Lasten näkö heikkenee – uudenlaista apua saatavilla

Lasten likinäköisyys on yhä yleisempää. Lähes kolmasosa koko maailman väestöstä ei näe kauas ilman näönkorjausta. On ennustettu, että vuonna 2050 puolet maailman väestöstä on likinäköisiä. Muutosta on kuitenkin mahdollista hidastaa erityisellä piilolinssillä.

Lasten likinäköisyys yleistyy Suomessa, kuten muuallakin maailmassa. Tarkkaa syytä likinäköisyyden yleistymiselle ei ole tiedossa. Taustalla on kuitenkin todennäköisesti lähinäön käytön lisääntyminen ja ulkoilun vähentyminen, jotka molemmat ovat seurausta muun muassa lisääntyneestä mobiililaitteiden käytöstä.

Myös perinnöllisillä tekijöillä on roolinsa, sillä likinäköisten vanhempien lapset ovat muita todennäköisemmin itsekin likinäköisiä.

Voimakas likinäköisyys muokkaa silmämunan muotoa. Fysiologisten muutosten lisäksi likinäköisyys voi vaikuttaa myös lapsen itsetuntoon.

Lasten likinäköisyyden yleistymistä on tutkittu runsaasti, ja on yritetty löytää keinoja muutoksen pysäyttämiseen. Silmälaseilla tai tavallisilla piilolinsseillä likinäköisyyden etenemistä voidaan hidastaa noin kymmenen prosenttia.

Piilolinssi hidastaa lapsen likinäköisyyden kehittymistä

Piilolinssivalmistaja CooperVisionin MiSight on ensimmäinen tutkittu ja hyväksytty myopiaa eli likinäköisyyttä hoitava piilolinssi. Sen teknologia perustuu linssin reuna-alueilla oleviin epätarkkuusalueisiin, jotka vähentävät silmämunan epänormaalia pituuskasvua ja näin estävät likinäköisyyttä kehittymästä niin suureksi kuin se kasvaisi ilman korjausta.

Kyseessä on pehmeä, kertakäyttöinen hydrogeelilinssi, jota käytetään suurin osa hereilläoloajasta. Tulokset ovat sitä parempia, mitä nuorempana käytön aloittaa.

MiSight-piilolinssiä on kehitetty kymmenen vuoden ajan ja tutkittu kliinisesti kolme vuotta. Tutkimukseen osallistui 200 lasta, joista 98 prosentilla näön heikkeneminen hidastui merkittävästi. Miinusta oli keskimäärin 59 % vähemmän verrattuna tavallisen yksitehopiilolinssin käyttäjiin.[1]

Jyväskylän alueen Instrumentariumeissa on karttunut kokemusta MiSight-piilolinssistä.

– Likinäköisyys yleistyy selkeästi. On hienoa, että likinäköisyyttä voidaan ennaltaehkäistä, eikä vain korjata sitten, kun muutoksia on jo tapahtunut, kertoo Instrumentariumin optikko Lauri Knuutti, joka on erikoistunut piilolinsseihin.

Knuutin mukaan linssin käyttö olisi parasta aloittaa 8–12-vuotiaana. Haittavaikutuksia ei ole havaittu, ja piilolinssin hinta on vertailukelpoinen tavallisiin kertakäyttöisiin piilolinsseihin.

– MiSight-linssin käyttökokemukset ovat olleet pääosin todella hyviä, ja alustavien kokemusten perusteella näyttää siltä, että piilolinssi hidastaa merkittävästi likinäköisyyden etenemistä. Valtaosa lapsista oppii käyttämään piilolinssejä, kunhan heidät opastaa alkuun, Knuutti jatkaa.

Osoitelähde: Terveystoimittajat ry

[1] https://coopervision.com/our-company/news-center/press-release/three-year-study-indicates-pioneering-contact-lens-therapy. Viitattu 17.5.2018.

Vanhemmista ihmisistä vihdoin sankareita myös markkinoinnissa – Instrumentariumin uudessa kampanjassa 60-70 -vuotiaat juhlistavat rakkauden kesää21.6.2018 07:45Tiedote

Todellinen rakkauden kesä elettiin noin 50 vuotta sitten. On aika elää se uudestaan. Instrumentariumin kesäkampanjan malleina nähdään 60–70 -vuotiaista koostuva “jengi”, joka viettää elämänsä kesää, täynnä rakkautta ja vapautta Kaj Hyttisen vuoden 1968 “Muistan Kesän” -klassikkobiisin tahtiin. Tarinan sankarit elävät täysin rinnoin uutta, huoletonta vapauden aikaa.

Instrumentarium: Kevään 2018 kuumimmat silmä- ja aurinkolasitrendit2.2.2018 09:49Tiedote

Talvisesta maisemasta huolimatta kevät lähestyy vauhdilla ja sen myötä myös tämän kevään silmä- ja aurinkolasitrendit tulevat ajankohtaisiksi. Instrumentarium on paitsi näkemisen myös trendien asiantuntija. Liitteenä olevaan trendikatsaukseen on koottu kevään 2018 kuumimmat silmä- ja aurinkolasitrendit. Kevään kehysmuodissa näkyvät muotinäytöslavoja hallinneet värisävyt sorbettisista pastellisävyistä vahvoihin tehosteväreihin. Materiaaleissa toistuvat puolestaan niin vahva muovi kuin keveä metallikin, ja kehysten muotokieli vaihtelee futuristisesta muotoilusta menneiden vuosikymmenten klassikkoihin. Myös linsseillä on mahdollista leikitellä: kevään aurinkolasitrendeistä löytyvät niin ilmavan läpikuultavat linssit kuin myös vahvat ja värikkäät peililinssit. Kaikki katsauksen uutuuskehykset saapuvat myymälöihimme kevään aikana. Kehysasiantuntijamme antavat mielellään lisätietoja. Kuva- ja lisätietopyynnöt voi lähettää osoitteeseen viestinta@instru.fi. Lisää tietoa ajankohtaisista kehystr