Lasten ja nuorten puhelin sekä chat vastaavat joululomalla päivittäin
Monissa perheissä kriisit ja pahimmat huolet kulminoituvat usein vasta aattoiltana tai jouluaaton jälkeen pitkien pyhien aikana. Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat auki aaton lisäksi kaikkina pyhäpäivinä. Palveluun voi soittaa ihan vain jutellakseen siitä, miten joulu on sujunut tai purkaakseen isompia huolia.
– Koulujen useamman viikon joululoma voi kiristää tunnelmaa kotona, jos taustalla on huolia jo pidemmältä ajalta. Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa voi jutella ihan mistä vaan myös loman aikana, isoista tai pienistä asioista, sanoo auttavien puhelinten suunnittelija Heidi Holappa.
Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna 23.12.2020–3.1.2021 joka päivä kello 14–17. Palveluun voi ottaa yhtyettä nimettömänä, luottamuksellisesti ja maksutta. MLL:n kouluttamat päivystäjät keskustelevat jokaisen soittajan kanssa niin pitkään kuin tämä haluaa. Puhelinnumero on 116 111 ja chat löytyy osoitteesta nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-chat/
Ruotsinkielinen Barn- och ungdomstelefon laajensi hiljattain palveluaan avaamalla nettikirjepalvelun. Nettikirjeen voi kirjoittaa myös joululoman aikana ja siihen vastataan heti vuoden alussa. Nettikirjepalvelu löytyy osoitteesta skriv.mll.fi.
Vanhempainpuhelin jää joulutauolle
MLL:n Vanhempainpuhelin ja chat ovat joulutauolla 23.12.2020–10.1.2021. Viimeinen päivystys ennen taukoa on tiistaina 22. joulukuuta, jolloin numerossa 0800 92277 vastataan kello 10–13 sekä kello 17–20. Tauon aikana voi kirjoittaa nettikirjeen, johon vastataan tammikuussa.
Lisätietoja
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päällikkö Tatjana Pajamäki, tatjana.pajamaki(a)mll.fi, p. 050 562 4299
viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius, maria.gnosspelius(a)mll.fi, p. 050 325 6126
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin ja nettikirjepalveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi mistä tahansa aiheesta. Tänä vuonna 40 vuotta täyttävä lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 17 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja suurin osa yhteyttä ottaneista suosittelisi sitä kavereilleen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote
Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.
MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote
Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.
MLL:n Vanhempainpuhelimen ja nettipalveluiden raportti - väkivalta kuului vanhempaintuen palveluissa14.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote
Yhteydenotot MLL:n Vanhempainpuhelimeen ja nettipalveluihin ovat lähes kolminkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Samalla keskustelun aiheet ovat selvästi vakavoituneet. Vuonna 2023 yhteydenotoissa korostuivat aikuisten välinen tai lapseen kohdistuva väkivalta.
Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.
Lasten mediankäyttö puhuttaa - Digitutkijat starttaa!19.1.2024 11:20:13 EET | Tiedote
Tutkimusten mukaan lapset ja nuoret saattavat viettää digitaalisen median äärellä jopa 30–40 tuntia viikossa. Lasten medialukutaidon puutteet, kiusaaminen ja haitalliset sisällöt aiheuttavat ongelmia. Näihin haasteisiin etsitään ratkaisua Suomen Kulttuurirahaston käynnistämässä ja rahoittamassa sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottamassa Digitutkijat -hankkeessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme