Laptin rakentama Kuopion Portin A-vaihe harjakorkeuteen

Lapti Group -konserniin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy rakentama Kuopion Portin A-vaihe on noussut harjakorkeuteen Kuopiossa. Rakennuksen harjannostajaisia vietetään 7.6.2019.

Laptin rakentama Kuopion Portin A-vaihe on harjakorkeudessa.

Kuopion Portti on kokonaisuudessaan kooltaan noin 50 000 neliömetriä. Hanke rakennetaan kolmessa osassa. Nyt harjakorkeuteen nousseesssa A-vaiheessa on tulossa toimisto- ja liiketiloja noin 4800 m2, 30-paikkainen tehostettua hoiva-asumista tarjoava hoivakoti, 35 palveluasuntoja sekä 53 asuntoa. Kokonaisuudessaan alue valmistuu vuonna 2022.

Kuopion Portin liike- ja toimistotilat ovat olleet hyvin kysyttyjä. Tammikuussa 2020 valmistuvaan A-vaiheen toimisto- ja liiketiloista on vain kolme pientä liiketilaa enää vuokraamatta. Alkuvuodesta 2021 valmistuvan B-vaiheen tiloista on vuokrattu noin 70 %, kertoo Rakennusliike Lapti Oy:n Itä-Suomen aluejohtaja Risto Pekkarinen.

Kuopiolaiset ovat ottaneet koko Kuopion Portti -hankkeen hyvin vastaan. Asunnot ja tornitaloasuminen palveluiden keskellä ovat herättäneet paljon kiinnostusta. A-vaiheen myytävät asunnot sijaitsevat torniosan yläkerroksissa (9.-16.), joista näköalat ympäristöön ovat kerta kaikkiaan huikeat, iloitsee Pekkarinen.

Matkustajille uudet odotustilat ja autoille runsaasti pysäköintitilaa

Rakenteilla olevaan B-vaiheeseen on suunnitteilla matkustajien odotustila. Kuopion kaupunkialueen joukkoliikennelautakunta on osaltaan hyväksynyt 146 m2 odotustilan vuokraamisen matkustajien käyttöön. Lopullisen päätöksen tilojen vuokraamisesta tekee Kuopion kaupunginhallitus.

Kuopion Portin alueesta tulee joukkoliikenteen keskipiste, jonka vuoksi sinne on suunniteltu matkustajille uudet odotustilat, johon sijoitetaan myös matkustajainformaatio- ja opastusjärjestelmät, kertoo Kuopion Tilakeskuksen toimialajohtaja Hannu Väänänen.

Rakenteilla on myös alueen työtekijöiden, matkustajien ja asukkaiden yhteiskäyttöön tuleva pysäköintilaitos.

Kuopion Portista tulossa lähes 500 henkilön työpaikka

Kuopion Portista tulee merkittävä työpaikkakeskittymä lukuisten liikkeiden, palveluiden sekä suuren toimistomäärän kautta. Arviolta alueelle tulee lähes 500 henkilön työpaikka.

Kuopion Porttiin on sijoittumassa monipuolisesti erilaisia ja eri kokoisia yrityksiä. Tulijoista yksi on Keskon Itä-Suomen aluetoimisto.

Kuopion Porttiin syntyy Keskolle uudet, nykyaikaiset toimitilat. Tilojen suunnittelussa olemme huomioineet työntekijöidemme erilaiset työnkuvat. Osa työpisteistä on tiimitiloissa tai työhuoneissa, mutta varsin monella meillä on hyvin liikkuva työ, joten kiinteille työpisteille ei ole tarvetta. Esimerkiksi itselleni ei tule lainkaan nimettyä työpistettä, vaan hyödynnän ns. freezone –tilaa. Neuvotteluhuoneiden lisäksi meille tulee useita yhden hengen tiloja, joissa voi rauhassa pitää video- tai Skype-neuvotteluja”, toteaa Keskon Itä-Suomen aluejohtaja Jari Kuosmanen tyytyväisenä.

Kuopion Portin valintaan vaikutti ennen kaikkea loistava sijainti. Saavutettavuus on aivan huippua, sillä sijaitseehan se nimensä mukaisesti pohjoispuolelta tullessa keskusta-alueen porttina. Lisäksi juna-, linja-auto-, ja taksiyhteyksien hyödyntäminen on aivan vertaansa vailla”, jatkaa Kuosmanen.

Odotamme innolla muuttoautoa!, tunnelmoi Kuosmanen.

Remar Oy laajentaa toimintaansa Kuopion Porttiin avaamalla 300 asiakaspaikkaisen lounasravintolan.

Lupaamme asiakkaillemme Kuopion monipuolisimman salaattipöydän ja herkullisen lounaan, kertoo Remar Oy:n toimitusjohtaja Pasi Toppari.

Uusi, isompi keittiö mahdollistaa myös palvelumme laajentamisen Juhlapalvelu Remarin asiakkaille, Toppari lisää.

Myös Rakennusliike Lapti suunnittelee oman Itä-Suomen aluetoimistonsa siirtämistä Kuopion Porttiin.

Suunnitelmia toki on, mutta lopullista päätöstä emme ole vielä tehneet. Lähiaikoina selviää, onko meille vielä tilaa tulla, naurahtaa Pekkarinen Rakennusliike Laptista.

KUOPION PORTTIIN SIJOITTUVIA TOIMIJOITA:

R-Kioski

Hazana Oy / VMP-varamiespalvelu

Matkahuolto

Mikkelin Puhelin Yhdistys

Attendo

Sweco

Kesko Itä-Suomi aluetoimisto

Remar Oy/Juhlapalvelu Remar Oy

Beneone Oy

Lisäksi Kuopion Portin tiloihin on tulossa toimijoita, joiden sijoittumisesta Kuopion Porttiin on sovittu kerrottavan myöhemmin.

KUOPION PORTIN TYÖMAASTA LYHYESTI

Harjakorkeudessa oleva A-vaihe vastaa 25 %:ia koko hankkeen lattiapinta-alasta. Tämä vastaa 83 keskikokoisen omakotitalon lattiapinta-alaa.

Kuopion Portista rakennetaan lähes hiilineutraalia aluetta, jossa lämmitysenergia saadaan maalämmöstä. A-osan tilojen lämmittämiseen ja kesällä viilennykseen varten porattiin rakennuksen alle 12 lämpökaivoa.
Kaikkiaan alueelle porataan noin 78 lämpökaivoa.

Rakennustyömaalla työskentelee päivittäin keskimäärin 120 henkilöä.

Risto Pekkarinen
Aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy
risto.pekkarinen@lapti.fi

Laptin rakentama Kuopion Portin A-vaihe on harjakorkeudessa.

Lapti Group Oy on nopeasti kasvava ja kannattava rakennusalan suomalainen konserni. Toimintamme keskittyy asunto-, palvelu- ja toimitilarakentamiseen sekä kiinteistökehitykseen ja talotekniikkapalveluihin Suomessa. Konsernissa työskentelee lähes 800 henkilöä.

Lapti rakentaa 54 asunnon kerrostalon uudelle Hervantajärven asuinalueelle Tampereelle30.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy rakentaa uudelle Hervantajärven asuinalueelle 5-kerroksisen kerrostalon, johon tulee 54 asuntoa 25,5 m2:n yksiöistä 82,5 m2:n asuntoihin. Osaan ylimmän kerroksen asunnoista tulee lisätilaa tuova parvi. Asunto Oy Hervantajärven Aarre rakennetaan osoitteeseen Makkarajärvenkatu 80. Tulevaisuudessa noin 2900 asukkaan Hervantajärven asuinalue on suunniteltu tehokkaan joukkoliikenteen alueeksi, jonne kulkee raitiotie syksystä 2021 alkaen. Asunto Oy Hervantajärven Aarre valmistuu arviolta loppuvuodesta 2021.

Lapti suunnittelee ekologisen kolmen talon rivitaloyhtiön rakentamista Ristonmaalle Jyväskylään16.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy suunnittelee Jyväskylään Jyväsjärven kupeeseen Ristonmaalle rivitaloyhtiön Asunto Oy Jyväskylän Kaskenhovin rakentamista. Taloyhtiö sijaitsee osoitteessa Tienristi 1. Kaskenhoviin tulee yhteensä 14 asuntoa kolmeen puurunkoiseen rivitaloon. Asuntojakauma painottuu perheasuntoihin 81,5 m2:n kolmioista tilaviin 121,5 m2:n viiden huoneen asuntoihin. Kohde valmistuu syksyllä 2021.

Lapti käynnistää Kuopion Portin kolmannen ja viimeisen vaiheen5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy on tehnyt aloituspäätöksen Kuopion asemanseudulle nousevan Kuopion Portin kolmannen ja viimeisen vaiheen rakentamisesta. Kuopion Portin viimeisessä vaiheessa rakennetaan 15-kerroksinen tornitalo ja siihen liittyvä matalampi rakennusosa, jossa on vuokrattavia toimisto- ja liiketiloja yhteensä 4462 m2. Tornitaloon valmistuu Asunto Oy Kuopion Aseman Kärki. Aseman Kärkeen tulee 90 asuntoa, jotka sijaitsevat 4-15 kerroksissa. Kuopion Portin kolmas vaihe valmistuu keväällä 2022.

Lapti rakentaa kaksi kerrostaloa Huikkaan alueelle Tampereelle20.5.2020 13:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy rakentaa Hakametsän itäpuolella sijaitsevan Huikkaanaukion läheisyyteen Ali-Huikkaantielle kaksi nelikerroksista kerrostaloa, joihin tulee yhteensä 54 huoneistoa. Asunto Oy Huikkaan Harmonian asuntotarjonta on monipuolinen. Taloihin on suunniteltu asuntoja kompakteista yksiöistä tilaviin perheasuntoihin. Kohteen on suunnitellut arkkitehti Harri Mäkiaho Arkkitehtipalvelu Oy:stä. Rakentaminen on käynnissä ja talot valmistuvat kesällä 2021.