Lapsuuden kehityksellinen trauma – syy arvottomuuden, häpeän ja syyllisyyden tunteisiin?

Kuinka kehityksellinen trauma syntyy? Miten se vaikuttaa ihmisten elämään? Psykoterapeutti Juha Klaavun esikoisteos Lapsuuden kehityksellinen trauma – Syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen (Viisas Elämä, 2023) vie lukijan tiedostamattomien lapsuustraumojen äärelle, joiden vaikutus näkyy kaikilla ihmisen elämän eri osa-alueilla, ja jotka vakavimmillaan voivat johtaa epävakaan persoonallisuushäiriön kehittymiseen.
Kirjailijan kuva: Julia Alakulju, Kansi: Taivo Org

”Kaikki tieto, erilaiset lähestymistavat ja näkökulmat, jotka auttavat ihmistä hahmottamaan ja ymmärtämään itseään, ja tarvittaessa hakeutumaan asianmukaiseen hoitoon, ovat tärkeitä. Tämä on myös kirjani tarkoitus.”

- Juha Klaavu uutuusteoksessa Lapsuuden kehityksellinen trauma – Syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen

Juha Klaavun Lapsuuden kehityksellinen trauma – Syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen kuvaa lukijalle Klaavun laajan kliinisen kokemuksen pohjalta, kuinka kehityksellinen trauma syntyy, ja millaisia vaikutuksia epäaidon minuuden luomisella on ihmisen elämään. Teos auttaa lukijaa ymmärtämään, miten lapsuuden kehityksellinen trauma ulottuu niin ihmisen tekemiin arkisiin valintoihin kuin elämän suurempiin kysymyksiin kuten ystävyyssuhteiden ja parisuhteen muodostamiseen. Teos on suunnattu kaikille heille, jotka ovat joskus kokeneet arvottomuuden, häpeän ja syyllisyyden tunteita, joita heidän on ollut itse vaikea ymmärtää.

”Kirja on kirjoitettu tavalliselle lukijalle, ei vain psykoterapeuteille tai muunlaista ihmistyötä tekeville. Toivon, että jokainen kirjan mahdollinen lukija löytää kirjasta itselleen jotain puhuttelevaa ja käyttökelpoista.” kertoo Juha Klaavu teoksestaan.

Juha Klaavu on teologian maisteri, psykoanalyyttinen psykoterapeutti (Valvira, kela, EFPP), jungilainen psykoanalyytikko (C.G. Jung Institute Zürich, FEGAP, IAAP), kouluttaja, luennoitsija ja psykoterapeuttien työnohjaaja. Hän on toiminut omalla vastaanotollaan noin 20 vuoden ajan Suomessa ja ulkomailla. Klaavun erityisaloja ovat kehityksellinen trauma ja epävakauden hoito. Lapsuuden kehityksellinen trauma on hänen esikoisteoksensa.

Lapsuuden kehityksellinen trauma – Syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen ilmestyy kirjakauppoihin viikolla 4.

Viisas Elämä Oy on suomalainen kustantamo, jolla on 25 vuoden kokemus sekä kotimaisen että ulkomaisen tietokirjallisuuden julkaisemisesta. Kustantamo keskittyy julkaisuohjelmassaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja on Suomen johtava kustantamo tässä kategoriassa. Viisas Elämä tarjoaa työkaluja ja oivalluksia merkitykselliseen elämään kaikilla elämän osa-alueilla. Viisas Elämän valikoimaan kuuluu ajattomia klassikoita, kuten Eckhart Tolle, Dalai Lama, Florence Scovel Shinn, James Allen, Jon Kabat-Zinn, Byron Katie, Timothy Ferriss, Tony Robbins, Charles Duhigg, Clarissa Pinkola-Estés, Wayne D. Dyer, Bruce Lipton, Michael Singer, ja Brené Brown.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Juha Klaavu kertoo uutuuskirjastaan Lapsuuden kehityksellinen trauma

Kirjailijan kuva: Julia Alakulju, Kansi: Taivo Org
Kansi: Taivo Org