. Avopalveluyksikkö Jannika tulee tarpeeseen, sillä päihdeongelmat ovat Lahdessa vakavat ja lisääntynyt huumeiden käyttö näkyy monina vaikeuksina. Perheiden auttaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on inhimillistä ja järkevää lapsen turvallisten kasvuolosuhteiden edistämiseksi sekä päihdeongelmista aiheutuvien haittojen vähentämiseksi.