Laptin rakentama pysäköintitalo P-Matkakeskus harjakorkeuteen

Rakennusliike Lapti Oy:n rakentama pysäköintitalo P-Matkakeskus Kuopion aseman alueella on noussut harjakorkeuteen. Rakennuksen harjannostajaisia vietetään 25.10.2019.

Havainnekuva pysäköintitalo P-Matkakeskuksesta. QVIM Arkkitehdit Oy

P-Matkakeskukseen tulee 483 autopaikkaa neljään kerrokseen. Kerrosten 1, 2 ja 3 pysäköintipaikat ovat tarkoitettu yleiseen pysäköintiin ja neljännen kerroksen pysäköintipaikat ovat varattu pysäköintipaikan ostaneille asiakkaille. Pysäköintitaloon rakennettavista pysäköintipaikoista 10 on varattu liikuntaesteisille ja kolme paikkaa moottoripyörille.

Pysäköintitalo on maksullinen, se on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa ja palvelee kaikkia Kuopion Matkakeskuksessa asioivia. P-Matkakeskus tarjoaa vaivattoman pysäköinnin myös alueelta juna- ja bussimatkalle lähtijöille.

Ympäristöarvot ja ekologisuus

P-Matkakeskuksessa on huomioitu ympäristöarvot ja ekologisyys usealla eri tavalla. Matkakeskuksen hankealueen rakennusten lämmitysenergia tuotetaan P-Matkakeskukseen sijoitettavasta maalämpövoimalasta. Maalämmön lisäksi pysäköintitalon katolle sijoitettavasta noin 1500 m2 suuruisesta aurinkopaneelikentästä saadaan energiaa niin pysäköintitalon kuin maalämpövoimalan käyttöön.

P-Matkakeskuksen ensimmäisen kerroksen pysäköintipaikoista 25 kappaletta on varattu ensisijaisesti ajoneuvojen käyttöön, joiden hiilidioksidipäästöt eivät ylitä 95 g/km. Lisäksi pysäköintitaloon tulee 10 kappaletta Väre Oy:n operoimia, julkiseen käyttöön tarkoitettuja, maksullisia 22 kW auton sähkölatauspisteitä. Pysäköintitalosta autopaikan ostaneilla on myös mahdollisuus tilata Väre Oy:ltä erillinen latauspiste omaan käyttöönsä.

P-Matkakeskuksen vieressä sijaitsevalle lyhytaikaisen pysäköinnin piha-alueelle tulee yksi Suomen tehokkaimmista sähköautojen pikalatauspisteistä. Pikalatauspiste on teholtaan 150 kW ja se on tarkoitus ottaa käyttöön pysäköintitalon avaamisen yhteydessä.

Kuopion aseman alueelle on helppo saapua myös polkupyörällä, koska tarjolla on lähes 1000 polkupyöräpaikkaa.

Vaivatonta pysäköintiä

P-Matkakeskuksen pysäköintiä operoi Europark Oy, joka toimittaa pysäköintitaloon uudenaikaisen, täysin puomittoman pysäköintijärjestelmän. Puomiton järjestelmä perustuu ajoneuvojen rekisterinumeroiden tunnistukseen. Pysäköintitalo avataan 30.1.2020.

P-Matkakeskus tarjoaa helpon pysäköinnin alueen asukkaille, työntekijöille, asiakkaille ja matkailijoille. Olemme ylpeitä, että olemme saaneet olla rakentamassa Kuopioon modernia ja ympäristöarvot huomioivaa pysäköintipalvelua yhdessä hyvien yhteistyökumppaneiden kanssa, iloitsee aluejohtaja Risto Pekkarinen Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Lisätietoja antaa
Aluejohtaja Risto Pekkarinen
risto.pekkarinen@lapti.fi

Havainnekuva pysäköintitalo P-Matkakeskuksesta. QVIM Arkkitehdit Oy

Rakennusliike Lapti Oy on osa Lapti Group -konsernia, joka on nopeasti kasvava ja kannattava suomalainen rakennusalan konserni. Toimintamme keskittyy asunto-, palvelu- ja toimitilarakentamiseen sekä kiinteistökehitykseen ja talotekniikkapalveluihin Suomessa. Konsernissa työskentelee lähes 800 henkilöä.

Lapti rakentaa 54 asunnon kerrostalon uudelle Hervantajärven asuinalueelle Tampereelle30.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy rakentaa uudelle Hervantajärven asuinalueelle 5-kerroksisen kerrostalon, johon tulee 54 asuntoa 25,5 m2:n yksiöistä 82,5 m2:n asuntoihin. Osaan ylimmän kerroksen asunnoista tulee lisätilaa tuova parvi. Asunto Oy Hervantajärven Aarre rakennetaan osoitteeseen Makkarajärvenkatu 80. Tulevaisuudessa noin 2900 asukkaan Hervantajärven asuinalue on suunniteltu tehokkaan joukkoliikenteen alueeksi, jonne kulkee raitiotie syksystä 2021 alkaen. Asunto Oy Hervantajärven Aarre valmistuu arviolta loppuvuodesta 2021.

Lapti suunnittelee ekologisen kolmen talon rivitaloyhtiön rakentamista Ristonmaalle Jyväskylään16.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy suunnittelee Jyväskylään Jyväsjärven kupeeseen Ristonmaalle rivitaloyhtiön Asunto Oy Jyväskylän Kaskenhovin rakentamista. Taloyhtiö sijaitsee osoitteessa Tienristi 1. Kaskenhoviin tulee yhteensä 14 asuntoa kolmeen puurunkoiseen rivitaloon. Asuntojakauma painottuu perheasuntoihin 81,5 m2:n kolmioista tilaviin 121,5 m2:n viiden huoneen asuntoihin. Kohde valmistuu syksyllä 2021.

Lapti käynnistää Kuopion Portin kolmannen ja viimeisen vaiheen5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy on tehnyt aloituspäätöksen Kuopion asemanseudulle nousevan Kuopion Portin kolmannen ja viimeisen vaiheen rakentamisesta. Kuopion Portin viimeisessä vaiheessa rakennetaan 15-kerroksinen tornitalo ja siihen liittyvä matalampi rakennusosa, jossa on vuokrattavia toimisto- ja liiketiloja yhteensä 4462 m2. Tornitaloon valmistuu Asunto Oy Kuopion Aseman Kärki. Aseman Kärkeen tulee 90 asuntoa, jotka sijaitsevat 4-15 kerroksissa. Kuopion Portin kolmas vaihe valmistuu keväällä 2022.

Lapti rakentaa kaksi kerrostaloa Huikkaan alueelle Tampereelle20.5.2020 13:00:00 EESTTiedote

Rakennusliike Lapti Oy rakentaa Hakametsän itäpuolella sijaitsevan Huikkaanaukion läheisyyteen Ali-Huikkaantielle kaksi nelikerroksista kerrostaloa, joihin tulee yhteensä 54 huoneistoa. Asunto Oy Huikkaan Harmonian asuntotarjonta on monipuolinen. Taloihin on suunniteltu asuntoja kompakteista yksiöistä tilaviin perheasuntoihin. Kohteen on suunnitellut arkkitehti Harri Mäkiaho Arkkitehtipalvelu Oy:stä. Rakentaminen on käynnissä ja talot valmistuvat kesällä 2021.