Lapsiasiavaltuutettu: ”Turvakotipaikkoja lisättävä nopeasti, poliisin aamuyön hälytystehtäviin lisää voimia”

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkisti viime viikolla tuoreet alkoholitilastot, jotka osoittavat alkoholikulutuksen kääntyneen nousuun kuluvan vuoden tammi-elokuussa.

– Vuodesta 2008 alkanut myönteinen kehitys näyttää taittuneen. Jo ennen alkoholilain uudistamista vuoden 2017 keväällä tehty Kouluterveyskysely osoitti 8. ja 9. luokan oppilaiden kuukausittaisen ja viikoittaisen alkoholinkäytön kääntyneen kasvuun. Samaan aikaan lasten kiireelliset sijoitukset ovat kasvaneet, vuonna 2017 kasvua edelliseen vuoteen oli 15 prosenttia. Eduskunnan päätökset ovat olleet vastuuta vailla. Vastuutonta myös on, että valtio ei ole varautunut ensi vuoden talousarviossa alkoholikulutuksen kasvuun. Valtion ensi vuoden talousarvion arvioluvut kulutuksesta ovat vähintään erikoisia. Esimerkkinä tästä on talousarviossa elintapojen kehitystä kuvaava indikaattori ”tosihumalaan vähintään kuukausittain juovat nuoret”. Kyseisen indikaattorin toteutuma vuonna 2017 on 10,2 %, mutta arviot vuodelle 2018 ja vuodelle 2019 ovat 10 %. On vaikea käsittää, mihin hallituksen arvio suunnasta perustuu. Luvut ovat käytännössä puhdas poliittinen arvaus, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila toteaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alustavien tulosten perusteella alkoholin myynti lisääntyi erityisesti päivittäistavarakaupassa, jossa alkoholia myytiin sataprosenttiseksi alkoholiksi muutettuna 5,9 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona edellisenä vuonna. Kokonaisuudessaan vähittäis- ja anniskelumyynti kasvoi Suomessa 1,1 prosenttia.

– Tilanteeseen on herättävä. Poliisin hälytystehtävät päihtyneiden henkilöiden osalta ovat kasvaneet voimakkaasti alkuvuonna, anniskeluaikojen pidentäminen näkyy tässä suoraan. Maan hallituksen ja eduskunnan on kannettava muutoksesta vastuu. Hallituksen esitykseen vuoden 2019 valtion talousarvioksi on lisättävä turvakotipaikkoja ja poliisille on annettava voimavaroja päihtyneiden henkilöiden kaitsemiseen, Kurttila vaatii.

Lisäksi lapsiasiavaltuutettu vaatii, että hallituksen on valmisteltava suunnitelma, miten Euroopan neuvoston asettama asukaslukuun perustuva tavoite 500 turvakotipaikasta aiotaan Suomessa saavuttaa. Suomessa on tällä hetkellä alle 200 turvakotipaikkaa. Käytännössä perheet eivät saa koko valtakunnassa tarvitsemaansa apua ajoissa ja riittävän läheltä.

”Rikoksia tehneen lapsen yksityisyyttä on kunnioitettava”: lapsiasiavaltuutettu esittää muutoksia lainsäädäntöön ja Journalistin ohjeisiin11.3.2020 06:56:00 EETTiedote

Tiedote 11.3.2020. Lapsiasiavaltuutettu esittää oikeudenkäynnin julkisuutta koskevaa sääntelyä muutettavaksi siten, että alaikäisen henkilöllisyys voitaisiin määrätä salassa pidettäväksi. Salassapidon tulisi jatkua myös täysi-ikäisyyden jälkeen. Kiireellisenä toimenpiteenä lapsiasiavaltuutettu esittää, että Journalistin ohjeissa kielletään alaikäisten henkilöllisyyden paljastaminen kaikissa tilanteissa, joissa lapsi on rikoksesta syytettynä tai tuomittuna.