Lasten ja nuorten puhelin sekä chat vastaavat joululomalla päivittäin

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin on avoinna vuoden jokaisena päivänä, myös koulujen joululoman aikana. Puhelimessa ja chatissa voi keskustella loma-aikaan päivittäin kello 14–17. Palveluun voi ottaa yhteyttä jutellakseen ihan mistä tahansa aiheesta.

Monissa perheissä kriisit ja pahimmat huolet kulminoituvat usein vasta aattoiltana tai jouluaaton jälkeen pitkien pyhien aikana. Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat auki aaton lisäksi kaikkina pyhäpäivinä. Palveluun voi soittaa ihan vain jutellakseen siitä, miten joulu on sujunut tai purkaakseen isompia huolia.

– Koulujen useamman viikon joululoma voi kiristää tunnelmaa kotona, jos taustalla on huolia jo pidemmältä ajalta. Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa voi jutella ihan mistä vaan myös loman aikana, isoista tai pienistä asioista, sanoo auttavien puhelinten suunnittelija Heidi Holappa.

Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna 23.12.2020–3.1.2021 joka päivä kello 14–17. Palveluun voi ottaa yhtyettä nimettömänä, luottamuksellisesti ja maksutta. MLL:n kouluttamat päivystäjät keskustelevat jokaisen soittajan kanssa niin pitkään kuin tämä haluaa. Puhelinnumero on 116 111 ja chat löytyy osoitteesta nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-chat/

Ruotsinkielinen Barn- och ungdomstelefon laajensi hiljattain palveluaan avaamalla nettikirjepalvelun. Nettikirjeen voi kirjoittaa myös joululoman aikana ja siihen vastataan heti vuoden alussa. Nettikirjepalvelu löytyy osoitteesta skriv.mll.fi.

Vanhempainpuhelin jää joulutauolle

MLL:n Vanhempainpuhelin ja chat ovat joulutauolla 23.12.2020–10.1.2021. Viimeinen päivystys ennen taukoa on tiistaina 22. joulukuuta, jolloin numerossa 0800 92277 vastataan kello 10–13 sekä kello 17–20. Tauon aikana voi kirjoittaa nettikirjeen, johon vastataan tammikuussa.

Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päällikkö Tatjana Pajamäki, tatjana.pajamaki(a)mll.fi, p. 050 562 4299
viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius, maria.gnosspelius(a)mll.fi, p. 050 325 6126

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin ja nettikirjepalveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi mistä tahansa aiheesta. Tänä vuonna 40 vuotta täyttävä lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 17 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja suurin osa yhteyttä ottaneista suosittelisi sitä kavereilleen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin

Koulurauha julistetaan Sodankylässä teemalla turvallinen koulu24.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Turvallinen koulu on oppilaiden valinta uuden lukuvuoden koulurauha-teemaksi. Tällä he haluavat muistuttaa, että koulun on turvattava lapsille mukava ja viihtyisä oppimisympäristö, jossa ei tarvitse olla huolissaan kiusaamisesta tai yksin jäämisestä. Valtakunnallinen koulurauha julistetaan 25. elokuuta Sodankylässä. Kyseessä on pohjoisin paikkakunta, jossa koulurauhan julistustapahtuma on koskaan järjestetty.

Lapset tarvitsevat iloa ja turvallisuutta epävarmassa syksyssä - MLL muistuttaa rutiineista ja palvelutarpeesta10.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Lasten ja nuorten on tärkeää saada iloita koulun aloituksesta, vaikka syksyn ympäristö on epävarma, Mannerheimin Lastensuojeluliitto muistuttaa. Liitto muistuttaa myös, että päättäjien on pantava lasten edut kaiken edelle. Vanhempia ja yläkoululaisia se tukee vuosittaisilla Hyvä alku koulutielle ja Hyvä alku yläkouluun -kampanjoilla.