Lapset tarvitsevat apua väkivallasta toipumiseen

Pääkaupungin turvakoti ry auttoi vuoden 2018 aikana yli 1400 henkilöä, joiden elämässä oli lähisuhdeväkivaltaa. Väkivaltatyön asiantuntijat ovat huolissaan lapsista, jotka näkevät tai kokevat kotonaan väkivaltaa, mutta joiden avunsaannin estää lapsen toinen huoltaja.

Myös lapset tarvitsevat apua toipuakseen koetusta väkivallasta. Lapset ymmärtävät kodin painostavan ilmapiirin, vaikka he eivät näkisi konkreettista väkivaltatilannetta. Väkivallan kokemukset vaikuttavat aina lapseen, vaikka lyönnit tai väkivallan uhka eivät kohdistuisi suoraan häneen.

– Olemme vuosien ajan tarjonneet apua myös lapsille, joiden vanhemmat hakevat apua väkivaltatyön avopalveluistamme, kertoo Karola Grönlund, Pääkaupungin turvakoti ry:n toiminnanjohtaja.
– On selvää, että jos vuosia väkivallan keskellä elänyt perheen äiti tai isä hakee apua, täytyy huolestua myös lasten tilanteesta tarjoten heille apua. On liian yleistä, että lapsen toinen huoltaja kieltää lapselle tarjotun avun, eikä lapsi saa tulla juttelemaan työntekijän kanssa omista kokemuksistaan, Grönlund toteaa.

Kaikki väkivallan osapuolet voivat saada keskusteluapua yhdistyksen Lähisuhdeväkivaltatyön yksiköstä. Palvelu on asiakkaalle ilmaista. Vuonna 2018 yksikön asiakkuudessa oli 610 henkilöä, joista lapsia oli 37. Toiminnan rahoittavat Stea ja Helsingin kaupunki.

Vuonna 2018 yhdistyksen kolmen turvakodin 682 asiakkaasta lähes puolet oli lapsia. Turvakodit olivat pääsääntöisesti täynnä ja 568 apua hakevaa jouduttiin ohjaamaan muualle. Turvakotien toiminnan rahoittaa valtio ja se on asiakkaalle maksutonta.

Pääkaupungin turvakoti ry:n väkivaltatyön avopalvelut ja turvakodit ovat osa Ensi- ja turvakotien liiton valtakunnallista verkostoa, jonka jäsenjärjestöjen 17 turvakodissa sai apua 3347 ja avopalveluissa 3110 henkilöä.

Apua väkivaltaan jo 40 vuotta

Pääkaupungin turvakoti ry ensimmäinen turvakoti avasi ovensa huhtikuussa 1979 Myllypurossa ja jo avajaispäivänä pihaan saapuivat ensimmäiset apua hakevat äidit. 40-vuotisen historiansa aikana Pääkaupungin turvakoti ry:stä on kehittynyt monipuolinen ja arvostettu perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija. Sen laitos- ja avopalvelut ovat auttaneet rohkeasti ja ennakkoluulottomasti väkivallan kokijoita ja tekijöitä sekä väkivallalle altistuneita.

Vuoden Turvateko -palkinto historioitsija Satu Lidmanille

Pääkaupungin turvakoti ry myöntää vuoden 2019 Turvateko-palkinnon väkivaltatutkija, historioitsija, tietokirjailija Satu Lidmanille.

Satu Lidman on historioitsijana, väkivaltatutkijana sekä tietokirjailijana pitänyt rohkeasti ja monipuolisesti esillä lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä karttamatta sen vaikeita, salattuja tai kipeitäkään osa-alueita. Hän on merkittävällä tavalla korostanut ihmisoikeuksia ja tarkastellut sukupuolittunutta väkivaltaa, lapsiin kohdistunutta väkivaltaa, rangaistusjärjestelmiä ja häpeää sekä historian että nyky-yhteiskunnan näkökulmista. Hän on todennut, että ”Historioitsijalla on arvokas mahdollisuus olla yhteiskunnallinen vaikuttaja”. Pääkaupungin turvakoti ry:n näkemyksen mukaan hän on onnistunut siinä sekä historioitsijana että väkivaltatutkijana.

– Arvostan suuresti väkivaltatyön ammattilaisia, jotka kohtaavat asiakkaita heidän vaikeissa elämäntilanteissaan ja auttavat rakentamaan parempaa arkea. Tutkijana on palkitsevaa saada olla osa moniammatillisia verkostoja väkivallan torjumiseksi, sillä yhteistyössä on voimaa, iloitsee Satu Lidman

Palkinto ojennetaan Lidmanille 2.4.2019 iltapäivällä Paasitornissa pidettävässä juhlatilaisuudessa, jossa julkaistaan myös Pääkaupungin turvakoti ry:n 40-vuotisesta taipaleesta kertova historiikki.

Karola Grönlund
toiminnanjohtaja, Pääkaupungin turvakoti ry, p. 044 275 3006

Laura Kouri
viestinnän asiantuntija, Ensi- ja turvakotien liitto, p. 040 709 9498

Naisiin kohdistuva väkivalta on vakava ongelma Euroopassa27.11.2019 10:22:53 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä järjestetyssä konferenssissa arvoitiin perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta sekä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen ihmisoikeussopimuksen, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa eri maissa. Esille nousi, että edistystä on tapahtunut, mutta toisaalta osassa jäsenmaita mennään takapakkia naisten oikeuksien toteutumisen ja kunnioittamisen suhteen.

Kutsu medialle: Euroopan väkivaltatilannetta arvioidaan Helsingissä21.11.2019 09:28:44 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä 26.-27.11. järjestettävässä Stop the backlash – Stop domestic violence konferenssissa arvioidaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa jäsenmaissa ja EU:ssa sekä pohditaan keinoja perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi. Tapahtuma on osa Suomen EU puheenjohtajuuskauden ohjelmaa.

Mediainfo lähisuhdeväkivallasta selviytymisestä13.11.2019 11:02:16 EETKutsu

Järjestämme medialle infon perhe- ja lähisuhdeväkivallasta ja avun saannista 19.11. Helsingissä. Julkaisemme tulokset laajasta selviytymiskyselystä, johon tuli yli 600 vastausta väkivaltaa kokeneilta naisilta. Paikalla on kaksi heistä kertomassa omista kokemuksistaan. Kerromme myös, minkälainen tilanne Suomessa on tällä hetkellä, miten apua haetaan ja saadaan sekä miksi me olemme erityisen huolisamme väkivaltaa kokeneista lapsista. Info on ajankohtainen juuri nyt, sillä marraskuun lopussa puhutaan paljon väkivallasta. 25.11. vietetään YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää ja 26.-27.11. Suomessa järjestetään osana EU-puheenjohtajakauden ohjelmaa kansainvälinen seminaari naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja perheväkivallasta Euroopassa.

Vanhempien vaikeat lapsuudenkokemukset periytyvät vauvalle4.11.2019 14:26:30 EETTiedote

Vaikeat lapsuudenkokemukset voi tahtomattaan siirtää omalle vauvalle. Jo odotusaikana pitäisi tunnistaa sellaiset vauvaa odottavat äidit ja isät, joilla on omassa lapsuudenkodissa ollut esimerkiksi mielenterveysongelmia, väkivaltaa tai päihteitä. Oulussa toimivassa ensikodissa on havaittu, että vanhemmat, joilla on vaille jäämisen kokemuksia omassa lapsuudessaan hyötyvät tiiviistä ja pitkäkestoisesta tuesta vanhemmuuden alkumetreillä.