Lari Halmeen odotettu monologinäytelmä vie katsojat lähes autofiktiiviselle matkalle näyttelijän mielen syövereihin

Tampereen Tuulensuun Palatsissa nähdään lokakuussa uuden monologinäytelmän kantaesitys, kun (melkein) Kaikki minusta kuljettaa komedian virtuoosi Lari Halmeen näyttelijäntyön syvään päähän ja yllättäviin tilanteisiin. Monologiesityksen ohjauksesta ja käsikirjoituksesta vastaa Marika Vapaavuori. Näytelmää esitetään Tuulensuun Palatsissa 19.–22.10. viiden esityksen verran.

Tuulensuun Palatsin uudessa monologiesityksessä kahden vuosikymmenen ajan roolista toiseen kaahannut näyttelijä etsii itseään ja pohtii olemassaolon universaaleja kysymyksiä. Teos saa ensi-iltansa keskiviikkona 19. lokakuuta 2022.

Tuulensuun Palatsin uusi (melkein) Kaikki minusta on näyttelijä Lari Halmeelle kirjoitettu monologinäytelmä, joka kertoo parisuhteesta ja näyttelijän ammatista. Näytelmässä käsitellään kepeästi vakavia aiheita, kuten ammatillisia haaveita ja pettymyksiä, elämän mitan rajallisuutta ja kohtaamisen vaikeutta parisuhteessa. Monologiesityksen on käsikirjoittanut ja ohjannut Marika Vapaavuori.

Näytelmän kerroksellinen aikakäsitys kiertyy yhteen vuorokauteen, jonka aikana Halme vie katsojat niin teatteriin kuin baarikierroksellekin ja lopulta mielensä ja muistinsa syövereihin. Näytelmä piirtää armottoman tarkan kuvan luovasta alasta kliseineen. Tekijätiimin mukaan näytelmän aihe syntyi kuin itsestään, kun ajankohta oli viimein oikea. Osittain sysäävänä voimana toimi maailmanlaajuinen koronapandemia.

”Larilta on jo monta vuotta kysytty, että milloin hän tekee uuden monologinäytelmän. Ironista on, että oikeastaan se oli korona, joka mahdollisti tämän. Alan sulkeminen ja freelancereiden totaalinen ajaminen alan vilttiketjuun antoi meille etäisyyttä tarkastella teatterialaa. Sen kuluttavia työaikoja, kilpailua ja turhamaisuutta. Lopulta näytelmä on sarkasmistaan huolimatta kirjoitettu silkasta rakkaudesta teatteriin ja kaipuusta näyttämölle. Se on kunnianosoitus näyttelijän ammattitaidolle”, käsikirjoittaja ja ohjaaja Vapaavuori kuvailee.

Aufofiktiota vai ei?

Monologinäytelmän päähenkilö joutuu selkä seinää vasten, kun tämän puoliso yllättäen odottaa tältä puhetta tunteista ja verbaalista panosta parisuhteessa. Näytelmän tapahtumat eivät ole käsitteen varsinaisessa merkityksessä autofiktiota, mutta näytelmä on silti omalla tavallaan hyvin rehellinen. Se kysyy, kenen tunteista on kysymys, kun näyttelijä niitä tulkitsee.

”Lopulta taiteenlajista huolimatta taitelija kenties aina kurottaa kohti vastaanottajaa, etsii aina dialogia. Yksi maalaa, toinen soittaa, kolmas kirjoittaa, listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta aina on kysymys tunteista ja tunnistamisesta. Näyttelijälle taide syntyy menemisestä toisen nahkoihin. Katsoja saa oivaltaa, peilata ja myös nauraa”, Halme kertoo.

Komedian virtuoosina tunnettu Halme näyttelee monologissaan yli parikymmentä henkilöhahmoa. Lisäksi tarinassa ääninäyttelijöinä esiintyvät näyttelijät Mia Selin, Karoliina Blackburn, Tuukka Huttunen, Ville Majamaa ja Tommi Raitolehto sekä vasta kuusivuotias Olavi Leinonen.

Näytelmän liput ovat myynnissä Tampere-talon lipunmyyntikanavissa. Teatterilippu maksaa 29 euroa. Show & Dinner -lippu sisältää näytelmän lisäksi ruokailun ja maksaa 59 euroa.

(melkein) Kaikki minusta

Monologinäytelmä Tuulensuun Palatsissa

Ensi-ilta keskiviikkona 19.10.2022 klo 19

Käsikirjoitus ja ohjaus Marika Vapaavuori
Rooleissa Lari Halme
Musiikki ja äänisuunnittelu Kasper Lindell
Valosuunnittelu ja äänimestari Pasi Ristolainen
Äänirooleissa Mia Selin, Karoliina Blackburn, Tuukka Huttunen, Ville Majamaa, Tommi Raitolehto ja Olavi Leinonen
Kuiskaaja Vendela Korhonen
Tuotanto Keratiivi Oy ja Tampere-talo / Suvi Leinonen
Kiitokset: Tuulensuun palatsin henkilökunta, Antti Lauttamäki ja Paula Eljaala, Luca Vapaavuori

Marika Vapaavuori
Käsikirjoittaja ja ohjaaja
Kreatiivi Oy
marika.vapaavuori@kolumbus.fi

Suvi Leinonen
Tuottaja ja ohjelmapäällikkö
suvi.leinonen@tampere-talo.fi

Haastattelupyynnöt ja pressiliput

Elsa Vähänen
Viestintäasiantuntija
elsa.vahanen@tampere-talo.fi

Tampereen Kirjafestareiden kansainvälisenä tähtivieraana ruotsalainen menestyskirjailija Alex Schulman28.11.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon 3.–4.12.2022. Kotimaisten kärkikirjailijoiden ohella Tampereen Kirjafestareilla nähdään tänä vuonna myös kansainvälisiä tähtiä. Ruotsalainen podcast-julkkis ja menestyskirjailija Alex Schulman on saavuttanut Suomessakin suuren fanikunnan vaikuttavilla autofiktiivisillä kirjoillaan. Kirjailijaa haastattelevat muiden syksyn suurten kirjamessujen ohjelmapäälliköt, kirjailija ja Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Vilja-Tuulia Huotarinen ja toimittaja, Helsingin Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield.

Bisnes ja kulttuuri -seminaari ”Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas?”16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Tervetuloa Bisnes ja kulttuuri -seminaariin keskiviikkona 16.11. klo 12–16 Tampere-talon Duetto-saliin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja fanittamisesta sekä fani- ja kanta-asiakasyhteisöjen rakentamisesta. Pääpuhujina ovat erilaisten faniyhteisöjen kanssa työtä tekevät Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki, Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto sekä ja ProPromotionin Taija Holm. Tapahtumassa jaetaan Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto.

Besvikelsen var stor då coronarestriktionerna för ett år sedan i sista stund flyttade föreställningarna av Snödrottningen. Nu, byggt på finländsk sisu och ett rågat mått mod, får publiken äntligen se isbaletten – den största satsningen på scenkonst i Finland genom tiderna. Förhandlingar om en internationell arenaturné pågår.

”Icy phoenix rises” – The Snow Queen ice ballet is a joint effort of 500 professionals and a tribute to the Finnish ‘sisu’16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

A year ago, the disappointment was palpable when The Snow Queen ice ballet had to be postponed at the last minute due to COVID-19 restrictions. Now, drawing from the Finnish ‘sisu’ and courage, Finland's biggest performing arts production of all time will finally see the light of day in Tampere. Negotiations for an international arena tour are also underway.

”Jäinen feenikslintu nousee” – Lumikuningatar-jääbaletti on 500 ammattilaisen yhteisponnistus ja ylistys suomalaiselle sisulle16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Pettymys oli vuosi sitten käsinkosketeltavaa, kun Lumikuningatar-jääbaletti jouduttiin viime hetkellä siirtämään koronarajoitusten takia. Nyt suomalaisesta sisusta ja rohkeudesta ammentava Suomen kaikkien aikojen suurin esittävän taiteen teos näkee vihdoin päivänvalon Tampereella. Myös kansainvälisen areenakiertueen neuvottelut ovat käynnissä.