Lapti rakentaa kaksi hirsikerrostaloa Pudasjärvelle

Rakennusliike Lapti Oy ja Pudasjärven Vuokratalot Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen Pudasjärven keskustaan rakennettavasta kahdesta hirsikerrostalosta. Rakennukset ovat 4-kerroksisia, hirsivaippaisia kerrostaloja, joihin tulee yhteensä 53 asuntoa ja liiketiloja. Hirsikerrostalot nousevat Pudasjärven keskustaan, kaupungintalon viereiselle tontille. Rakennustyöt käynnistyvät huhtikuussa maanrakennustöillä. Kohteen hirret toimittaa Kontiotuote Oy. Talot valmistuvat syksyllä 2021. Hankkeen arvo on noin 9,5 miljoonaa euroa.

Rakennusliike Lapti rakentaa Pudasjärven keskustaan kaksi nelikerroksista hirsikerrostaloa. Havainnekuva: Linja Arkkitehdit Oy

Pudasjärven keskustaan Kauppatietä ja Oikopolkua rajaaville tonteille tulee kahteen ekologisesti hirsivaippaiseen kerrostaloon yhteensä 53 asuntoa yksiöistä perheasuntoihin. Lisäksi Oikotien puolelle tulee viisi noin 80 m2:n kokoista liikehuoneistoa.

Pudasjärven keskustaan nousevat kerrostalot rakennetaan hybridirakenteella, jossa talon runko tehdään betonielementeistä ja ulkovaippa pudasjärveläisen Kontiotuotteen painumattomasta hirrestä. Tämä on mielenkiintoinen hanke meille rakentajille, kertoo Rakennusliike Lapti Oy:n Pohjois-Suomen aluejohtaja Mikko Lohi.

Pudasjärven ensimmäiset hirsikerrostalot

Pudasjärven kaupungintalon viereiselle tontille ja Kurenalan keskeiselle paikalle päätettiin rakentaa hirsiteeman mukaisesti jykevät kerrostalot.

Talot tukevat sekä kaupungin strategiaa että Pudasjärven Vuokratalojen kiinteistöstrategiaa. Hirsikerrostalojen rakentamisella haetaan myös mahdollisuutta muuttaa maailmaa ja tuoda hirsirakennukset kerrostalorakentamisen oikeaksi vaihtoehdoksi, kertoo Pudasjärven Vuokratalot Oy:n toimitusjohtaja Jouko Väänänen.

Pudasjärven Hirsihoviksi nimettyjen talojen ensimmäiseen kerrokseen tulee liiketiloja tuleville ja nykyisille yrittäjille. Asunnoista suuri osa on yksiöitä ja kaksioita. Taloista löytyy myös kolmioita ja neliöitä. Pudasjärvelle Hirsihovi tarkoittaa uusia, terveitä asuntoja ja liiketiloja. Asunnot rakennetaan ARA:n korkotukimallilla. Vuokrahinta määräytyy omakustanneperiaatteella kuten muuallakin Pudasjärven Vuokratalot Oy:n asuntokannassa. Hirsihovin asukashaku käynnistetään syksyllä 2020 ja muuttamaan pääsee 2021 vuoden loppupuolella, Väänänen lisää.

Julkisivuun näyttävä hirsivaippa

Pudasjärven Hirsihovin kerrostaloihin käytetään vajaa 700 m3 hirttä. Asuintalojen ulkoseinät tehdään näyttävällä 275mm paksulla ja 275mm korkealla hirrellä.

Investointi painumattomaan SmartLog -hirteen on selvästi vahvistanut Kontion asemaa julkisissa hankinnoissa. SmartLog on osoittanut olevan sekä teknisesti että kaupallisesti erittäin kilpailukykyinen ratkaisu isojen rakennusten toteuttamisessa. Hirren käyttö kerrostalorakentamisessa on uusi merkittävä askel hirren käyttötapojen laajentamiseen, toteaa Kontiotuotteen B2B-liiketoiminnan johtaja Hanna Haipus.

Lisätietojen antajat ovat tavoitettavissa 30.4. klo 13 saakka.

Mikko Lohi
Aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy
mikko.lohi@lapti.fi

Jouko Väänänen
toimitusjohtaja, Pudasjärven Vuokratalot Oy
jouko.vaananen@pudasjarvi.fi

Hanna Haipus
Liiketoimintajohtaja, Kontiotuote Oy
hanna.haipus@kontio.fi

Kerrostalojen ulkoseinät tehdään pudasjärveläisen Kontiotuotteen painumattomasta hirrestä.

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden päivähoito- ja hoivakiinteistöjen, liike- ja toimitilojen sekä koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin liikevaihto oli tilikaudella 2019 noin 340 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä. www.lapti.fi

Rakennamme hyvän elämän puitteet.

Kontio lyhyesti

Kontiotuote Oy, yleisesti tunnettu Kontiona, on maailman suurin hirsirakennusten valmistaja. Pohjoissuomalaiseen PRT-Forest -konserniin kuuluva Kontiotuote Oy työllistää reilut kaksisataa työntekijää. Kontion liikevaihto vuonna 2018 oli 55,6 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli noin 28 prosenttia. Toimitamme Suomen lisäksi rakennuksia vuosittain noin 30 eri maahan. Tärkeimmät vientimaat ovat Venäjä, Ranska ja Japani. www.kontio.fi

Lapti rakentaa 54 asunnon kerrostalon uudelle Hervantajärven asuinalueelle Tampereelle30.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy rakentaa uudelle Hervantajärven asuinalueelle 5-kerroksisen kerrostalon, johon tulee 54 asuntoa 25,5 m2:n yksiöistä 82,5 m2:n asuntoihin. Osaan ylimmän kerroksen asunnoista tulee lisätilaa tuova parvi. Asunto Oy Hervantajärven Aarre rakennetaan osoitteeseen Makkarajärvenkatu 80. Tulevaisuudessa noin 2900 asukkaan Hervantajärven asuinalue on suunniteltu tehokkaan joukkoliikenteen alueeksi, jonne kulkee raitiotie syksystä 2021 alkaen. Asunto Oy Hervantajärven Aarre valmistuu arviolta loppuvuodesta 2021.

Lapti suunnittelee ekologisen kolmen talon rivitaloyhtiön rakentamista Ristonmaalle Jyväskylään16.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy suunnittelee Jyväskylään Jyväsjärven kupeeseen Ristonmaalle rivitaloyhtiön Asunto Oy Jyväskylän Kaskenhovin rakentamista. Taloyhtiö sijaitsee osoitteessa Tienristi 1. Kaskenhoviin tulee yhteensä 14 asuntoa kolmeen puurunkoiseen rivitaloon. Asuntojakauma painottuu perheasuntoihin 81,5 m2:n kolmioista tilaviin 121,5 m2:n viiden huoneen asuntoihin. Kohde valmistuu syksyllä 2021.

Lapti käynnistää Kuopion Portin kolmannen ja viimeisen vaiheen5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy on tehnyt aloituspäätöksen Kuopion asemanseudulle nousevan Kuopion Portin kolmannen ja viimeisen vaiheen rakentamisesta. Kuopion Portin viimeisessä vaiheessa rakennetaan 15-kerroksinen tornitalo ja siihen liittyvä matalampi rakennusosa, jossa on vuokrattavia toimisto- ja liiketiloja yhteensä 4462 m2. Tornitaloon valmistuu Asunto Oy Kuopion Aseman Kärki. Aseman Kärkeen tulee 90 asuntoa, jotka sijaitsevat 4-15 kerroksissa. Kuopion Portin kolmas vaihe valmistuu keväällä 2022.