Last Christmas nousi takaisin joulun soitetuimmaksi

Joulun 2021 soitetuin kappale kaupallisilla radiokanavilla oli jälleen Wham! -yhtyeen Last Christmas. Tekijänoikeusjärjestö Gramexin joulutilasto listaa marras-joulukuun ajalta kaupallisten radioiden kymmenen soitetuinta joululaulua.

Jo yli 10 vuotta joulun soitetuimpien listan ykkösenä ollut Wham! -yhtyeen Last Christmas nousi vuoden tauon jälkeen takaisin joulun soitetuimmaksi kappaleeksi 631 soittokerralla.

Toiselle sijalle ylsi Mariah Careyn All I Want For Christmas Is You 549 soittokerralla. Monellakin tapaa poikkeusvuoden 2020 listaykkönen John Lennonin & Yoko Onon kappale Happy Xmas (War Is Over) laski sijalle kolme (503 soittokertaa).

Neljäntenä listalla oli Band Aidin Do They Know It’s Christmas? (460 soittokertaa) ja viidentenä sekä ensimmäisenä kotimaisena kappaleena oli Katri Helenan Joulumaa (412 soittokertaa).

Kymmenen kärjessä neljä kotimaista

Kymmenen kärkeen mahtui Joulumaan lisäksi kolme kotimaista kappaletta.

Kotimaisen listan toisena oli Vesa-Matti Loirin Sydämeeni joulun teen, kolmantena Suvi Teräsniskan Hei Mummo ja neljäntenä Leevin & The Leavings -yhtyeen Jossain on kai vielä joulu.

Tilastojen mukaan joululaulujen soittaminen kestää kaupallisilla kanavilla noin kuukauden. Ensimmäiset soitot on raportoitu marraskuun lopulta ja viimeiset tapaninpäivältä. Poikkeuksena on kuitenkin Jouluradio, joka soittaa joulumusiikkia marraskuun alusta loppiaiseen asti.

Tilaston on tehnyt tekijänoikeusjärjestö Gramex radioilta saamiensa soittotietojen perusteella. Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa äänitemusiikin esittäjiä ja tuottajia.

Tilasto: Kaupallisten radioiden soitetuimmat joululaulut 2021, Tekijänoikeusjärjestö Gramex/Kari Niemelä

1. Wham! Last Christmas 631
2. Mariah Carey All I Want For Christmas Is You 549
3. John Lennon & Yoko Ono Happy Xmas (War Is Over) 503