Laptin rakentama pysäköintitalo P-Matkakeskus harjakorkeuteen

Rakennusliike Lapti Oy:n rakentama pysäköintitalo P-Matkakeskus Kuopion aseman alueella on noussut harjakorkeuteen. Rakennuksen harjannostajaisia vietetään 25.10.2019.

Havainnekuva pysäköintitalo P-Matkakeskuksesta. QVIM Arkkitehdit Oy

P-Matkakeskukseen tulee 483 autopaikkaa neljään kerrokseen. Kerrosten 1, 2 ja 3 pysäköintipaikat ovat tarkoitettu yleiseen pysäköintiin ja neljännen kerroksen pysäköintipaikat ovat varattu pysäköintipaikan ostaneille asiakkaille. Pysäköintitaloon rakennettavista pysäköintipaikoista 10 on varattu liikuntaesteisille ja kolme paikkaa moottoripyörille.

Pysäköintitalo on maksullinen, se on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa ja palvelee kaikkia Kuopion Matkakeskuksessa asioivia. P-Matkakeskus tarjoaa vaivattoman pysäköinnin myös alueelta juna- ja bussimatkalle lähtijöille.

Ympäristöarvot ja ekologisuus

P-Matkakeskuksessa on huomioitu ympäristöarvot ja ekologisyys usealla eri tavalla. Matkakeskuksen hankealueen rakennusten lämmitysenergia tuotetaan P-Matkakeskukseen sijoitettavasta maalämpövoimalasta. Maalämmön lisäksi pysäköintitalon katolle sijoitettavasta noin 1500 m2 suuruisesta aurinkopaneelikentästä saadaan energiaa niin pysäköintitalon kuin maalämpövoimalan käyttöön.

P-Matkakeskuksen ensimmäisen kerroksen pysäköintipaikoista 25 kappaletta on varattu ensisijaisesti ajoneuvojen käyttöön, joiden hiilidioksidipäästöt eivät ylitä 95 g/km. Lisäksi pysäköintitaloon tulee 10 kappaletta Väre Oy:n operoimia, julkiseen käyttöön tarkoitettuja, maksullisia 22 kW auton sähkölatauspisteitä. Pysäköintitalosta autopaikan ostaneilla on myös mahdollisuus tilata Väre Oy:ltä erillinen latauspiste omaan käyttöönsä.

P-Matkakeskuksen vieressä sijaitsevalle lyhytaikaisen pysäköinnin piha-alueelle tulee yksi Suomen tehokkaimmista sähköautojen pikalatauspisteistä. Pikalatauspiste on teholtaan 150 kW ja se on tarkoitus ottaa käyttöön pysäköintitalon avaamisen yhteydessä.

Kuopion aseman alueelle on helppo saapua myös polkupyörällä, koska tarjolla on lähes 1000 polkupyöräpaikkaa.

Vaivatonta pysäköintiä

P-Matkakeskuksen pysäköintiä operoi Europark Oy, joka toimittaa pysäköintitaloon uudenaikaisen, täysin puomittoman pysäköintijärjestelmän. Puomiton järjestelmä perustuu ajoneuvojen rekisterinumeroiden tunnistukseen. Pysäköintitalo avataan 30.1.2020.

P-Matkakeskus tarjoaa helpon pysäköinnin alueen asukkaille, työntekijöille, asiakkaille ja matkailijoille. Olemme ylpeitä, että olemme saaneet olla rakentamassa Kuopioon modernia ja ympäristöarvot huomioivaa pysäköintipalvelua yhdessä hyvien yhteistyökumppaneiden kanssa, iloitsee aluejohtaja Risto Pekkarinen Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Lisätietoja antaa
Aluejohtaja Risto Pekkarinen
risto.pekkarinen@lapti.fi

Havainnekuva pysäköintitalo P-Matkakeskuksesta. QVIM Arkkitehdit Oy

Rakennusliike Lapti Oy on osa Lapti Group -konsernia, joka on nopeasti kasvava ja kannattava suomalainen rakennusalan konserni. Toimintamme keskittyy asunto-, palvelu- ja toimitilarakentamiseen sekä kiinteistökehitykseen ja talotekniikkapalveluihin Suomessa. Konsernissa työskentelee lähes 800 henkilöä.

KYS Uusi Sydän 2025 -työmaa palkittiin Vuoden työmaana5.12.2019 12:50:00 EETTiedote

KYS Uusi Sydän 2025 -työmaa palkittiin Rakennuslehden Vuoden Työmaa 2019 -kilpailussa ykköspalkinnolla. Työmaata arvioitaessa raatia miellytti hankkeessa käyttäjien ja tilaajien tyytyväisyys yhteistoiminnan ja tiedottamisen sujumiseen, työmaan hyvä yhteishenki, työntekijöiden ja aliurakoitsijoiden arvostus ja kuuntelu, halu oppia, erinomainen siisteys ja pölynhallinta sekä hyvä työturvallisuus. Raadin mukaan työmaalla kosteudenhallinta on hoidettu erinomaisesti. Allianssina toteutettavan KYS Uusi Sydän 2025 -hankkeen ensimmäisen vaiheen päätoteuttaja on Rakennusliike Lapti Oy.

K-Supermarket täydentämään Kuopion Portin palvelukokonaisuutta29.11.2019 16:06:49 EETTiedote

Kuopion Asemanseudulle vaiheittain vuosina 2020-2022 valmistuva Kuopion Portti on monipuolinen kokonaisuus, johon kuuluu asuntoja, palveluasumista, toimisto- ja liiketiloja, pysäköintilaitos ja matkakeskus. Alueelle on nyt tulossa myös ruokakauppa. Kuopion Portin A-vaihe valmistuu alkuvuodesta 2020 ja B-vaihe alkuvuodesta 2021. Kolmannen eli C-vaiheen liike- ja toimistotilojen vuokraaminen on käynnistynyt.

Lapti käynnisti Aallonportin asuinkorttelin viimeisen vaiheen, 237 asuntoa rakenteilla6.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Lapti Group -konserniin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy rakentaa Seminaarimäelle Jyväskylään Aallonportin korttelia, jossa viimeisen kerrostalon As Oy Jyväskylän Elissan rakentaminen on käynnistynyt. Aiemmin tänä kesänä on jo käynnistetty viimeisen vaiheen kaksi muuta taloa ja pysäköintihalli. Viimeisen vaiheen 152 asunnon myötä alueella on nyt rakenteilla yhteensä 237 asuntoa Vuonna 2020 valmistuvaan Aallonportin kortteliin tulee yhteensä 308 asuntoa ja 100-paikkainen autohalli. Aallonportin korttelin talot on nimetty Jyväskylään käden jälkensä jättäneen Alvar Aallon ja hänen lähipiirinsä mukaan.